Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Saturnus (first light ouders)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Saturnus (first light ouders)

Gister avond heb ik rond negen uur samen even met mijn ouders waargenomen.

Ik probeerde Saturnus met een 6 mm oculair scherp te krijgen, maar dat ging niet zo goed. Kan het ermee te maken hebben dat ik last heb van omgevings licht. Of omdat het misschien nog te vroeg was om te gaan waarnemen omdat Saturnus nog redelijk laag aan de horizon staat?
    Dus later maar met een 10 mm oculair en dat ging wel beter.
    Mijn ouders hadden dit nog nooit zo gezien en ze vonden het heel erg bijzonder om te zien.
    Maar toch is het jammer dat ik Saturnus niet dichterbij kan krijgen.
    Moet ik misschien toch maar eens mijn 2x barlow gaan gebruiken?

Ow ja ook leuk; ik liet mijn vader zien waar Saturnus dan stond. En dat is dan best een heldere "ster". Dus zegt hij van, dus elke heldere ster die je nu ziet is dan een planeet?
    En mijn moeder: Ow! Ik zag een vallende ster?!

Het was gisteren kraak helder dus, maar ik had niet zoveel zin om lang op te blijven omdat ik vandaag dus weer moest werken.
    Maar ik denk dat ik gewoon eens een keer in het weekend mijn luie kont uit bed moet schoppen om een keer later in de nacht te gaan waarnemen.

Dat je Saturnus niet scherp kreeg lag vermoedelijk aan een fenomeen dat seeing heet. De lucht is nl. altijd min of meer in beweging en veroorzaakt onscherpte. De grove bewegingen zijn goed te zien als je naar de maan kijkt bij een hoge vergroting. Alles trilt en bibbert. De fijne luchtonrust zorgt ervoor dat kleine details wegvallen in onscherpte. In de winter is dit heel vaak het geval, ondanks dat het kraakhelder is. De sterren twinkelen dan prachtig, maar de seeing is dan slecht. De seeing was de afgelopen dagen dan ook niet best, volgens de universiteit van Basel, die dit bijhoudt, zelfs 1 op een schaal van 5. 1 is heel slecht, 5 is heel goed, maar dat laatste is in Nederland zeldzaam. Enige grondmist is een indicatie dat de seeing heel goed KAN worden. Zeker is dat niet.

Naast de seeing is een goed afgekoelde kijker noodzakelijk en je kijker moet optisch goed uitgelijnd zijn, dit laatste heet collimatie.
    Hoe je moet collimeren? Via google is hierover veel te vinden.

Succes met waarnemen, Bert
    Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Aga...fijn zo'n antwoord over die seeing, weet ik dat ook weer..ik stelde wel niet de vraag,maar had hetzelfde probleem...

Ikzelf dacht al dat de spiegel niet goed stond....met mijn 'goedkope' huis tuin en keuken telescoop had ik wel scherp beeld met 80x,en met 166 ging het ook nog redelijk, maar met de 2x barlow of de 250x kreeg ik hem niet scherp...heeft dit ook hoogstwaarschijnlijk met seeing te maken?
      M.v.gr. Frans

Commentaar

Saturnus stond om negen uur ook nog wat te laag om iets deftig te zien.
        Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

De kijker moet wel goed gecollamineerd zijn, maar het zal inderdaad wel de seeing zijn geweest.

Commentaar

Ook ik had last van de seeing tot 200x ging nog maar meer ook niet,
            ik wist dat het aan de seeing moest liggen want had de collimatie vorige week nog laten checken bij een amateur sterrenwacht. heb nog wel geprobeerd een foto te maken van saturnus en voor mij is die toch nog aardig gelukt. van licht vervuiling heb je bij jou weinig tot geen last, woon zelf hemelsbreed 5 km bij jou vandaan de lucht is hier mooi donker.
            "Een dochter!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! is dat niet geweldig? (19-09-2008) En haar naam is Iza.

Commentaar

Ik heb weleens gehoord dat iemand had uitgevonden dat hij vele betere beelden kreeg door zijn spiegel op ingenieuze wijze mee te laten trillen in dezelfde frequentie als de seeing. Of isdit onzin?(Misschien is dit niet de juiste opmerking voor dit topic?!
              Ervaring is de som van de gemaakte fouten

Commentaar

Wat jij bedoelt is adaptieve of actieve optiek. Dit wordt door professionele sterrenwachten gebruikt om hun 8 meter of groter spiegels scherp beeld te geven, ondanks de luchtonrust. Daartoe projecteren ze met een laser op 90 km hoogte een kunstmatige ster.
                Het werkt met een spiegel die razendsnel iets van vorm kan veranderen.
                Voor amateurs is ook zo iets beschikbaar, maar ik heb er geen ervaring mee noch dat er mee gekeken heb.

Bert
                Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Nou mijn probleem was denk ik; Saturnus stond visueel gezien zeg maar boven een lataarnpaal

Commentaar

Origineel geplaatst door Bert Bogchelman
                    Wat jij bedoelt is adaptieve of actieve optiek. Dit wordt door professionele sterrenwachten gebruikt om hun 8 meter of groter spiegels scherp beeld te geven, ondanks de luchtonrust. Daartoe projecteren ze met een laser op 90 km hoogte een kunstmatige ster.
                    Het werkt met een spiegel die razendsnel iets van vorm kan veranderen.
                    Voor amateurs is ook zo iets beschikbaar, maar ik heb er geen ervaring mee noch dat er mee gekeken heb.
                    Nog een paar jaar en je kunt nauwelijks een scoop kopen die dat niet heeft. :P

,xtG
                    .tsooJ
                    Ich bin ein Kollaser.
                    http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Werken...
                    X