Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarnemens nop 10 januari *de echte first light van de C11*

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarnemens nop 10 januari *de echte first light van de C11*

Nu moest het er van komen, heb m'n C11 en mijn 8cm opgezet, alles lekker af laten koelen en bewolkt.. Tot een uurtje of 22.00 toen zaten er wat gaten in de bewolking, het waaide hard, dus weinig tijd om tussen de gaatjes te collimeren.
    Even snel een stertest gedaan. Intrafocaal en extrafocaal geven een prachtige ronde donut, dus optisch lijkt de C11 helemaal in orde. Ik ben geen expert verder hoor. Er zat geen onrust meer in de tubus.
    Snel mijn binoviewer gepakt voor saturnus. Stond erg laag, dus weinig detail gezien, maar wat een indruk!! Prachtig. Ben benieuwd hoe saturnus is over een maandje, lekker hoog boven de horizon.
    Er kwamen weer plakken bewolking aan, dus ik richtte de kijker op M37. WAT! Fenomenaal, helemaal opgelost, M37 vond ik in de C8 al prachtig, maar hier schitterend in de pentax 30mm! Even lang gepauzeerd wegens teveel wolken, ik denk ik waag een gokje op de eskimonevel. HELDER dat kreng!! Op de veluwe in de duisternis vond ik het weinig indrukwekkend in de C8. Ik had me er op voorbereid dat het echt even zoeken was, maar dat hoefde dus helemaal niet haha.
    Daarna nog saturnus bekeken met de 6mm TMB, maar seeiing was te slecht voor mooie details. Leuk is natuurlijk dat je met zoveel lichtopbrengst lekker kunt vergroten.
    Na afloop de 8cm neergezet en saturnus bekeken met hetzelfde oculair. Beetje flauw, maar het is natuurlijk niks vergeleken met de C11. Het leuke was wel dat M42 met de 8cm erg detailrijk was! Had ik niet gedacht. Enfin. Blije eskimo gaat straks naar bed. Toch nog wat gaten gehad, godzijdank!
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Ja heerlijk hé die paar gaten!? Hoe lang moest je afkoelen? En stond je goed beschut tegen de wind? Ik neem aan van wel met zo'n emmer. Fijn dat je hem eindelijk een beetje degelijk hebt kunnen testen. Volgens mij was de lucht erg transparant tussen de wolken door. Dat viel me al op in de verrekijker. Met name in het zenit was het genieten, want laag aan de horizon was het hier toch wat minder. Denk dat dit kwam door het stadslicht op de niet al te wijd verspreide wolken die verder weg nog dichter op elkaar lijken te staan, ofzo. Hoezo heb je trouwens de Orion nevel en M31 niet geprobeerd?
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Wat een verhaal! Prachtig!

Tja, zo'n C11 is natuurlijk heel wat anders dan mijn Bresser Pluto maar ook voor mij was vandaag een sensatie! De eerste keer, sinds de aanschaf van de Pluto een paar dagen geleden, een redelijk heldere hemel.

En om 10:10 heb ik voor het eerst Saturnus gezien met eigen ogen door eigen telescoop. Wat een ervaring! Zo'n "Pluto" is 500mm en met het 20mm occulair was Saturnus nog maar een klein maar helder stipje. Met het 12.5mm occulair werd het al beter en kon ik de ringen zien. Nou ja, meer ring dan ringen. Toen de 3x barlow ertussen nog. Dat ding bleek van een vreselijke kwaliteit. Saturnus werd groter en was beter te zien maar ik kreeg er een boel mooie kleuren bij. Het leek wel een prisma ofzo.

Voor mij de eerste avond sterrenkijken. Heel erg spannend wat je allemaal niet meemaakt. Na een paar uur krijg je het toch wel koud. De wind waaide nog flink dus dat had invloed op het beeld. Af en toe kwamen er wolken. In het donker zie je je spullen slecht. Maar dat had ik later nog even opgelost met een zaklantaarn. Het licht in de huiskamer moest uit want daar had ik last van. (vrouw zat in het donker ahum) In het donker zie je veel sterren maar waar zit je nu in godsnaam naar te kijken? En even een plekje opzoeken in de sky valt ook niet mee. Ik kwam er achter dat het toch wel heel erg makelijk is om de sterrenbeelden een beetje te kennen. Ga ik de komende tijd nog wat op oefenen. Ik moet ook nog eens even uitvinden wat nou de beste manier is om een object te vinden. Er zit zo'n tijdas op de montering en daar zou het mee moeten kunnen. Daar moet ik nog even handig mee worden. Maar hoe vind je nu objecten die met het blote oog niet meer te zien zijn? Misschien heb ik dat laatste probleem met mijn Bresser Pluto wel helemaal niet gezien zijn grootte. Tot welke magnitude zou ik kunnen kijken?

