Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Voor de tweede keer naar buiten

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Voor de tweede keer naar buiten

Met de kijker zijn we (ik met mijn zoon) nu de weilanden in gegaan. Het was er inderdaad een stuk donkerder. Indrukwekkend zo'n uitzicht op ontelbare lichtpuntjes. Ik wilde mijn zoon Saturnus laten zien. Het probleem was echter dat hier in de open vlakte veel meer wind stond dan thuis in de achtertuin. Daardoor trilde de telescoop.

Dus wij maar weer naar huis. De achtertuin was redelijk beschut. Ondanks wat lichtvervuiling ging dat toch beter. Na Saturnus hebben we de Orion nevel (M42) eens proberen te vinden en gevonden. Wat schitterend! Helaas weinig kleur te zien maar dat zal ook wel niet lukken met 114 mm denk ik. Toen geprobeerd M31 te vinden. Dat is niet gelukt. Ik weet niet waarom. Het ding moet toch aardig wat licht geven. Misschien kwam dat wel door de lichtvervuiling. Wat wel weer lukte was M44. Ook heel mooi. En de Maia nevel. Ook prachtig.

Het vinden van een object valt nog niet mee. Ook omdat ik met bril niet lekker door die zoeker en telescoop kan kijken. De bril moet dan af en dan zie je weer niks met het blote oog. Ook dacht ik dat nevels met een redelijk magnitude (3 a 4) toch redelijk makelijk te vinden zouden moeten zijn. Dit viel ook niet mee. Als het eenmaal in de kijker staat dan is er inderdaad flink wat licht. Maar met het blote oog die Messier objecten zien te vinden valt niet mee.

Maar voor een tweede keer hebben we aardig wat gezien!
    - Bresser Pluto 114/500mm reflector

Kijken kost niks! Nou ja..?

Kleur in de Orion-nevel zien is, zoals ook in het topic van Wolfje te lezen, eigenlijk niet mogelijk, of dat nu 114mm is of 400mm. Hooguit word er gesproken van een groene gloed. Niettemin blijft het een prachtige nevel om te zien natuurlijk. M31 staat nu wat laag, en kan makkelijk overstraald worden door stadslicht. Het stelsel geeft inderdaad flink wat licht, maar dat is verspreid over een wijd oppervlak. Eenmaal gevonden is hij wel makkelijk te herkennen. Hoe hebben jullie Saturnus trouwens gezien? Was de ring 'los' te onderscheiden van de planeet? In andere woorden, zag je de ruimte ertussen aan beide kanten? Of hebben jullie zelfs de cassini-scheiding gezien?

Voor brildragers zijn er trouwens zeer bruikbare oculairs te koop, zodat je ook met bril op kan kijken. Deze hebben een zogenaamde long-eye-relief waardoor je niet zo dicht op je oculair hoeft te zitten om wat te zien. Ik weet niet wat voor een oculairs je nu gebruikt?

Leuk te lezen dat je er succesvol met je zoon achteraan bent gegaan en dat jullie op deze manier geslaagd zijn.
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

M31 zou hier om circa 22:00 op 285 graden az. en 45 graden elevatie te vinden moeten zijn. Niet echt laag denk ik. Maar ik heb al wel gemerkt dat je even moeten weten waarna je moet zoeken om het te vinden. Als je eenmaal iets gevonden hebt is een tweede keer veel gemakkelijker.

Van Saturnus konden we alleen maar een bolletje met een ring zien. Geen scheidingen helaas. De vergroting die ik kon maken was maximaal 120x. Dat was met een 3x barlow en een 12.5 mm oculair. Allebei van zeer matige kwaliteit.
      Volgens de regel 50x vergroting per inch diameter zou ik met deze kijker tot circa 225x kunnen gaan. Met beter glaswerk en iets meer vergroting zou het waarschijnlijk nog een stuk beter kunnen worden. Ik heb inderdaad gezien dat er ook long-eye-relief oculairs zijn. Ik heb er al ťťn besteld. Ding was wel duurder dan de hele kijker maar het idee is dat ik er mee kan doorgroeien. Ik ben zeer benieuwd. Het wachten is weer op de volgende heldere avond/nacht. Vannacht was de "seeing", hier in friesland, geloof ik wel heel erg goed.

