Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Detail-waarneming Saturnus 20-01-07

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Detail-waarneming Saturnus 20-01-07

Hallo weer

Naast het testen van de lenzenkijker had ik ook natuurlijk mijn Dob naar buiten gezet. Seeing was super en Saturnus stond lekker hoog aan de hemel. Tijd voor een detail-waarneming!

Om 12 uur heb ik de lenzen kijker binnen gezet en alles klaargemaakt om voor de Dob. Omdat de seeing zo goed was ben ik gelijk naar 300x vergroting gegaan. En WAAAAUW!!! Zo heb ik Saturnus nog nooit in mijn leven gezien! Niet normaal hoeveel detail er zichtbaar was. Ik heb de volgende foto op kleur, detail en scherpte bewerkt om te laten zien wat voor beeld ik voor me had. En het is echt mensen, niks minder dan deze foto!

Ik heb ff 5 minuutjes genoten van het beeld. En daarna kon het echte werk beginnen. Mijn eerste doel was de donkere pool aan de bovenkant van de planeet. En die had ik redelijk snel gezien. Niet alleen het donkere puntje van de pool was te zien, maar ook het donkere stofband om het uiteinde van de pool. Prachtig, zulke dingen vallen alleen op als je ernaar op zoek gaat.

Geïnspireerd te zijn door de foto’s van Arnaud ben ik opzoek gegaan naar de blauwe pool van Saturnus. Door mijn telescoop zag de onderkant een stukje donkerder uit. Het contrastverschil was ook heel duidelijk te zien. Blauwe kleur was helaas niet te zien. Maar ik kan nu wel met volle trots zeggen dat ik seizoenverschillen op Saturnus gezien heb. Dat is een prachtig gevoel dat ik niet kan omschrijven.

Als laatste ben ik opzoek gegaan naar het binnenste ring van Saturnus. Ik weet niet precies hoe die heet, maar op de onderstaande foto kun je zien welke ik bedoel. Wat me weer opviel was, als je weet waar je naar opzoek bent dan komen die dingen vanzelf te voorschijn. En ik hoef er niet eens moeite voor te doen. Zonder enige moeite was deze ring ook te zien. Prachtig.

Dit was één van mijn beste waarneemavonden ooit. Samen met de detail-waarneming van Orionnevel op 17 december(die ook op het forum te vinden is) waren dit mijn beste waarnemingen ooit. Zo heb ik weer iets geleerd. Zoek eerst van te voren uit wat je wilt zien en op welke detail je moet letten. Zorg er ook voor dat je weet waar ze zich bevinden. Als je éénmaal deze dingen weet, dan gaat er een wereld van detail voor je open.
    Dit is wat ik gisteren gedaan heb en ik kan met geen woorden uitleggen hoe ik me toen gevoeld heb.
    - Skywatchter 150 mm F5 Newton
    - EQ3, aandrijving + poolzoker
    - Bresser 10x50
    - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Mooie gedetailleerde waarneming, Atodaz. Wie zei ook al weer dat een F/6 Newton niet geschikt is als planetenkijker? Geweldig, ga zo door.
    Zo zie je maar dat hoe langer je kijkt, hoe meer je ziet. Ook een waarneemplan laat je dingen zien die je bij een vluchtige blik al gauw over het hoofd ziet. Die donkere pool (nog nooit van gehoord) wordt in ieder geval mijn volgende uitdaging op het waarneemlijstje. Bedankt voor de tip!
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Geweldig toch zo'n waarneming!? Ik had zelf zoiets van; hm het is wel helder maar het waait te hard dus ik probeer het maar niet met mn dobje, maar als ik jouw verhaal zo lees heb ik wel wat gemist!

Commentaar

Atodaz, de binnenring die je bedoelt is de Crepe ring.
        Zonder iemand voor het hoofd te stoten moet ik wel toegeven dat de foto s grote gelijkenis
        vertonen met het visuele beeld in de ED 80 bij 200 x en meer
        In mijn verslag kon ik de aanhef naar een tweede wolkenband vaag zien.
        Je foto laat deze band wel duidelijker zien met iets meer detail
        Heimwee naar mijn oude 75 mm f 1200 Polarex

Commentaar

@wolfje

Dobsons hebben niet zo veel last van wind. Vooral omdat ze zo laag zijn. Volgende keer zou ik lekker op een beschut plekje gaan waarnemen.

