Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

eerste poging sterren kijken?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

eerste poging sterren kijken?

Ron is vanavond (het is weer heerlijk helder weer) begonnen met een poging een ster in het vizier te krijgen en zuid/westelijke richting waar hij de meest heldere heeft gekozen.

Het probleem doet zich voor dat de maan recht boven het huis staat en hij wellicht daardoor de ster niet scherp krijgt?
    Hij ziet met het blote oog zeg maar meer als door de kijker.......

En probleem twee wat zich eigenlijk voor doet is dat hij met een handdoek over hoofd kijkt om het licht van de huizen en lantarens weg te houden maar dit helpt niet afdoende?

Hij krijgt eigenlijk niets meer als een wazig puntje op de kleinste vergroting, groter gaan heet volgens hem geen nut, dan ziet hij helemaal niets meer?

Kijken jullie alleen op de hei of is er ook in een stadsomgeving iets waar te nemen buiten de maan???

Wie heeft wat tips en/of oplossingen om dit teleurstellende resultaat te boven te komen

Sterren zouden in principe gewoon puntjes moet blijven. Deze staan zover weg dat zelfs bij de hoogste vergrotingen met de grootste kijkers niet veel meer te zien is dan... een puntje. De lol zit hem juist in de groepjes sterren, de sterrenhopen, deepsky-neveltjes of planeten.
    Maar een wazig puntje is niet goed, dat wil zeggen dat de optiek niet goed is/ niet goed afgesteld. Jullie kijker is nu eenmaal niet het beste wat er te krijgen is (understatement) maar waarschijnlijk is ie ook gewoonweg niet goed uitgelijnd... Dit kun je door iemand op bv een volkssterrenwacht laten doen (kost je niks, als ze daar geld voor gaan vragen zijn ze de titel volkssterrenwacht niet waard) maar je kan het ook zelf doen. Toch is dit voor een beginner best lastig.
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Ik denk dat je een boekje moet kopen om je zo te leren orienteren, bij de witte boekenmarkt of bij de sleghte (als ik het goed spel) ligt meestal wel wat.

Op dit momnet is M42 (orion nevel) makkelijk en M45 Pleijaden en Saturnus (maar die staat nu nog laag)

Zoek maar eens op internet naar die twee objecten en dan zal je ze binnenkort ook wel aan de hemel vinden.
      Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

Re: eerste poging sterren kijken?

Origineel geplaatst door Von
        Kijken jullie alleen op de hei of is er ook in een stadsomgeving iets waar te nemen buiten de maan???

Wie heeft wat tips en/of oplossingen om dit teleurstellende resultaat te boven te komen
        je zou stellarium kunnen instaleren (http://www.stellarium.org) hier mee kan je lekker warm binnen eens kijken wat er allemaal tezien is

even uit mijn hoofd moet saturnus ook aan de hemelstaan en dat is geen stipje maar een planeet

edit : ik heb even gekeken en saturnus staat nu in het oosten

-BaN-
        Meade LXD75 6"
        Samsung GX-1L 18-55
        Orion Shory Plus 2x Barlow
        Plossl series 500 4mm , 6.5mm
        Meade series 4000 DS Super plossl 26mm

Commentaar

Re: eerste poging sterren kijken?

Hij krijgt eigenlijk niets meer als een wazig puntje op de kleinste vergroting, groter gaan heet volgens hem geen nut, dan ziet hij helemaal niets meer?
          Heb je het scherpstellen eens overdag geoefend - op een voorwerp dat redelijk ver is?
          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door M15
            Ik denk dat je een boekje moet kopen om je zo te leren orienteren, bij de witte boekenmarkt of bij de sleghte (als ik het goed spel) ligt meestal wel wat.

Op dit momnet is M42 (orion nevel) makkelijk en M45 Pleijaden en Saturnus (maar die staat nu nog laag)

Zoek maar eens op internet naar die twee objecten en dan zal je ze binnenkort ook wel aan de hemel vinden.
            Bij de sleghte heb ik het boekje sterren aan de nachtelijke hemel gevonden voor 5euro , heel intressant voor beginners en gevorderden.
            Jupiter. Mannen weten waarom.

Commentaar

Het probleem doet zich voor dat de maan recht boven het huis staat en hij wellicht daardoor de ster niet scherp krijgt?
              Hij ziet met het blote oog zeg maar meer als door de kijker.......
              Even een vraag vooraf..
              Hoe is Ron aan het waarnemen?
              Staat de kijker buiten?
              Hoelang heeft de kijker buiten gestaan?

Ik heb zelf het vermoeden dat de spiegel in de kijker nog niet voldoende is afgekoeld of wanneer je vanaf zolder aan het kijken bent je de luchtstroom van warme lucht van binnen langs de kijker naar buiten gaat.
              En dit waarschijnlijk in combinatie met de slechte collimatie van de kijker.
              Dan zal alles wazig zijn..

En probleem twee wat zich eigenlijk voor doet is dat hij met een handdoek over hoofd kijkt om het licht van de huizen en lantarens weg te houden maar dit helpt niet afdoende?
              Je moet niet vergeten dat het in Zoetermeer een zeer licht vervuild gebied is.. Alleen een handdoek over het hoofd zal niet gaan werken.
              Het beste is om de kijker op te pakken en naar een zo donker mogelijke stek te gaan.
              Daarnaast speelt de maan met zijn vele licht en helderheid nu ook parten.
              Jullie hebben niet de meeste gunstigste omstandigheden uitgekozen om te gaan waarnemen

Groter gaan kan wel maar niet de 4mm oculair.. Zoals al eerder aangegeven kan de kijker dat niet aan..
              12,5 mm zou moeten gaan, maar ook nu weer is het de vraag of de omstandigheden wel goed zijn.

