Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Saturnus de eerste keer

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Saturnus de eerste keer

Gisteravond was het om 22.30 even helder, dus hup heel de handel naar buiten.
    Ik wilde nu eindelijk de regeling van mijn lagering proberen.
    Alles staat. Is alleen de maan nog maar te zien. Nou ja dan maar de maan. Regeling werkt perfect. Later hierover in zelfbouw topic meer.
    Om 23.00 brak het open. Maar waar moet je on voorbereid naar gaan zitten kijken met een volle maan ( ik kon haast een boek lezen in de tuin).

Saturnus. Even binnen met winstars opzoeken en weer naar buiten.
    Ik was bang dat het moeilijk zou zijn (geen ervaring) maar ik had hem of haar zo te pakken. En toen naar 120x. ECHT VET. Hellemaal wit en je kon zo tussen de ringen door kijken. Ook kon ik verschilende van de manen zien. Ik heb ook nog een schets gemaakt en probeer hem vanovond op het forum te zetten.
    It is nice to be important, but it is more important to be nice.
    Skywatcher Dobson 8"

Kheb hem ook gezien ( ook op 120x ), heb manen gezien zoals Titan, encladus, rhea en dione ( er moest ook nog tethys en Iapetus zijn, maar die heb ik nie gezien.) Kheb via een onhandige manier ( fototoestel op oculair ) foto's ervan getrokken, kzal ze later wel eens op forum plaatsen
    Orion Skyquest XT8"
    oude 60 mm refractor...

Commentaar

Da's geen "onhandige manier", da's "afocale astrofotografie". :P

,xtG
      .tsooJ
      Ich bin ein Kollaser.
      http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

heb hier in Zwolle ook gekeken en ge-imaged....seeing was zeer slecht....wat wil je ook met al die bulderende schoorstenen...
        Was totaal de moeite niet en ben na het maken van 5 AVI's alweer naar binnen gegaan...moeite van het stacken bijna niet waard! Volgende X beter!
        greetz,
        Emiel

Commentaar

Saturnus...

Ik heb het ook ff geprobeerd om Saturnus voor het eerst te bekijken...
          Maar mij viel het allemaal tegen wat ik zag, ik leg de schuld maar bij de telescoop...
          Ik had hem vergroot tot 250 keer, maar zag alleen een klein planeetje met ringen...
          Ik kon zelfs geen kleur onderscheiden...

Ik zit er nu toch aan te denken om maar een duurdere telescoop aan te schaffen, en dan geen spiegel meer, maar een lenzen telescoop...
          Iemand suggesties welke ik dan moet nemen?

Commentaar

Daar hebben we massas draadjes over in het Telescopen forum.

,xtG
            .tsooJ
            Ich bin ein Kollaser.

Commentaar

Welke telescoop heb je dan Dieseltje?

Ook ik heb gisteren Saturnus bekeken; Blijft heerlijk om naar te kijken,
              hoewel de seeing echt heel slecht was hier.. Ik heb het maximale uit mijn
              accesoires gehaald op de ETX met een 10mm SP op een 3x Barlow;
              Voor de ETX komt dat dus op 105 keer vergroting, en ja het blijft klein..

Ik vraag me af of ik nu (veel) meer (nuttig) kan vergroten als ik van de
              ETX (70/350) naar bijvoorbeeld een 70/900 zou gaan..?

Verder natuurlijk nog de maan bekeken en zelfs met de slechte seeing
              nog een glimp opgevangen van de Orionnevel.

Groetjes,

Bandit
              Achromatologisch

Commentaar

Re: Saturnus...

Origineel geplaatst door Dieseltje
                Ik heb het ook ff geprobeerd om Saturnus voor het eerst te bekijken...
                Maar mij viel het allemaal tegen wat ik zag, ik leg de schuld maar bij de telescoop...
                De weg naar een financiŰle catastrofe.

Waarom zou het de schuld van de telescoop zijn?

Ten eerste, bij 250x is Saturnus inderdaad *zo* klein, ook in duurdere kijkers (per definitie). Zelfs op 700x in mijn kijker is Saturnus nog klein, hoewel je banden, de A, B en C ringen (met kleurverschillen) kunt zien en hun schaduw op de planeet, en op de beste nachten de Encke-scheiding en groefjes op de ringen.

Maar hoe langer je waarneemt, hoe groter dat klein object gaat lijken, en je oog is in staat verschrikkelijk veel details te zien op kleine oppervlaktes (anders zat je dit niet te lezen - heb je je al eens gerealiseerd hoe klein de hoek is waaronder je deze letters ziet?).

Ik had hem vergroot tot 250 keer, maar zag alleen een klein planeetje met ringen...
                Kan je telescoop wel 250x aan? Hoe is-ie gekoeld? Waar observeer je? Hoe was de seeing?

Met dat depressieweer is de seeing meestal zo slecht dat je met om het even welke kijker (of het nu een 500mm Obsession is of een 150mm TMB apochromaat is) niet bijster veel meer ziet dan in een Lidl 70/700mm lenzenkijkertje.

Kleurnuancen onderscheiden vraagt wat geduld; als de planeet te helder lijkt is meer vergroting op zijn plaats (als de seeing en de telescoop het toelaten), of een Variable Polarizing Filter.