Commentaar

Och ja, ik vergeleek het moment van waarnemen met de mijne, en toen stond M31 laag, te laag in ieder geval met het oog op de lichtvervuiling. Een andere manier om de maximale vergroting uit te rekenen is 2x objectiefdiameter in milimeters. In dit geval dus 2 x 114 = 228x. Hoef je niet met inches te werken!
        - Roel & Steem, 2019

Commentaar

M31 staat inderdaad vrij laag, maar is toch al makkelijk met een verrekijker te vinden als je weet waar je moet zoeken (ja ook met het blote oog maar dan moet het goed donker zijn en dat is het bij mij niet).

Wind is inderdaad een probleem, maja daarvoor heb je een windscherm, maar dan nog beetje stom om zo'n ding op te moeten zetten.

Zelf heb ik ook een bril (geen cylinder) en ik zet hem gewoon op mijn voorhoofd als ik door de oculairs tuur. Moet ik even oriŽnteren dan zet ik hem weer op en richt ik de kijker, en dan verder kijken door de zoeker zonder bril. Ik heb mensen die mee willen kijken gezegd waar de scherpstelling zit, dus die moeten ze zelf dan maar even hanteren. Als je een cylinder hebt dan wordt het lastiger, dan zul je inderdaad langere eye relief oculairs moeten kopen.

Op de magnitude van nevels moet je je niet oriŽnteren. Dit is de totale oppervlaktehelderheid van het object en ik vind niet dat het een goede afspiegeling is van de werkelijke helderheid. Nevels zijn meestal uitgestrekt waardoor ze veel zwakker zijn dan hun magnitude doet vermoeden. Alleen bij planetaire nevels (die nog vrij compact zijn) kun je je enigszins op de magnitude richten.

Commentaar

Origineel geplaatst door Steem
            Kleur in de Orion-nevel zien is, zoals ook in het topic van Wolfje te lezen, eigenlijk niet mogelijk, of dat nu 114mm is of 400mm.
            Dat klopt niet helemaal. Kleur kan je degelijk zien met grote kijkers Zeker bij 400mm. Zoek maar eens op internet, het zal je verbazen.

Ook planetaire nevels laten vaak kleur zien. Vergeet ook niet dat niet iedereen hetzelfde ziet. Iemand van rond 50-60 ziet aanzienelijk minder kleur dan een jong iemand.
            - Skywatchter 150 mm F5 Newton
            - EQ3, aandrijving + poolzoker
            - Bresser 10x50
            - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Re: Voor de tweede keer naar buiten

Origineel geplaatst door Picard
              Wat wel weer lukte was M44. Ook heel mooi. En de Maia nevel. Ook prachtig.
              Als ik me nie vergis bedoel je m45 de pleiaden. Wel knap dat je rond maia een nevel zag. Met mijn 8" zie ik echt heel zelden een diffuse blauwe tint rond Merope.

greetz
              Orion Skyquest XT8"
              oude 60 mm refractor...

Commentaar

Origineel geplaatst door AtodaZ
                Kleur in de Orion-nevel zien is, zoals ook in het topic van Wolfje te lezen, eigenlijk niet mogelijk, of dat nu 114mm is of 400mm.
                Dat klopt niet helemaal. Kleur kan je degelijk zien met grote kijkers Zeker bij 400mm. Zoek maar eens op internet, het zal je verbazen.

Ook planetaire nevels laten vaak kleur zien. Vergeet ook niet dat niet iedereen hetzelfde ziet. Iemand van rond 50-60 ziet aanzienelijk minder kleur dan een jong iemand.
                Werkelijk!? Ok, dan ben ik verkeerd geinformeerd of heb ik de informatie verkeerd geÔnterpeteerd. Maar goed, dan gaat het wel om grůte telescopen. Niettemin, erg bijzonder.
                - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Origineel geplaatst door Acy
                  Als ik me nie vergis bedoel je m45 de pleiaden. Wel knap dat je rond maia een nevel zag. Met mijn 8" zie ik echt heel zelden een diffuse blauwe tint rond Merope.
                  Nee ik bedoel echt M44 Praesepe en niet M45. Zoals in het onderstaande schermafdrukje.

Ik zag de maia nebula niet zoals het bovenstaande plaatje met een blauwe nevel. Ik zag "slechts" een enorme hoeveelheid sterren bij elkaar. In mijn berichtje was ik niet helemaal duidelijk wat ik zag.

Commentaar

Een eigenaar van een 400mm kijker betwist dit .
                    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Ja, zoals ik al had aangegeven had ik dat dus fout.
                      - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Werken...
                      X