Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Kootwijk 22 januari

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Kootwijk 22 januari

Zo. Net terug van een prima waarneemavondje op de Veluwe. Omdat ik moest werken tot 22.00 uur pikte ik Steem tegen 23.00 uur bij zijn huis op om direct door te kachelen naar de bekende stek bij Kootwijk.

Eenmaal aangekomen bleek het slot van de achterklep compleet vastgevroren! Toch lastig, want mijn montering lag achterin... Wat was ik blij dat ik een thermoskan warme thee had meegenomen. Een scheutje over het slot en de klep ging krakend open. Ik was blij dat ik het slot tenminste niet open hoefde te piesen!

Wouter en Maurice waren er ook, maar Maurice stond al op het punt om te vertrekken. Een rustig waarneemavondje met slechts drie mensen op de parkeerplaats, dat is wel eens anders geweest. Het weer was niet perfect. Lange slierten sluierbewolking hingen boven ons hoofd maar op veel plekken was het wel kraakhelder en was de melkweg duidelijk te zien.

Tijdens de afkoeltijd van mijn Dob leende Wouter ons zijn OIII filter. Hij beweerde dat de Rosettenevel hierdoor met het blote oog te zien was. En ja hoor, bij perifeer waarnemen zag ik duidelijk een grote wazige vlek die zonder filter niet te zien was. Heel apart om te zien. De nevel kwam door het filter naar voren terwijl de sterren juist zwakker werden. Raar ding, hoor. Ook door de telescoop waren met het OIII filter de flarden van die grote nevel zichtbaar. Voor mij een primeur!

Het filter kwam ook goed van pas bij de schets van de Krabnevel die ik nog even heb gemaakt. Het contrast met de achtergrond is duidelijk groter en ik zag zelfs een hint van onregelmatigheden in de vlek.

Na nog wat klassiekers onder de deepsky-vlekjes (waaronder M82 met twee (!) stofbanen) en een kop chocolademelk van Steem was het tijd voor het toetje: Saturnus.

Whoaaah!!! Nu zag ik pas hoe goed de seeing was! Met de TMB 7 mm van Steem zag ik zeker drie wolkenbanden, vier maantjes, de Cassinischeiding, de donkere pool en ik ben er behoorlijk van overtuigd dat ik bij vlagen van perfecte seeing de ijle C ring heb gezien als een zeer vage brede ring binnen de baan van de rest van het ringenstelsel. (Ik dacht eerst dat dit de Encke-scheiding was...) Prachtig om te zien, het mooiste beeld van Saturnus dat ik ooit heb gezien. Zo ontzettend veel detail en haarscherp! Ook door mijn eigen 6,5 mm Plossl zag ik deze details, alleen de C-ring zag ik enkel door de 7 mm van Steem.

Na wat thee over de sloten te hebben gegoten en het ijs van de binnenkant van de voorruit te hebben gekrabt konden we weer naar huis. Een zeer geslaagde avond!
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Klinkt zeker geslaagd Roel, de seeing was niet optimaal door de sluierbewolking, maar verder was het inderdaad kraak helder..

Aangezien ik vroege dienst heb had ik niet zoveel tijd om scoop te laten koelen enz. dus ik ben vrolijk in de achtertuin gaan zitten met bino en wat foto's geschoten met de 400D, maar na een kleine 45 minuten begon ik het toch wel koud te krijgen..

Ik hoop dat jij je wel goed had aangekleed
    "Have you ever tried to imagine how huge the universe is? I've tried it many times.."

Commentaar

En ik ben al helemaal blij dat ik voor het eerst 'live' de maan zie :-) terwijl jullie kijken naar Saturnus tussen 1.244.000.000 en 1.646.000.000 km ver weg!

Commentaar

Dus dat wordt een OIII? Hoe ga je dat Maayke vertellen?
        Heerlijk zeg! Volgende keer ben ik er weer bij. Hier in Haarlem is de lichtvervuiling ronduit pet. Sta te popelen om mijn handjes aan het ijzer van de vork te laten vastvriezen!
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Gistermiddag toen ik thuis kwam stond Venus nog laag aan de horizon, en dus had ik snel de montering naar mijn zolderkamer gebracht. Helaas stond de planeet achter een boom en kreeg ik hem vanwege de dunne takken verre van scherp in beeld. Dus, alles maar weer naar beneden. De maan stond nog hoog genoeg en was nog een redelijk smalle sikkel, en dat gaf mij een mooie gelegenheid de 7mm TMB voor het eerst te testen. Het was tijden geleden dat ik de maan met een 100+ vergroting heb bekeken, dus het was echt weer genieten. Helaas wel veel last van luchtonrust. Volgende keer een wat diepgaandere observatie, maar ik wou mijn toeschouwer (mijn tweelingzus) ook even laten genieten van de maan voor deze ook achter de bomen verdween. De kleurfout was duidelijk aanwezig, maar erg acceptabel. Het oculair zelf presteerde uitstekend.

Rond 22:00 las ik op het forum dat Roel van plan was zich bij Marcel en Wouter te voegen op de parkeerplaats te Kootwijk. Gelukkig kon ik nog mee, en zo stond ik later die avond voor de tweede keer waar te nemen. Deze keer had ik er aan gedacht een stoel mee te nemen. Fout dus. Ik had een uitklaptafel mee. Enfin, nadat bleek dat de tafel niet sterk genoeg was mij te dragen toch maar weer hurken en op de handen. Ik heb weinig noemenswaardig gedaan deze keer, maar veel meegeluisterd met Wouter, de wandelende strerrenatlas. Gek genoeg dacht ik er niet aan naar Saturnus te kijken, tot Roel het idee opperde. We hebben de TMB toen allereerst in zijn Dobson geplaatst, en kwamen dus zo op een vergroting van 171x. Wat een geweldig beeld! Saturnus was een mooie pastelkleur, met meerdere duidelijke banden (ik telde er zeker vier). De schaduw van de ringen op de planeet en vica versa waren duidelijk te zien, evenals vier manen. Verder was de cassini-scheiding makkelijk zichtbaar, tezamen met de (nu blijkt) C-ring. Vanwege een gesprek gaande op dit forum dachten we er aan om op de donkere pool te letten, en die was goed te zien. De planeet vervaagd eerder dan dat hij abrupt stopt. Ik meende op de andere pool een lichte hint van blauw te zien in het zachte geel, maar kan iemand mij vertellen of dit mogelijk is? Uiteindelijk heb ik de TMB ook nog in de refractor geplaatst, wat ook een prima beeld opleverde. Saturnus werd omringd door een blauwige waas, maar net als Roel ervaar ik dit niet als enorm storend. Maar, eerlijk is eerlijk, de Dobson klopte het beeld met gemak.

De seeing was redelijk, maar was aan het begin van de avond overduidelijk beter. Ik had zelf nog een beetje een kater van de seeing in Den Helder, want die was echt prachtig.

Telescoop: 127mm F/6.4 achromaat
          Gebruikte oculairs: 40mm Plössl, 25mm Plössl, 7mm TMB Burgess Planetary
          Omstandigheden: -5, windstil, veel ijle bewolking, rustige lucht
          "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
          - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Hey dat zijn mooie verhalen jongens! Ga zo door.

Waarom woon in zo'n lichtvervuild gebied
            - Skywatchter 150 mm F5 Newton
            - EQ3, aandrijving + poolzoker
            - Bresser 10x50
            - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Werken...
            X