Kortom: Fantastische eerste avond. Heel veel gezien. Veel wijzer geworden en veel vragen erbij.
      - Bresser Pluto 114/500mm reflector

Kijken kost niks! Nou ja..?

Commentaar

Origineel geplaatst door Picard
        ... Zo'n "Pluto" is 500mm en met het 20mm occulair was pluto nog maar een klein maar helder stipje. ...
        Verwarrend zo'n naam voor een telescoop, ofniet? Je hebt de
        Bresser Pluto S wat ik begrijp met een brandpunt van 500mm, want
        volgens mij is er ook een andere uitvoering van deze Bresser Pluto,
        maar dan zonder de S en die telescoop zou een ingebouwde Barlow hebben...?

Mooi is Saturnus hé!? 8)

Groetjes,

Bandit (die zijn 8" maar een scharminkel vind ivm de C11 van Nop)
        Achromatologisch

Commentaar

Ai, typo. Ik bedoelde Saturnus natuurlijk. Als ik Pluto zou kunnen zien met deze kijker zou ik een gaat in de lucht springen. Ondanks zijn naam zal deze kijker waarschijnlijk Pluto wel niet kunnen zien. Toch?

Nee deze heeft geen ingebouwde barlow lens. Ik wist niet dat er meerder versies van waren. Deze heeft de vorige eigenaar waarschijnlijk bij de Conrad vandaan.

Ik wil binnenkort eens betere occulairen en en betere barlow aanschaffen. Ik denk dat dat enorm veel uitmaakt. Waarschijnlijk zal dat duurder zijn dan de kijker met montering zelf maar het idee is dat ik die occulairen ook later voor een andere kijker (betere, nieuwe?) kan gebruiken.
          - Bresser Pluto 114/500mm reflector

Kijken kost niks! Nou ja..?

Commentaar

Origineel geplaatst door Steem
            Hoezo heb je trouwens de Orion nevel en M31 niet geprobeerd?
            De orionnevel stond achter 2 grote bomen, M31 is met een kijker met zo'n grote brandpuntsafstand nooit leuk in lichtvervuild gebied.
            30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door Picard
              Ondanks zijn naam zal deze kijker waarschijnlijk Pluto wel niet kunnen zien. Toch?
              Met een magnitude van +/- 14 zal dat inderdaad moeilijk gaan.

Origineel geplaatst door Nop
              De orionnevel stond achter 2 grote bomen, M31 is met een kijker met zo'n grote brandpuntsafstand nooit leuk in lichtvervuild gebied.
              Hm, ja dat is jammer ja.
              "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
              - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Eindelijk heb ik dan Saturnus kunnen vinden gisteren. Misschien toch eens uitzoeken hoe dat GoTo werkt, dan zal het de volgende keer wat sneller gaan

En ook al was het slechts een speldeknopje met een ringetje, mooi was ie wel. Het heeft me zeker gemotiveerd om ooit nog eens een wat krachtiger telescoop aan te schaffen dan een ETX-70 of Lidlscoop.

Jammer dat de 4-1 Telescope zo slecht scoort volgens Henry, ik vond 'm wel charisma hebben
                XT10

Commentaar

Re: Waarnemens nop 10 januari *de echte first light van de C

Origineel geplaatst door Nop
                  HELDER dat kreng!!
                  Wat een geweldig verhaal. Gefeliciteerd! Mag ik ook een keertje kijken...?
                  "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Prachtig verhaal nop! Heerlijk toch die wolken als je een nieuwe scope koopt...

En waag het niet om hem niet mee te nemen naar de veluwe!

Commentaar

Werken...
                    X