Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarneemverslag 23 januari 2006

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarneemverslag 23 januari 2006

Gisteren scheen de zon al de hele dag en op een paar wolkjes na was het helemaal helder. Om 20.30 uur heb ik mn kijker buitengezet, laten afkoelen en ben ik begonnen met waarnemen (ondanks het probleem met de declinatie-as van mijn montering). De seeing was uitmuntend en het was lekker koud. Eerst wilde ik proberen om zonder handschoenen aan naar buiten te gaan, maar toen ik de montering aanraakte heb ik ze toch maar gauw gepakt.

Het eerste object was natuurlijk de maan. Met mijn 25mm oculair waren ongekend veel details zichtbaar; de maan heb ik nog nooit z mooi gezien. Last van een blauwe rand rondom de maan had ik nauwelijks, alleen trilde het beeld wel erg door het probleem met mijn montering. Maar dat mocht de pret niet drukken! Met een 12mm oculair waren nog meer details zichtbaar, zeker rond de equator.

Na de maan gezien te hebben ben ik even gaan genieten van de sterrenhemel met het blote oog. Ik had in maanden niet meer zo'n prachtige hemel gezien. Nadat hier een paar bedrijven zijn verdwenen van het industrieterrein heb ik veel minder last van lichtvervuiling; voor het grootste gedeelte was de hemel pikkedonker. Rond het sterrenbeeld Stier schoten enkele meteoren voorbij, waarvan twee relatief heldere vallende sterren.

Toen ik M45 (de Pleiaden) bekeek, merkte ik dat de collomatie niet uitstekend was. Maargoed, wat waren er enorm veel sterren zichtbaar. Ondanks het feit dat ik M45 al erg vaak heb gezien, blijft het een prachtige sterrenhoop.

Vervolgens heb ik M42 (de Orionnevel) opgezocht. Ik had de nevel vrijwel meteen in beeld. Toen was het even stil.. WAUW! Wat een ongekend detail! Fantastisch! Dit was werkelijk het mooiste wat ik ooit heb gezien. Het trapezium was duidelijk zichtbaar! Rondom de sterretjes was een enorme nevel te zien. Dat dit moois zelfs in een elfje goed zichtbaar is! Wauw wauw wauw!

Daarna heb ik mijn kijker gericht op het gebied waar M31 (Andromedastelsel) zich bevindt. Die had ik direct in beeld. Ook al blijft het maar een vage vlek, het blijft bijzonder om een buurstelsel van ons melkwegstelsel te mogen bewonderen. In het centrum was een kleine verheldering zichtbaar. De Perseus cluster (NGC 869, NGC 884) was in de buurt van Casseopia ook zichtbaar.

Ten slotte ben ik Saturnus gaan zoeken. Het zou waarschijnlijk 10 minuutjes duren voordat de planeet hoog genoeg stond om vanuit mn achtertuin zichtbaar te zijn. Wachtende op Saturnus zag ik in het zuiden wat wolken verschijnen. Ai. Ga ik dan Saturnus toch niet zien vandaag? Maar gelukkig kon ik de planeet gedurende een kwartier toch nog observeren. Het bolletje was enorm scherp en aan de linkerkant was maan Titan zichtbaar als een miniem puntje. Met een 12mm oculair was Saturnus prachtig te zien. Ik zag ook een hint van de Cassinischeiding, maar dat kan ook schijn zijn geweest.

Na Saturnus heb ik de telescoop naar binnen gebracht omdat het bewolkt werd. Een kort, maar krachtig waarneemavondje, met als hoogtepunt M42!

Leuk verslag Freek! Enthousiasme straalt er vanaf!
    Je hebt geen lichtemmer of 1201320301E+20 euri nodig om te genieten van een prachtige heldere nacht!
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
      Je hebt geen lichtemmer of 1201320301E+20 euri nodig om te genieten van een prachtige heldere nacht!
      Yup! Een lichtton en 1201320301E+19 eurie voeldoen al uitstekend!

Leuk verslag Freek en leuk dat je er een schets bij hebt gemaakt

Commentaar

Werken...
      X