Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

wat een genot!!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

wat een genot!!

Gisteravond kwam Japie bij ons om het 1 en ander uit te leggen over onze telescoop (laten we het daar maar niet over hebben 8) ) en ook voor de gezelligheid mag ik aannemen

En gezellig was het, de mannen dachten dat het bewolkt was, maar Vonnie hield de hemel met arendsogen in de gaten

Rond een uur of half 11 toch maar even de tuin in gegaan en tot mijn grote vreugde zag ik dat het bijna helemaal helder was geworden

Onze telescoop stond al buiten om af te koelen, die van Japie had daar geen "last" van en kon gewoon vanuit binnen direct observeren

Dobby had hij niet bij zich, wel een ander super ding de telescoop zonder naam zullen we hem maar noemen

Onze allereerste waarneming was saturnus, ik heb echt met open bek staan gluren door dat ding, kwam natuurlijk al snel tot de conclusie dat onze telescoop maar snel vervangen moet worden, maar eerlijk is eerlijk Japie heeft zijn best gedaan om door onze telescoop ook een hoop te kunnen waarnemen alleen veel minder duidelijk, maar toch we doen het er maar effies mee

Daarna mijn al jaren favoriet................de drie sterren, orion en de orion nevels, ik begon nog net niet te kwijlen
    Letterlijk HEMELS om zo in het verleden te kunnen kijken, we hebben er echt van genoten.

De weergoden hebben ons werkelijk verrast, wat een mazzel hadden we met het weer zeg, de tijd is ook omgevlogen

Japie ontzettend bedankt voor alles, het was zekers voor herhaling vatbaar en ook bedankt voor het hele mooie geleende boek, ik ga er op mijn gemakkie in bladeren, je bent een topper!!

Die kan je in je zak steken Japie! Haha, wat een enthousiasme, erg leuk. We krijgen zelf vaak lauwe reacties 'eaueeeh, dat wazige vlekje daar?' op de sterrenwacht. Blijv doorhobby'en Von!
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Met wat voor telescopen hebben jullie nu waargenomen als ik vragen mag ?

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
        vragen staat vrij

die van ons is een Luxon, die gaan we vervangen hoor, maar wat we door Japie daar door hebben waar kunnen nemen vond ik al heel wat

Die van Japie.............tja dat wist hij zelf eigenlijk ook niet, maar ik wil hem zo van hem overnemen

Commentaar

Kijk, dat klinkt goed!

Mooi hé, om die objecten voor het eerst met eigen ogen te aanschouwen.

Ik verbaas me er vaak nog over dat je zulke vergelegen objecten kunt zien gewoon vanuit je tuin met zo'n relatief eenvoudig apparaat.

ik begon nog net niet te kwijlen
          Hehe zolang je niet op de lens of spiegel kwijlt gewoon laten gaan hoor
          "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Erg leuk Von, congrats met de geslaagde waarneemavond

Commentaar

Ik kan het natuurlijk niet laten om hier op in te haken.
              @Von.. Jullie ook bedankt.

Als eerste wil ik kwijt dat jullie echt hele enthousiaste mensen zijn.
              Inderdaad Nop zo heb ik ze nog niet eerder meegemaakt.
              Geweldige lui!

Ron en ik zaten wat te bomen over de verschillende kijkers toen Von opstond en naar buiten liep.. Vrijwel meteen daarna een kreet, (ik citeer) Stelletje lullo's het is helder man

Ron had inderdaad zijn Luxon al buiten gezet en ik die 90mm refractor naar buiten gesjouwd.
              Het eerste was Saturnus, net boven de huizen.
              Last van heel veel lichtvervuiling was hij in de refractor met het 12,5 HS oculair goed zichtbaar.
              Ok.. Ik heb Von hier naar laten kijken en de oeh's en de aahhh's konden duidelijk door de buren gehoord worden
              Ron stond zich te verbijten aan de Luxon.
              Hij kon Saturnus niet gevonden krijgen.
              Zijn zoeker stond verkeerd en zonder enige ervaring kan je daar zomaar een halve nacht mee bezig zijn.
              Uiteindelijk lukte het mij om Saturnus in beeld te krijgen.
              Ik moet zeggen dat de optiek vooruit is gegaan..
              Ook in de Luxon was hij goed zichtbaar. Welliswaar minder vergroot maar toch..
              Na een heen en weer geloop werd de sfeer steeds enthousiaster.
              Nu besloot ik om naar de favoriet van Von te gaan. Orion.
              Met de Loxon gericht op M42 werd het heel even stil
              En er klonk weer Oehhh Aahhhh.. (echt heel leuk)
              Het beeld viel me niet tegen. Sterker nog, er was een groene gloed te zien. Van het trapezium waren er maar drie sterren zichtbaar met de 12,5mm oculair.
              Daarna door mijn refractor gekeken en verbaasde mij enorm van het beeld. Ondanks de enorme lichtvervuiling toch nog een zeer helder beeld.
              Nu was het trapezium geheel zichtbaar.
              Tja.... Er werd meteen iets duidelijk.. Ze waren zonder daarover gesproken te hebben beide van mening dat er een andere scoop moet komen.

