Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

14/01/2007 - Eindelijk weer een beetje helder

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Vanacht rond 02:30 klaarde het na een lange periode van bewolking dan eindelijk weer op. Een op hand gezette waarneming bij klein Amsterdam was eigenlijk met name koud en winderig, maar heb toch nog Saturnus kunnen bekijken en het 6mm oculair kunnen testen waarvan ik de 7mm wil gaan halen. Door de wind was normaal waarnemen echter bijna niet te doen.

Vanochtend eind van de ochtend op, en geprobeerd McNaught te zien. Dit was echter op goed geluk, en het is dan ook niet gelukt. De zon overscheen de komeet massaal omdat deze nu gewoon te dichtbij staat. Ik kan me niet voorstellen dat ik hem gemist heb als hij wel te zien was, want ik heb rustig de hele omgeving afgespeurd waarin de komeet zich zou moeten bevinden, iets onder en 7 graden links van de zon.

Betere resultaten heb ik net in de achtertuin geboekt. Omdat ik mij tot nu toe een beetje gericht heb op het weinige dat ik ken, werd het tijd om nu toch wat meer objecten te leren vinden. Met een beperkt zicht rondom is het me gelukt om binnen een uurtje tijd 9 messiertjes binnen te slepen. Slechts twee hiervan had ik al eerder door mijn eigen kijker gezien, M42 (Orionnevel) en M45 (Pleiaden). Iets wat ik al lang wil is het vinden van M81 en M82, de twee bekende sterrenstelsels in Ursa Major. In eerste instantie zocht ik verkeerd door de kop van de beer verkeerd te interpeteren, maar nadat ik dat eenmaal goed had wist ik ze binnen een minuut of 5 in de kijker te krijgen. Twee opvallende diffuse objecten, die na wat langer kijken steeds duidelijker werden. Na ook nog even de dubbelster Mizar te bekijken (welke ik nooit kan weerstaan), door naar Cassiopeia. Hier bevinden zich veel open sterrenhopen, en mijn aandacht ging uit naar M52 en M103. M103 had ik vrijwel direct in beeld, maar M52 duurde wat langer. Beide sterrenhopen waren eigenlijk wat te lichtzwak voor de gebruikte set-up, en het feit dat ze niet al te ver boven de lichtschijn van Apeldoorn-Zuid stonden hielp ook al niet. Niettemin zijn die in de spreekwoordelijke 'pocket'. Als laatste dan de Voermannetjes (M36, M37, M38), een drietal open sterrenhopen in Auriga, ofwel (zoals de naam al doet vermoeden) de Voerman. Deze waren vl duidelijker herkenbaar dan de twee hopen in Cassiopeia, en ik heb hier dan ook een stuk langer van genoten. M42 was zoals altijd weer schitterend, en met het 25mm oculair was het trapezium goed zichtbaar. Heb nog geprobeerd de E en F ster te vinden, maar daarvoor was de vergroting te laag. Alle messiers heb ik overigens zonder zoeker gevonden. Om het nog af te maken kon ik het ook niet laten het dubbelcluster (NGC884 & NGC 869) te bekijken. Het is nu, 0:45, allemaal al weer heel nevelig hier (M45 net nog te zien), maar wat was het weer even lekker helder.

Ik kan niet echt de woorden vinden voor wat ik nu voel. Maar ik denk dat dit het beste omschreven kan worden door te zeggen dat des te meer je leert, des te oneindiger de hobby lijkt. En dat zal met elke stap wel sterker worden. Een heerlijk gevoel.

Omgeving: Weinig zicht rondom i.v.m. bebouwing, veel lichtvervuiling
    Omstandigheden: Erg helder, later steeds meer ijle bewolking
    Set-up: 127mm F/6.4 achromaat op EQ-5, 25mm en 40mm Plssl
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

Ja en het is meteen ook weer de laatste dag de komende 10 dagen

Wel mooi verslag. Probeel volgende keer ook es M35, deze vind ik zelf errug mooi Is ook makkelijk te vinden in tweeling(je zit toch al in die omgeving te kijken).