@Roel

Ik ben er achter gekomen dat deze dobson meer dan geschikt is voor planeten. Zo zie je maar dat niks tegen aperture kan.

@zuurmond

Thnx, ik heb echt mijn best gedaan om het zo realistisch mogelijk te maken. En door mijn dob zag het er precies zo uit.
          - Bresser 10x50

Commentaar

300 keer vergroot :o da is heel wat. Heb jij soms een volgplatform ding voor je dob gemaakt/gekocht, want door mijn 120x gaat saturnus al snel uit mijn beeld En wat zijn de specs van jouw telescoop.

verder: mooie waarneming.

grz.
            Orion Skyquest XT8"
            oude 60 mm refractor...

Commentaar

Mooi beschreven Atodaz! Hier was trouwens de seeing gisteravond uitmuntend, ik heb slechts een paar keer mogen kijken met zo'n goede seeing.

Commentaar

Re: Detail-waarneming Saturnus 20-01-07

Origineel geplaatst door AtodaZ
                Als laatste ben ik opzoek gegaan naar het binnenste ring van Saturnus. Ik weet niet precies hoe die heet,
                C-ring (of in de volksmond crèpe ring).
                Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Toch een vraagje aan bezitters van 20 of 25 cm kijkers.
                  Hoeveel maantjes van Saturnus waren er zichtbaar in jullie kijker?
                  Ik kwam tot drie waarvan ik zeker ben maar de seeing was niet geweldig hier tussen
                  de huizen met alle kachels nog aan.

Commentaar

Ik heb gisteren ook mijn scoop buitengezet. En ja het was een zeer goede seeing. De orionnevel kon ik zeer goed zien. Saturnus heb ik ook bekeken. Ik kon ook gemakkelijker inzomen dan anders. Maar de ringscheiding heb ik niet gezien. Zou dat aan men telescoop liggen of moet ik beter kijken
                    Na 2 uren was het gedaan met kijken want het begon te regenen. Maar ik heb veel kunnen zien, wat lang geleden was en het was verzeker mijn beste waarneemavond ooit. ( in anderhalf jaar) Hopelijk vanavond nog zo'n goede seeing.

AtodaZ,
                    Zijn dat jouw foto's? Zoja, zeer mooi, is het met een toucam genomen?
                    Galaxia 114/900EQ-SKY
                    You can only see as far as you can think

Even the dark has a silver lightning

Liesje -> HVJ!

Commentaar

@Acy
                      Ik heb een 8'' F6 Dobson. Van skywatcher, zoals vele andere mensen op dit forum. 300x was gisteren makkelijk te halen! Ik had ook hoger gekund, maar daar heb ik de oculairen niet voor.

@zuurmond
                      Als ik me goed herriner kon ik in het beeldveld van de 4mm plossl 4 maantjes zien.

@nightfall
                      Nee dat zijn mijn foto's niet. Het zijn foto's die ik bewerkt heb en ze laten precies zien wat ik door het oculair zag.
                      - Bresser 10x50

Commentaar

Zuurmond,
                        Ik heb een kijker van 114 en ik kon ook 4 maantjes zien met een 4mm Kelner. Hier woon ik ook in een stad, en ik kon de manen zien. Ze waren niet opvallend maar als je er oplette zag je ze wel.
                        Galaxia 114/900EQ-SKY
                        You can only see as far as you can think

Even the dark has a silver lightning

Liesje -> HVJ!

Commentaar

Ik kwam met grote moeite tot 3 maantjes ik vroeg me af hoeveel er met grote kijkers te zien
                          waren.

Commentaar

Heel goed geillustreerd en enthousiast beschreven.
                            Dit nodigt iedereen uit om zelf te gaan kijken.

Zelf heb ik helaas Saturnus niet bekeken. (ben anderhalf uur druk bezig geweest met het schetsen van de Orionnevel. Was zelfs vanuit Hoofddorp erg mooi te zien).
                            Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Orion stak briljant af aan de hemel de laatste dagen. Had erg veel geluk dat ik net toevallig dit weekend in Den Helder was, want ik kan er nogsteeds niet over uit hoe mooi de sterrenhemel zaterdagavond was vanaf het strand nabij Julianadorp. Nadeel was dat ik mijn telescoop niet mee had.

Maar hoe was het volgen met 300x Atodaz?
                              "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                              - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Werken...
                              X