Ik zit er nu toch aan te denken om maar een duurdere telescoop aan te schaffen,
                Duurder is niet beter. En om van een duurdere telescoop optimaal te genieten raad ik je aan eerst de grenzen van je huidige materiaal te leren kennen en daarmee te leren observeren. Een Ferrari kopen leert je geen rally's winnen, hoor.

en dan geen spiegel meer, maar een lenzen telescoop...
                Wat brengt je op het idee dat zelfs een doordeweekse 150mm f/8 reflector geen goede planetenkijker is? Wat is jouw budget? Wat voor een telescoop heb je nu? Heb je geleerd heel precies scherp te stellen? Zijn jouw oculairs goed? enz. enz.

Iemand suggesties welke ik dan moet nemen?
                Met het weinige aan informatie dat je ons gaf kunnen we daarbij alleen uit onze nek kletsen, tenzij diegenen onder ons die over waarzeggingskrachten beschikken.
                Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door Bandit
                  Ik vraag me af of ik nu (veel) meer (nuttig) kan vergroten als ik van de
                  ETX (70/350) naar bijvoorbeeld een 70/900 zou gaan..?
                  Toch ietsje, ja; je kunt 120-40x halen zonder al te veel beeldkwaliteitsverlies - en met comfortabele oculairs.

Maar voor meer scheidend vermogen heb je toch meer apertuur nodig.
                  Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door sixela
                    Kleurnuancen onderscheiden vraagt wat geduld; als de planeet te helder lijkt is meer vergroting op zijn plaats (als de seeing en de telescoop het toelaten), of een Variable Polarizing Filter.
                    Of een kleurfilter. Geldt trouwens ook voor het waarnemen van oppervlaktedetails. Een kleurfilter kan het contrast verhogen door de dominante kleur van een object enigszins te temperen. Aangezien Saturnus overwegend gelig van kleur is, is het aan te raden er eens een (licht)blauw of violet filter tegenaan te smijten.

,xtG
                    .tsooJ
                    Ich bin ein Kollaser.

Commentaar

Origineel geplaatst door Alien
                      Origineel geplaatst door sixela
                      Of een kleurfilter.
                      'tuurlijk - om contrast te zien, maar niet echt om de echte kleur te zien.

Commentaar

Het is beter dat je wacht tot Saturnus hoger aan de hemel staat. Hoe hoger hoe beter, 30 of 40░ minimaal (voor mij persoonlijk), dus na 24h. Als de planeet lager staat kijk je door een dikkere luchtkolom. De latere uren van de nacht zijn ook beter omdat de huizen dan al wat afgekoeld zijn en de atmosfeer meestal wat rustiger is.
                        Ik denk dat 240X overkill is. Zeker met dit weer. En de standaard bijgeleverde oculairs/barlows zijn meestal niet goed genoeg om zover te vergroten. 120X is wat realistischer.
                        Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Astronomische Spiegel-Teleskoop GX114F1000EQ GALAXSTER Newton-Reflektor

**Technische Gegevens:
                          **Brandpunt f:1000 mm
                          - Spiegeldiameter 114 mm (4,5")
                          - Professioneel Kellner Oculair (1,25"): K10 mm, K25 mm
                          - Vergrotingsfaktoren: F1000:25= 40-keer, F1000:10= 100-keer
                          - dito met Barlow Lens (x2): 80-keer, 200-keer
                          - Zoekertelescoop: 6x30
                          - 1,25" Oculairaangsluiting
                          - ─quatorial Montering, Mogelijkheid tot plaatsen van motordrive
                          -incl. 2-keer Barlow-Lens, 1,5x Omkeerlens, solide Aluminium-Profiel
                          -Statief .

Hier heb ik Saturnus mee bekeken...
                          Zou het nog iets uitmaken als ik er een Barlow lens (x3) bij zal kopen?

Commentaar

Tja Saturnus...

Ik had tweedehands een newton gekocht 140mm spiegel en ging op de eerste wolkeloze avond eens kijken naar de hemel.
                            Kies een heldere ster, richten en.....
                            Hij bestaat echt! een bolletje met een ring er om heen.

Geen details met deze eerste seeing, maar ook niet nodig. (daarna wat vaker gekeken en kleur onderscheiden).
                            Is het hetzelfde verhaal elke keer als iemand plaatjes in een boek ziet, dit ook verwacht te zien via een telescoop?

Mijn ervaring was : Fantastisch. En nog steeds geweldig, ik hoef nog geen super telescoop te hebben $$$
                            Maar goed, tweede nacht saturnus EN Jupiter gezien, sorry maar overweldigend om dit echt te zien, maakt niet uit wat voor telescoop denk ik dan maar.
                            Before I speak, I have something important to say. - Groucho Marx

Commentaar

@Kubrick
                              ik ben het helemaal met je eens.
                              @ allen

Ik vond het overweldigend om zoiets met mijn eigen ogen te kunnen zien.
                              En zelf te kunnen vinden natuurlijk.
                              Dat is toch veel beter als een foto van een of andere mega telescoop.
                              Geen kleur? Sowhat hij was wit een haarscherp. Prachtig toch.
                              It is nice to be important, but it is more important to be nice.
                              Skywatcher Dobson 8"

Commentaar

Werken...
                              X