Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

First light!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

First light!

Onderweg naar huis zag ik dat het super helder was, dus ik naar mijn ouders; telescoop meenemen en hier bij ons op het balkon zetten.
    Ik heb vervolgens Stellarium aangezet en even gezocht waar het Orion nevel zit.
    Naar buiten gelopen en ja hoor gezien! Super om te zien.
    Vervolgens ben ik gaan kijken of Saturnus ook al te zien was op Stellarium en ja hoor die was er.
    Dus ik naar buiten lopen, richten en WOUW daar was die en dat in 1 keer zoeken!
    Ik snel mn vriend er bij roepen en die vond het ook super om te zien.
    Wel lastig dat ie steeds uit beeld loopt maar daar moet ik even handig in worden om even een tikje tegen de telescoop te geven want het is in spiegelbeeld natuurlijk en daar moet ik ff aan wennen
    Nu is mijn vraag; op foto's zie ik dat bijvoorbeeld het orionnevel een roodachtige kleur heeft; is dat alleen maar te bereiken d.m.v foto bewerking ofzo of zijn daar filters voor?
    Nou ja in elk geval ben ik super blij want ik dacht eerst van ow jee ik kan vast niks vinden maar dat valt reuze mee!
    Ik ben zo blij als een klein kind

Gefeliciteerd met je first light, leuk voor je dat hij zo geslaagd was.

De Orion nevel is inderdaad alleen op foto's zo rood/paars achtig, en dat zul je met het oog niet zien. In het beste geval zou je een groenachtige waas kunnen zien (maar ik geloof ook dat er mensen zijn die beweren dat dit niet kan).
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Ook gefeliciteerd Wolfje. Spannend hÚ zo'n eerste keer!
      - Bresser Pluto 114/500mm reflector

Kijken kost niks! Nou ja..?

Commentaar

Mooie first light!!

Ik heb ook vanavond de orion nevel bekeken en ik meende een groene vloed waarneembaar. Of dit optisch bedrog is, weet ik niet.

De sterren in de foto zijn nu grijs maar door de kijker zag ik ze als heldere sterren.

Ik heb een foto geplaatst door Firefly bewerkt tot wat ik kon zien door mijn 114 mm, F7,8 elfje:
        Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Commentaar

Bij mij is de orion nevel ook echt groen. Zijn toch al genoeg mensen die altijd over groen spreken, dus het zal dan wel kloppen he

Commentaar

Het groene heb ik nog niet gezien

Commentaar

Origineel geplaatst door Redfish
              Bij mij is de orion nevel ook echt groen. Zijn toch al genoeg mensen die altijd over groen spreken, dus het zal dan wel kloppen he
              Van 'echt' groen zou ik zelf niet durven spreken, het ligt er zo dicht op vind ik dat het bijna een suggestie is van de kleur in plaats van de kleur zelf.
              "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
              - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Zijn er dan geen filters te krijgen die je op je oculair doet waarmee je toch iets meer contrast krijgr?

Commentaar

Zeker weten! De orionnevel reageert heel goed op UHC en OIII !
                  Google maar eens of zoek eens in het forum op deze filters!
                  30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Is er hier iemand misschien die mij zijn/haar ervaring kan vertellen??

Commentaar

http://www.astroforum.nl/viewtopic.php? ... hlight=uhc
                      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Mijn dank is groot Nopje

Commentaar

Nee hij is echt groen. Ongeveer zo:

<table width="150" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0">
                          <tr bgcolor="#000000">
                          <td height="40" colspan="3"></td>
                          </tr>
                          <tr bgcolor="#000000">
                          <td height="40"></td>
                          <td height="20" bgcolor="#87AB8F"></td>
                          <td height="20"></td>
                          </tr>
                          <tr bgcolor="#000000">
                          <td height="40" colspan="3"></td>
                          </tr>
                          </table>

Naja het gaat niet helemaal goed, en de nevel zelf verschilt ook nogal, misschien is hij nog ietsje meer groen, en ook wat helderder, vrij lastig om 1 kleurtje te kiezen, but you get the idea.

Commentaar

Re: First light!

Origineel geplaatst door Wolfje
                            want het is in spiegelbeeld natuurlijk en daar moet ik ff aan wennen
                            Mentaal even denken dat je met je hand het object duwt, en de intu´tie doet de rest.
                            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Re: First light!

Origineel geplaatst door Wolfje
                              Nu is mijn vraag; op foto's zie ik dat bijvoorbeeld het orionnevel een roodachtige kleur heeft; is dat alleen maar te bereiken d.m.v foto bewerking ofzo of zijn daar filters voor?
                              Film is veel gevoeliger voor rood dan het menselijk oog (zeker in het donker, nadat de kegeltjes zich aan het donker hebben aangepast).

Let wel, Orion is ÚÚn van de weinige diffuse nevels waarin er wel degelijk kleur kan gezien worden - maar veel groen en bij lage vergrotingen hier en daar een zweempje roze en perzik.

Vele andere voorwerpen zijn zo zwak dat we ze alleen met de staafjes in onze ogen zien - daarmee nemen we hoofdzakelijk groen mee waar, maar zien het als grijs.

Diepe-hemelobjecten waarnemen is iets dat je moet leren (je moet namelijk net naast een voorwerp kijken en je aandacht toch op het voorwerp kunnen richten, en zelfs als je alle details waarneemt ziet het er nog niet uit als op een foto, want je kunt met een telescoop (hoe contra-intu´tief dat ook moge lijken) de oppervlaktehelderheid van een voorwerp nooit groter maken dan met het blote oog, alleen ervoor zorgen dat je diezelfde oppervlaktehelderheid bewaart bij grotere vergrotingen.
                              Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Werken...
                              X