Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarneemverslag 25 januari 2006

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarneemverslag 25 januari 2006

Telescoop: Bresser Galaxia 114mm reflector

Gisteren was het al de hele dag bewolkt, maar volgens het weerbericht moest het 's avonds helder worden. Om 17.45 uur heb ik m’n kijker buitengezet en laten afkoelen. Het was nog kouder dan op 23 januari en de seeing was weer uitstekend!

Rond 18.15 uur ben ik begonnen met observeren. Venus was in het zuidwesten te zien als een enorm heldere ‘ster’. Met een vergroting van 40x was een helder bolletje zichtbaar, bijna geen kleurfouten aanwezig. Wat is Venus toch ongelofelijk helder zeg! Na M45, Venus en de maan aan m’n broertje getoond te hebben (wat ‘ie helemaal geweldig vond) ben ik nog wat opzoekkaartjes gaan maken.

Maan - Om 19.30 uur was het genoeg donker en ben ik begonnen met de maan. Veel detail rond de equator, een bijna onopvallende blauwe rand rondom het verlichte deel van de maan. De helderheid van de maan was sinds eergisteren weer erg toegenomen, maar ik had geen zin om mijn maanfilter weer binnen te gaan halen.

M42 - De seeing was ietsjes beter in vergelijking met eergisteren merkte ik toen ik de Orionnevel in beeld had. Het trapezium was weer zichtbaar, de sterretjes E en F heb ik helaas niet kunnen vinden. Misschien is het wel mogelijk met een beter oculair, maar met mijn 9mm Kellner waren ze niet zichtbaar.

NGC 869 (dubbelcluster) - De dubbelcluster had ik pas één keer eerder gezien, maar onder slechte omstandigheden. M’n zoeker precies tussen de sterren Mirfak (Perseus) en Ruchbah (Cassiopeia) gericht en meteen in beeld! Geweldig! In het centrum van de beide sterrenhopen waren al tientallen sterren zichtbaar, daaromheen nog eens een stuk of veertig. Bij een vergroting van 40x zijn beide sterrenhopen beeldvullend in één beeldveld te zien. Chi Per is iets groter dan en ruimer dan de compactere h Per. Aanradertje!

M36 - Zoekend naar M38 stuitte ik op M36. Ongeveer twintig á dertig sterren waren zichtbaar. In het centrum waren ook drie dubbelsterren te zien, die alledrie naar hetzelfde punt wijzen. Erg onregelmatig, in het centrum is een driehoekige structuur te herkennen.

M37 - De mooiste sterrenhoop van de drie ‘broeders’ (M36, M37, M38). Zeker honderd sterren waren zichtbaar! Allemaal relatief zwakke sterren, met precies in het midden de helderste ster van allen, met een beetje een rood/oranje kleur. Uiterst compacte sterrenhoop, met aan de zijkanten enkele opvallende ‘lege plekken’ zonder sterren. Met een vergroting van 40x bijna beeldvullend.

M38 - Prachtige open sterrenhoop, beetje de vorm van een ‘+’. Vrij compact, niet erg helder. Bij een vergroting van 40x vulde M38 de helft van het beeldveld. Net zoals bij M37 zijn er ook enkele ‘lege plekken’ te zien aan de boven- en onderkant.

M35 - Een prachtige sterrenhoop, ruim vijftig sterren waren waarneembaar. In het centrum drie relatief heldere sterren, met daaromheen over het algemeen zwakke sterretjes. Ik dacht ook een zwakke nevel te zien in het centrum (?). Ik zou het eerder een bolvormige sterrenhoop genoemd hebben dan een open sterrenhoop. Was het moeilijkste object om te tekenen, aangezien de sterren erg dicht op elkaar zitten. Was met een 7x50 verrekijker al duidelijk zichtbaar!

M103 - Moeilijk te vinden, niet echt bijzonder. Driehoekige structuur, gevormd door een drietal heldere sterren.

M52 - Een klein en compacte hoopje sterren, vrij helder. Met een vergroting van 40x waren een stuk of 15 zwakke sterretjes zichtbaar, met een vergroting van ongeveer 100x waren al meer sterren zichtbaar.

Wat ik kan toevoegen aan mijn lijstje: M103, M52, M35, M36, M37, M38 en NGC 869 (had ik al wel eens gezien, maar toen waren de omstandigheden té slecht )

Dat zijn mooie schetsen Freek! Ga zo door
    - Skywatchter 150 mm F5 Newton
    - EQ3, aandrijving + poolzoker
    - Bresser 10x50
    - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Origineel geplaatst door AtodaZ
      Dat zijn mooie schetsen Freek! Ga zo door
      Die hebben me ook een hele middag gekost!

Commentaar

Mooie schetsen Freek . Met het potlood getekend en dan ingescand?
        Groetjes uit de westhoek,
        Karel.

Commentaar

Origineel geplaatst door Ilye
          Mooie schetsen Freek . Met het potlood getekend en dan ingescand?
          Ja, met grijs/zwart potlood op wit papier, ingescand, negatief gemaakt in Photoshop (wit -> zwart + zwart -> wit) en klaar

Commentaar

Mooie schetsen inderdaad Freek, erg natuurgetrouw! Het was de middag schetsen wel waard

Venus was inderdaad ook prachtig, onderweg dat ik naar huis reed had ik weinig aandacht meer voor de weg, ik zat namelijk te twijfelen of dit wel Venus was, maar het was hem inderdaad..
            "Have you ever tried to imagine how huge the universe is? I've tried it many times.."