Ik heb nog een aantal andere objecten geprobeerd, maar zelfs met die 90mm refractor speelde de lichtvervuiling parten.
              En natuurlijk niet te vergeten de bewolking...

Al met al heb ik een ontzettende leuke avond gehad met 2 hele leuke mensen...

@Von.. Het kruidvat heeft die verrekijkers niet meer, maar jullie mogen de mijne lenen als jullie naar Frankrijk gaan
              Beter een GAT in je hand dan een hand in je ... :shock:

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
                Deze had ik mee http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=5067

Binnenkort een review.
                Het ziet er overigens wel hoopvol uit.

Commentaar

Ja Japie laten we maar hopen dat de buren erge vaste slapers zijn, ach wat kan mij het schelen ik had het niet meer

jammer van die verrekijker, maar heel lief dat we die van jou mee mogen nemen naar Frankrijk
                  en wat ik nog vergeet te zeggen, helemaal super dat je ons wilt helpen met onze zoektocht naar een betere kijker, kan al niet meer wachten zeg

Bij de eerst volgende heldere avond/nacht ga ik toch zelf proberen iets in de zoeker te kunnen krijgen een sport gewoon

Nogmaals bedankt

Commentaar

japie ik hoop dat je nog kan zitten met al die veren in je kont volgens mij heb je nu veel weg van pino (sesamstraat)

ik moet zeggen japie kan het ook erg goed uitleggen hij was een tijdje geleden hiero en heeft me geholpen met mijn lxd75 6"N lidl telescoop en wat uitleg gegeven over wat oculairs / barlows enzo
                    als het goed is komt die morgen weer en dan moet het weer ook even beter zijn

-BaN-
                    Meade LXD75 6"
                    Samsung GX-1L 18-55
                    Orion Shory Plus 2x Barlow
                    Plossl series 500 4mm , 6.5mm
                    Meade series 4000 DS Super plossl 26mm

Commentaar

Dank Daniel

Het is een eigenschap die ik al van jongs af aan heb.
                      Mensen helpen in welke zin dan ook.
                      En zeker voor een stel enthousiastelingen zoals jij, Von en Ron doe ik het graag.
                      Op die manier is en blijft de hobby leuk. Ook voor beginnelingen.
                      Mocht ik iets niet weten, dan hebben dit geweldige forum waar we zeker antwoorden krijgen op (bijna) al onze vragen..

Zo dit wilde ik even kwijt

Commentaar

ahum tis weer redelijk helder hier, ben net uit mijn werk de kijker staat al buiten eens kijken of we nog "iets" te pakken kunnen krijgen, kom je gezellie langs Jaap

Commentaar

Ik zou heel graag willen, maar ik ga zo bijslapen van gisteren.
                          Wanneer je je star theatre binnen hebt kom ik zeker weer langs.
                          (mag ik wel uitkijken dat ik niet in slaap val

Commentaar

Origineel geplaatst door Japie
                            Ik zou heel graag willen, maar ik ga zo bijslapen van gisteren.
                            Wanneer je je star theatre binnen hebt kom ik zeker weer langs.
                            (mag ik wel uitkijken dat ik niet in slaap val
                            nou als het goed is komt dat ding morgen binnen hihi
                            maar eerst sterren en planeten spotten en dan pas onder de star theatre in slaap vallen hoor en uhhhhhhhhh vergeet mijn paardje niet

Commentaar

het is ons gelukt, saturnus nu zelf in beeld te krijgen whaaaaaaaaaa, nu op zoek naar de orion nevel

Commentaar

Werken...
                              X