Commentaar

Haha! Er gaat een wereld voor je open he! Dat is nog maar het begin. Superleuk om te lezen. En het leuke is dat het niet 'afwerken' van een lijstje is. Bij de meeste objecten blijf je terugkomen, elke keer weer. Ook zaterdag op zondag heb ik genoten van M81 en M82. Bovendien leer je heel snel te onthouden. De sombreronevel heb ik vorig jaar gevonden met wat gepuzzel, maar nu, een jaar later *paf* meteen in beeld.
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Re: 14/01/2007 - Eindelijk weer een beetje helder

Origineel geplaatst door Steem
        ... dat des te meer je leert, des te oneindiger de hobby lijkt. En dat zal met elke stap wel sterker worden. Een heerlijk gevoel.
        Goed gedaan Steem. Je begint al aardig je weg te vinden aan de hemel.
        En dat gevoel van oneindigheid herken ik. Gisteravond kwam het bij mij opeens ook weer: namelijk dat er zo ontzettend veel aan de hemel te zien is en het besef dat een mensenleven daar te kort voor is.

Gisteren overdag was voor het eerst in tijden een mooie zonnige dag.
        Dus heb diverse vruchteloze pogingen gedaan McNaught bij daglicht te vinden. Maar bij ons in Hoofddorp bleef de zon de hele dag gehuld in een groezelige laag sluierbewolking.
        Pas toen de duisternis viel leek deze irritante wolkenlaag op te lossen.

Vol enthousiasme belde ik een aantal astromaatjes: de meesten waren niet bereikbaar maar Eric B. nam zijn toestel op: we spraken af in Wieringen, (waar we half december een fantastische kijknacht hadden.)
        Kwart over negen kwam ik aan op een verlaten parkeerplaats. Ik stap uit en mijn mond valt open: WEER is het zo helder!!
        Wat een geweldige waarneemplek is dit.
        Ik bouw de 32cm Dobby en de 15cm Bully op.
        Al snel komt Eric aangereden. Hij bouwde zijn prachtige en compacte 25cm Dobson op. En daarna: Erics geweldige thermoskan met thee met melk: nooit geweten dat dat zo lekker kon zijn. Bedankt!

OK: actie!
        De spiegels zijn aardig afgekoeld in M42 wordt in beeld gezet: Wauwie. Wat een overvloed aan details. Ik raak een beetje ontmoedigd: moet ik dit allemaal gaan tekenen?
        Tja Harro beloofd is beloofd: je zou dat hele ding in de allerhoogste resolutie gaan schetsen al zou het jaren duren...!

De seeing is niet optimaal. Ster E en F van het trapezium zijn niet zo goed te zien. Toch waag ik mijzelf aan een poging op een van de Protoplanetaire schijven. Hiervoor heb ik thuis al research gepleegd en diverse foto's van de Hubble SPace Telescope en aardse foto's uitgeprint.
        De kijker wordt gericht op de grootste: dat is een zwart langwerpig vlekje van slechts 2 x 0,7 boogseconde. Hij staat iets oostelijk van het trapezium in een donkere zone in de nevel. Ik tuur en tuur bij een vergroting van 220 en 320x. Maar nee: zelfs onder deze heldere lucht is er niets te zien.
        Er is juist op die lokatie bijna geen neveligheid te zien. Dus een piepklein miniscuul puntje "donkerzwart" geprojecteerd tegen "lichtzwarte" achtergrond.....????
        No way man!
        Oftewel: een prima object voor de AINTNO-list.
        http://www.astronomy-mall.com/Adventure ... aintno.htm
        Dit is meer een object voor mijn toekomstige 40inch-binoculair ...

Ik besluit me te wagen aan een makkelijker object: de Paardenkopnevel.
        Heu?? Makkelijk?
        Nou ja... in elk geval wl haalbaar. Ditmaal met Narrowband.
        Het blijft een lastige rakker, maar er is zeker wel wat te zien.
        Ook in de 25cm van Eric was er een verduistering te zien in de vage lichtflard. Die dobson van Eric is een verdomd goeie en contrastrijke kijker hoor! Is toch een chinese spiegel Eric?

Daarna de Krabnevel: Man, man: nog nooit heb ik die Krab zo mooi gezien!
        Hoe langer je kijkt hoe meer details! Er lijken wel filamentachtige strepen zichtbaar...!
        Pfoei: dat wordt ook verplicht tekenwerk in de toekomst!

En passant nemen we reflectienevel M78 en de kleine bolhoop M79 in beeld: even een korte blik. M78 is duidelijker dan ik ooit tevoren heb gezien.

