Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Zondag 21/01/2007 Waarnemingen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Zondag 21/01/2007 Waarnemingen

Zijn er nog mensen die zondag hebben waargenomen?

Ik ben in iedergeval buiten geweest na de buien en het was bij ons ( belgie ) bijna geen wolkje meer aan del lucht. (19.45 uur)

Ik heb de orion nevel en saturnus terug gezien.

Heb nu nog eens saturnus met een groter vergroting geprobeerd een 26mm super poliser met 2X barlow en dan kom ik op een vergroting van +/- 192x

Het beeld dat ik zag was nier haar scherp , ik zag saturnus in 1 kleur en kon geen andere kleuren onderscheiden .
    ik zag ook de ring rond saturnus maar waar hij in contact kwam met de planeet zag ik de ring niet meer en ging hij op in de kleur van de planeet.
    Omdat ik hem niet haar scherp zag had ik maar eens die star test gedaag , en ik vond dat het er perfect uit zag ook met grotere vergrotingen, een mooie donut helemaal in het midden. Wel zag ik soms stof deeltjes, maar voor de rest perfect in orde.

Het beeld van saturnus leek wel alsof het boven een vuur stond en dat de hitte voor het beeld kwam. (Mijn telescoop had al 2uuren afgekoeld , het was nu 21.30 )
    Deze nacht heeft mijn telescoop ook geen dauw gekregen.

De orion nevel zag er dan wel weer goed uit, mooie details en heb nu ook m43 gezien maar zag er niet zo mooie uit als m42

Heb ook nog andere objecten proberen te zoeken maar geen enkel er van gevonden ( m81,m82,m108,m97 )

Wat vonden jullie van de seeing ?
    Nog mensen naar saturnus gekeken ?
    Meade 10" Lx-50, Meade ETX 80

Ik had gisteren hetzelfde probleem. Het beeld golfde enorm.
    Maar ik moet dan ook over een hele wijk met huizen kijken, die allemaal hun kacheltje of open haard op volle toeren hebben draaien.

Daarbij heeft elk huis, een politie keurmerk lamp in de tuin en staat er direct achter mij in de huiskamer, een 40" lcd tv, een paar triljoen fotonen mijn kant in te "lekken" .

Dus de omstandigheden waren niet optimaal .

Maar goed, toch nog genoten van saturnus.
    Ik heb ook nog geoefend in het vinden van M31 en na 30min. nog gelukt ook.

De orion nevel ook nog gezien.

En dat alles bij 88x, moet nog even sparen voor de volgende vergroting.
    Chuck Norris destroyed the periodic table, because he only recognizes the element of surprise.

Commentaar

Werken...
    X