Commentaar

Origineel geplaatst door Freek
              Ja, met grijs/zwart potlood op wit papier, ingescand, negatief gemaakt in Photoshop (wit -> zwart + zwart -> wit) en klaar
              Aah doe je dat zo, ik dacht dat jullie met witte potloden op zwart papier bezig waren, of zijn er mensen die dat wel doen ?

Mooie schetsen overigens, ben nog steeds van plan om dat ook te gaan doen zodra ik een telescoop heb met een wat grotere opening.

Commentaar

Tjee Freek. Fantastisch!
                Hoe krijg je dat voor elkaar: zoveel open sterrenhopen zo gedetailleerd tekenen in zo korte tijd????
                Heb je echt alle sterren natuurgetrouw ingetekend ?? kan me haast niet voorstellen...het zijn er zo veel.

Erg mooi.
                Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Origineel geplaatst door Harro
                  Tjee Freek. Fantastisch!
                  Hoe krijg je dat voor elkaar: zoveel open sterrenhopen zo gedetailleerd tekenen in zo korte tijd????
                  Heb je echt alle sterren natuurgetrouw ingetekend ?? kan me haast niet voorstellen...het zijn er zo veel.

Erg mooi.
                  Gisteravond heb ik (tijdens het waarnemen) de sterrenhopen op een kladblaadje getekend (met een dempend lichtje die ervoor zorgde dat ik kon zien wat ik tekende ) en vanmiddag heb ik ze netjes uitgewerkt op papier. Het is een enorm moeilijk werkje, die dingen lijken zo ontzettend op elkaar en met een botte potloodpunt was het nooit gelukt! Maar oh wat is het leuk om te doen!

Natuurlijk kan ik best wat sterretjes vergeten zijn en in het centrum er een paar toegevoegd hebben, maar ze wijken naar mijn mening (bijna) niet af van wat ik door mijn telescoop zag

Commentaar

Freek, wat een prachtige schetsen! Mijn complimenten hoor. Overigens is het helemaal niet zo van belang om ieder sterretje op de juiste plek te tekenen, het idee van schetsen is om de totaalindruk die je door het oculair kreeg zo goed mogelijk weer te geven op papier. Volgens mij ben je daar erg goed in geslaagd!
                    Echt heel mooi!
                    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
                      Overigens is het helemaal niet zo van belang om ieder sterretje op de juiste plek te tekenen, het idee van schetsen is om de totaalindruk die je door het oculair kreeg zo goed mogelijk weer te geven op papier.
                      Zucht,.. Roel ik wou dat ik dat ook kon: een beetje losjes inschetsen en niet te moeilijk doen over de exacte positites. De resultaten van Freek en van jou zijn er erg mooi door geworden.

Helaas heb ik me bij de orionnevel voorgenomen om alles zo nauwkeurig mogelijk en gedetailleerd mogelijk op papier te krijgen. Daarmee ben ik in een flinke valkuil getrapt: Heb bij elkaar opgeteld al ruim 4 uur zitten schetsen achter het oculair, en ca 6 uur aan de keukentafel. Alleen al van het centrum 5 versies getekend die ieder weer wat verschillen. Op deze manier zal ik voor de rest van het nevelgebied nog minstens 30 uur achter het oculair moeten doorbrengen....Zucht!
                      Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Jee Freek! Wat goed van je zeg! Ik denk dat ik dit zelf ook maar eens ga doen. Complimenten!!!
                        Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
                        http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Heel mooi!!Vraagje van een (nog) telescooploze.Zijn de tekeningen zoals je ze ziet door de telescoop of zoals ze aan de hemel staan(Dat is niet hetzelfde ,toch??)
                          Ervaring is de som van de gemaakte fouten

Commentaar

Vaak niet nee, veel telescopen draaien het beeld om. Dit valt het meeste op bij de maan.
                            "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                            - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Origineel geplaatst door Tholootje
                              Dat is niet hetzelfde ,toch??
                              Nee, de meeste kijkers draaien het beeld om. Daarnaast kan door het gebruik van objectiefspiegels, vangspiegels en zenitprisma's het beeld gespiegeld worden. En ten derde kan door het gebruik van uur- en declinatieassen en het in een comfortabele positie brengen van het oculair, en de manier waarop je je hoofd houdt, het beeld ook nog eens over een bepaalde hoek gedraaid worden. Ook is het zo dat een verticale lijn aan de hemel niet juist de noord-zuidlijn hoeft te zijn.

Al met al reden genoeg om deze overigens voortreffelijke tekeningen eens te voorzien van een noord-west-pijl (twee korte pijlen in een hoekje die haaks op elkaar staan, maar niet noodzakelijk haaks op de randen van de tekening, met de letters N en W erbij). Tip: wanneer je twijfelt wat de oriëntatie van je beeld is, draai dan voorzichtig aan de fijnregeling van je uur- en declinatieassen (even aangenomen dat je een goed opgestelde parallactische montering gebruikt). Als je eenmaal weet in welke richting je een knop moet draaien om naar het noorden resp. westen te gaan, dan weet je dat voor alle situaties voor die kijker. Je ziet dan door het oculair aan de beweging hoe die richtingen in het beeldveld lopen.

Commentaar

Werken...
                              X