Daarna komt Bully in actie: de 150mm F5 Skywatcher:
        Tjonge ook die geeft een prachtig beeld van de Orionnevel.
        En het Trapezium: zie ik daar werkelijk ster F???
        Verdomd ja! En Ster E??? Er is een verdikking te zien bij Ster A, maar echt scheiden kan ik hem niet. Toch ben ik blij verrast over de capaciteiten van dit malle refractortje
        Ook M33 was een prachtig gezicht. Het was maar een korte blik , maar hier zijn met wat geduld vele details te ontdekken

Als afsluiter van de avond nemen we M51 in beeld van de 32cm:
        OOOh, wat een schoonheid. Met echte spiraalstructuur.

Het was wederom een gedenkwaardige kijkavond: Dijkgatsbos RULES!
        Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Hulde voor de verslagen! Zelf ben ik niet op pad geweest.
          Misschien is het een idee om meer info bij jullie verslagen op te nemen zoals
          -gebruikte apparatuur
          -precieze locatie
          -locatie omstandigheden
          -weersonmstandigheden
          Hier een voorbeeld van hoe ik dat doe:

http://groups.yahoo.com/group/sterrenkunde/message/4281
          30 cm F5 Skywatcher Dobson, 68mm F14.7 en 10cm F5 refractors

Commentaar

@ Redfish
            Ik zal hem de volgende keer meenemen, maar ik wil het stukje bij beetje doen. Rustig de tijd nemen voor elk object, om er van te genieten en opdat ze beter te onthouden zijn. Overdaad schaad zeg maar. In ieder geval bedankt voor de tip!

@ Nop
            Inderdaad, zodra je ze weet te zitten is al meer dan de helft van het werk gedaan. En dat maakt de avonden straks natuurlijk veel leuker en leerzamer. Meer leren en grenzen verleggen, rrr. Nog hartstikke bedankt voor het lenen van je 6mm TMB Burgess, ondanks die vervelende wind was ik toch overtuigd, en ik heb vandaag de 7mm bij Robtics gekocht!

@ Harro
            Leuk dat je ook je verslag plaatst! Ook een vruchtvolle avond dus. En met Eric heb je een prima waarneemmaatje, topvent. Geweldig hoe licht je een 25cm dob kan houden. Ben erg benieuwd naar die waarneemplek van jullie, klinkt goed. Ook jij bedankt, vanwege de informatie die je gaf over de TMB's.

@ Jeffrey
            Dat is wel een leuke tip ja, zal er in het vervolg aan denken. Onder het mom 'beter laat dan nooit' heb ik het toegevoegd.
            "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
            - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Leuke verslagen! Mijn handen jeuken ook weer. Kan niet wachten om zelf eens zo'n verslagje hier op het forum te plaatsen, maar daarvoor moet het toch echt eerst helder worden hier! Eerst maar eens goed inlezen, zodat ik niet steeds aan anderen hoef te vragen wat ik waar kan vinden.
              Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
              http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
                ...Bovendien leer je heel snel te onthouden. De sombreronevel heb ik vorig jaar gevonden met wat gepuzzel, maar nu, een jaar later *paf* meteen in beeld.
                Hee, dat doe ik je niet na bij M104 Nop.
                de "leerling" overtreft de "leraar" !!!
                Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Origineel geplaatst door Jeffrey Bout
                  Hulde voor de verslagen! Misschien is het een idee om meer info bij jullie verslagen op te nemen zoals....
                  Ja je hebt wel gelijk Jeffrey. Onze verslagen zijn nu meer een stukje uit een dagboek. Jij noteert de objecten als duidelijke alinea's. Dat is erg overzichtelijk. Daar zal ik een voorbeeld aan nemen. Ik heb voor nu het voorbeeld van Steem gevolgd en de objectnamen in het verhaal vetgedrukt.

Is het voor jou trouwens haalbaar om naar de Wieringermeer te komen?Lijkt me erg leerzaam om ooit eens met een kluppie in het Dijkgatsbos af te spreken.

groet@!

