Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Donker Spanje

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Donker Spanje

Hallo allemaal,

Weer terug uit donker Spanje, helaas zat de auto te vol om mijn apparatuur mee te nemen dus kon alleen de verrekijker nog onder de stoel geschoven worden.

Het weer zat erg mee strak blauw overdag en helder en donker in de nacht. Buiten de feestdagen om ben ik een keer naar het strand gereden op 15 min van het dorp Mojacar midden in een natuurgebied.
    Eenmaal uit de auto even mijn ogen laten wennen aan het gebrek aan licht maar na 10 min "wauw" wat een sterrenhemel.
    Zeker als je het vergelijkt met Spijkenisse waar de gloed van de europoort en de botlek tot in het zenit reikt.

Snel even de verrekijker pakken en eens wat standaard objecten bekijken: M31, Pleiaden, Hyaden trouwens erg leuk om M31 gewoon duidelijk met het blote oog te kunnen waarnemen.
    Verder gewoon genieten van een donkere hemel en met de verrekijker mijzelf verbaasd van de grote hoeveelheid sterren die er zijn.

Tot ik op een gegeven moment naar de horizon keek over de zee, toen besefte ik pas dat ik een stuk zuidelijker zat.
    Orion horizontaal opkomend vanuit de zee, een apart gezicht als je een sterrenbeeld 90 graden gekanteld ziet ten opzichte van wat je gewend bent.
    Uiteraard nog even gewacht om M42 te bekijken en toen snel weer terug naar het dorp, hoe dan ook je voelt je niet op je gemak als je in je eentje in het stikke donker staat te observeren.

Volgende keer als ik weer naar Spanje ga neem ik mijn apparatuur mee en laat andere zaken thuis zodat ik objecten kan gaan bekijken die thuis buiten mijn bereik liggen.
    Takahashi TSA102 // Lunt 60 Tha B600 // Skywatcher AZ4 // Skywatcher EQ8 // Celestron AVX

Of je koopt binnen je reisbudget een Astroblast Dob - kan zo voor de voeten van een passagier of in een verloren hoekje.
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Mee eens alleen was het budget voor dit reisje op.
      Takahashi TSA102 // Lunt 60 Tha B600 // Skywatcher AZ4 // Skywatcher EQ8 // Celestron AVX

Commentaar

Dat klinkt bemoedigend. Ik ben uitgenodigd om aankomende Augustus mee te gaan naar Spanje, nabij Pontevedra in het Noorden. In het Westen de zee, en in het Oosten veel natuur. Ik weet alleen nog niet precies hoe we gaan, maar het zou natuurlijk ideaal zijn als dat met de auto is. En anders moet ik een reisvriendelijke set-upje hebben voor in het vliegtuig (is sowiso wel lekker). Als we er eenmaal zijn logeren we bij familie van degene met wie ik mee ga, dus een auto daar is geen probleem voor zover ik weet. Heerlijk om dit soort woorden dan te horen, en mooi dat je zo hebt kunnen genieten.
        "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
        - Roel & Steem, 2019

Commentaar

In de grote vakantie hebben we naar Zuid Frankrijk gegaan. (30 km van de kust) En daar was het ook echt donker. Je kon zo uren naar de sterrenhemel kijken. Wat ik het mooiste vond was de melkweg. Die had ik nog nooit gezien. De volgende keer probeer ik ook mijn apperatuur mee te nemen hoor.
          Galaxia 114/900EQ-SKY
          You can only see as far as you can think

Even the dark has a silver lightning

Liesje -> HVJ!

Commentaar

Re: Donker Spanje

Origineel geplaatst door Dutchastro
            Snel even de verrekijker pakken en eens wat standaard objecten bekijken: M31, Pleiaden, Hyaden trouwens erg leuk om M31 gewoon duidelijk met het blote oog te kunnen waarnemen.
            Verder gewoon genieten van een donkere hemel en met de verrekijker mijzelf verbaasd van de grote hoeveelheid sterren die er zijn.
            Daarvoor hoef je in het vervolg niet helemaal naar Spanje toe hoor.
            Kootwijk is een stuk dichterbij.
            Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
            ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
            Auteur:Ik

Commentaar

Geen vergelijking mogelijk tussen Kootwijk en Spanje scheelt wel een aantal magnitudes, het is wel een jaar of 2 geleden dat ik in Kootwijk geweest ben maar ik kan mij niet voorstellen dat de hemel er beter geworden is!

Commentaar

Daar kon je wel eens gelijk in hebben, beter zal het zeker niet geworden zijn.

Maar M31 en de Melkweg kon je ook daar toch erg goed zien met het nakende oog.

Voor mij in iedergeval een openbaring voor Nederlandse begrippen.
                Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
                ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
                Auteur:Ik

Commentaar

Ik ben er benieuwd hoe de hemel eruit zal zien op lanzarote......
                  114mm refl. en 70mm refr.
                  200mm dobson.. Meade Etx70, Meade Etx90 PE.

Commentaar

Werken...
                  X