Er is wel iets waar te nemen, maar met een opening van 76mm zal dat niet zo heel veel zijn..
              Je zou inderdaad saturnus en de orion nevel kunnen proberen.
              Voor saturnus kan je de 12,5 mm oculair gebruiken en voor de Orion nevel moet je 20mm gebruiken..

Ik heb zelf overigens voor het eerst de Orion nevel met mijn Dobby gezien en ik moet zeggen dat dit een heel groot verschil is met de Luxon kijker..

De enige tip die ik heb is dat julie naar een waarneem nacht komen.
              Of, zoals Roel al aangaf, ga naar een sterrenwacht bij jullie in de buurt om de kijker te laten colimeren (afstellen)
              En ga een keer naar een echt donkere plek. Lichtvervuiling is killing voor waarnemen.

En inderdaad, installeer Stellarium op de pc.
              Dit is een gratis en goede metgezel voor het waarnemen.

Succes!
              Beter een GAT in je hand dan een hand in je ... :shock:

Commentaar

Ik wil nog wel even toevoegen dat ik eventueel een keer langs kan komen om de kijker te colimeren..
                En dat is meteen het laatste wat ik aanbied hoor

Ik werk in Rijswijk en kom regelmatig in Zoetermeer en omstreken.
                Dus eventueel een keer in de avond zou voor mij geen probleem zijn.

Tenslote heb ik ook heel veel gepield met de befaamde Luxon

Commentaar

Origineel geplaatst door Japie
                  Hoe is Ron aan het waarnemen?
                  Staat de kijker buiten?
                  Hoelang heeft de kijker buiten gestaan?
                  dat is een heel verhaal

[Inderdaad. Daarom heb ik er even een beetje in zitten knippen. Die hele post staat hierboven ook, dus gaarne alleen even de relevante delen quoten, dat leest wat makkelijker! -Alien]

Ron waarneemt vanaf de zolder met het raam open.
                  de kijker heeft nog nooit buiten gestaan.
                  Op zolder is het stikdonker als hij waarneemt.

De enige tip die ik heb is dat julie naar een waarneem nacht komen.
                  Of, zoals Roel al aangaf, ga naar een sterrenwacht bij jullie in de buurt om de kijker te laten colimeren (afstellen)
                  En ga een keer naar een echt donkere plek. Lichtvervuiling is killing voor waarnemen.
                  Naar een waarneem nacht willen we zekers een keertje komen, lijkt ons super!!
                  Het lijkt ons handig inderdaad een keer de kijker op te pakken en naar een behoorlijke donkere plek gaan om daar te kunnen observeren

En inderdaad, installeer Stellarium op de pc.
                  Dit is een gratis en goede metgezel voor het waarnemen.
                  Stellarium is inmiddels geinstaleerd en daar zijn we mee aan het spelen geslagen, trouwens een ontzettend leuk programma

Commentaar

Origineel geplaatst door Japie
                    Ik wil nog wel even toevoegen dat ik eventueel een keer langs kan komen om de kijker te colimeren..
                    En dat is meteen het laatste wat ik aanbied hoor

Ik werk in Rijswijk en kom regelmatig in Zoetermeer en omstreken.
                    Dus eventueel een keer in de avond zou voor mij geen probleem zijn.

Tenslote heb ik ook heel veel gepield met de befaamde Luxon
                    dat zou werkelijk super zijn

Commentaar

Niet doen, tenzij heel het huis al maandenlang niet verwarmd is . Anders kijk je door verschrikkelijk troebele lucht.
                      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door sixela
                        Niet doen, tenzij heel het huis al maandenlang niet verwarmd is . Anders kijk je door verschrikkelijk troebele lucht.
                        godsamme dat wisten we niet, jullie zullen wel denken hier met een stelletje kneuzen te maken te hebben

Commentaar

Inderdaad. En nu uit die kachel!

,xtG
                          .tsooJ
                          Ich bin ein Kollaser.
                          http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

godsamme dat wisten we niet, jullie zullen wel denken hier met een stelletje kneuzen te maken te hebben
                            In de tuin is vaak de beste plaats - of een binnenkoertje.

Naar planeten kijken is trouwens iets dat je kan doen in de meest verschrikkelijke lichtvervuiling, dus zelfs de stoep kan al goed zijn - als je maar niet over daken van verwarmde huizen en schoorstenen moet kijken.

In Nederland is er ook meestal wel ergens een grasveld in de buurt (liefst zonder vee ), tenzij in de stad.

Commentaar

Timmer het trapgat dicht, haal de verwarming eruit en maak er een cabrioletdak van die je open kan schuiven.
                              Doe zeker 2uur voor het waarnemen het dak open en voila.. Veel kijkplezier

Nu even serieus..
                              Dat is dus echt het slechtste wat je kan doen.
                              Laat dit ook meteen een antwoord voor iedereen zijn.
                              Ga nooit achter een raam of vanuit binnen waarnemen.
                              Het beeld wordt nog slechter dan met een antibewolkingsfilter©

dat zou werkelijk super zijn
                              Stuur maar een pb voor wanneer het jullie uitkomt.

Commentaar

Werken...
                              X