Commentaar

14/01/2007 Eindelijk weer een beetje helder

Na lange tijd weer eens een heldere avond.
                    Van 20 - 23.15 u waargenomen met de C9,25 , goeddeels met gebruikmaking van een f6.3 focal reducer. Gebruikte oculairen Plossl 50 mm, Panoptic 35 mm, Konig 19 mm, Nagler 13 mm, Speers-Waler 10 mm, Speers-Waler zoom 5-8 mm, Burgess Binoviewer met 20, 16swa en 10mm swa.
                    M42 : Orionnevel, de E ster was goed te zien, de F ster twijfelachtig, de
                    seeing was maar matig. Met OIII filter werkelijk adembenemend mooi, heel veel structuur zichtbaar. Met reducer en 50 mm Plossl heb je een fov van theoretisch 1,7 graad, door vignettering is dat wat minder, maar in combinatie met een UHC zie je de vleugels van de nevel eindeloos ver naar het noorden weglopen.
                    NGC 1977 Running man, goed zichtbaar.
                    1975 en 1973: twee neveltjes om een ster heen, goed te zien met UHC.
                    2024; Vlamnevel, zichtbaar, twee deel met donkere laan ertussen.
                    NGC 1980: Losse verzameling sterren met wat nevel te zien
                    2264; Cone nevel, beetje nevel rond sterren
                    2261; Hubble's variabele nevel; vaag veegje
                    Rosette nevel: Heel groot, een brede gestructureerde ring die het hele
                    beeldveld vult , met UHC filter
                    M35 + NGC 2158: laatste een vage vlek die pas bij sterke vergroting in ca 30
                    sterretjes oplost, heel leuk ding.
                    M31: stofbanden mooi te zien
                    M33: armen heel goed te zien met de reducer en panoptic 35 mm, in de armen wat heldere plekjes, zijn dat HIII gebieden? Later nog eens bekijken.
                    NGC 891: vaag te zien, blijft lastig object.
                    M81 + M82: met focal reducer en pan35 zeer ruim samen in beeld, op dat
                    moment vloog er een opstijgende Boeing door het beeld, erg leuk.
                    M97 Uilnevel, geen oogjes gezien.
                    Uitgebreid Saturnus bewonderd, hij kon vergrotingen tot ca 300x goed hebben. Met de canon powershot A70 camera achter een Vixen zoomoculair ook nog een filmpje gemaakt, met Registax4 bewerkt tot bijgevoegde foto.
                    Toen kwamen de wolken weer opzetten.

groetjes, Nico
                    Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Da's een mooie lijst Skyfan. Ook jij bent vruchtbaar bezig geweest de 14e.
                      Heb jij waargenomen vanuit Oegsgeest? Heb je daar nog een beetje goed zicht?

Commentaar

Origineel geplaatst door Harro
                        Origineel geplaatst door Nop
                        ...Bovendien leer je heel snel te onthouden. De sombreronevel heb ik vorig jaar gevonden met wat gepuzzel, maar nu, een jaar later *paf* meteen in beeld.
                        Hee, dat doe ik je niet na bij M104 Nop.
                        Kom, kom -- de "Stargate" en "Jaws" zijn onmogelijk om niet over te struikelen, en de staart van Jaws (de "mini-sagitta") wijst recht naar M104...

http://platformx.sourceforge.net/Name/index.html

[Nota: Jaws is heel het asterisme boven de "mini-sagitta" die op de figuur als "Jaws" staat gemarkeerd; die "kleine pijl" is de staart van de haai.]

Jaws zwemmend naast M104:

Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Ha ha ha, leuke omschrijving Alexis.

Ik kan me herinneren dat M104 niet zo moeilijk was (we hebben hem in Turkije nog opgezocht met de 14-inch Dobson van onze Ukrainse eclipse vrinden).
                          Maar ik kan hem zo op dit moment niet uit mijn mouw schudden. Heb er toch echt eerst een sterrenkaartje voor nodig. Mijn geheugen wordt ook een dagje ouder ....

Commentaar

Da's een mooie lijst Skyfan. Ook jij bent vruchtbaar bezig geweest de 14e.
                            Heb jij waargenomen vanuit Oegsgeest? Heb je daar nog een beetje goed zicht?

Nee, in oegstgeest zie je niet zoveel, ik neem waar vanuit een zomerhuisje bij de duinen van noordwijk. Daar is het nog lekker donker, ik zie altijd de melkweg. Alleen naar het zuiden wat lichtvervuiling van Leiden.

groet, Nico
                            Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Werken...
                            X