Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Opstijgende vuurbol?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Origineel geplaatst door dh-breuer
    Als je de specifieke plaats, lokatie en tijd nog weet kan je dit aan mij doorgeven dan vraag ik aan me broer of me vader die beiden bij LVNL (Lucht Verkeers Leiding Nederland) werken.. Zij kunnen zo opvragen wat voor type vliegtuig het was, wat de hoogte was enz.
    Amai das straf.

Ik weet niet dat je het ook kan nagaan van Belgi.
    Het was (bijna perfect) in het westen, iets voor 8uur s'avonds (vrij. 15 dec. 20h50-20h58) in Schiervelde te Roeselare. Dat is in het westen van de grote ring. Ik kon me orinteren met de pleiaden, deze waren ongeveer aan de andere kant(Oosten). Er was een beetje sluierbewoking en daardoor kon ik de grote beer niet vinden. Het licht ging ook een beetje naar het noorden op, maar dat ben ik niet zeker van. Je kon het allensins niet zien bewegen omdat het zo traag ging.

En nog een vraagje, bij een vliegtuig zou je dan eigenlijk geen flikkerlichten zien
    Galaxia 114/900EQ-SKY
    You can only see as far as you can think

Even the dark has a silver lightning

Liesje -> HVJ!

Commentaar

Origineel geplaatst door Nightfall

En nog een vraagje, bij een vliegtuig zou je dan eigenlijk geen flikkerlichten zien
      volgens mij hebben die flikkerlichten veel minder vermogen dan de 2 tot 6? "koplampen" van een vliegtuig.

-BaN-
      Meade LXD75 6"
      Samsung GX-1L 18-55
      Orion Shory Plus 2x Barlow
      Plossl series 500 4mm , 6.5mm
      Meade series 4000 DS Super plossl 26mm

Commentaar

Bij dat vliegtuig dat ik zag, zag ik enkel 1 grote, heldere lamp. Geen knipperlichten. Pas toen het vliegtuig een bocht maakte zag ik de knipperlichten aan de zijkant.
        Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
        http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Origineel geplaatst door bananiel
          volgens mij hebben die flikkerlichten veel minder vermogen dan de 2 tot 6? "koplampen" van een vliegtuig.
          Zou kunnen, maar dan zou Demelza toch ook vroeger de knipperlichten gezien hebben.
          Galaxia 114/900EQ-SKY

Liesje -> HVJ!

Commentaar

Het was (bijna perfect) in het westen, iets voor 8uur s'avonds (vrij. 15 dec. 20h50-20h58) in Schiervelde te Roeselare.
            Kan je iets specifieker zijn waar het zich bevondt, de plaats e.d. zijn voldoende maar dan in het westen zeg je? Bevond het zich boven zee op dat tijdstip?

(Ik heb gevraagd of hij een uitdraai kan maken )
            "Have you ever tried to imagine how huge the universe is? I've tried it many times.."

Commentaar

Dus ik bevond me in roeselare (51N - 3O) en als je zegt dat je een vliegtuig kan zien bij 150km en hij zat ongeveer in het westen dus, kon het vliegtuig zich bevinden van Dover (51,3N - 0,66O) tot in de zee (50,7N - 0,66O). Dus dat zijn 3 punten waarin het object zich moet bevonden hebben. Maar het licht had ong. een magnetude van -2, dus zal het verzeker wel niet zover geweest zijn.
              Galaxia 114/900EQ-SKY

Liesje -> HVJ!

Commentaar

dh-breuer,
                Heb je het vliegtuig gevonden of zijn de gegevens te vaag
                Galaxia 114/900EQ-SKY

Liesje -> HVJ!

Commentaar

lichtbol/vliegtuig

Ik weet nog niet veel over t daadwerkelijk "live" kijken van sterren (zie "voorstellen"-topic) maar ik weet wel veel over vliegtuigen en ja hoor dat is heel goed mogelijk op 50km afstand, da's niks in vlieg-termen. En dat t maar 1 lamp was/leek ook hoor, daar is ook zoveel verschil in bij de verschillende types vliegtuigen. En die rood/groen en flikkerlampjes zijn vergeleken met de hoofdlampen echt wel te verwaarlozen! Misschien waren ze wel zichtbaar, maar omdat je zo gefocussed was op de "lichtbol" heb je die onbewust uit je beeld gefilterd!
                  groetjes
                  Polarex 75/1200 - Polarex 60/700
                  EQ6-pro
                  SPC900NC/00
                  Nikon;
                  D70 - F80 - F50
                  50mm/f1.8 - 105mm/f2.8 - 300mm/f4
                  18~70mm/f3.5~4.5 DX, 35~80mm/f4~5.6, 70~300mm/f4~5.6, 80~400mm/f4.5~5.6

Commentaar

dh-breuer,
                    Heb je het vliegtuig gevonden of zijn de gegevens te vaag
                    Ik moet helaas even wachten tot overmorgen, ze hebben beide het weekend niet gewerkt..
                    "Have you ever tried to imagine how huge the universe is? I've tried it many times.."

Commentaar

Kijk er eens naar met je telescoop :P

ff serieus nou. Ik ben er al niet meer verbaasd van als er een vliegtuig gehouden wordt voor een heldere ster. Gelukkig heb ik dit voorval maar zelden. Ik woon namelijk recht in de vaargeul(vlieggeul :P ), op ongeveer 3 km, van het vliegveld Kortrijk-Wevelgem (EBKT).
                      Bresser Hunter 10-30x50
                      Bresser Skylux 70/700

Commentaar

Origineel geplaatst door Suuske747
                        Misschien waren ze wel zichtbaar, maar omdat je zo gefocussed was op de "lichtbol" heb je die onbewust uit je beeld gefilterd!
                        Dat kan ook natuurlijk. Als ik de volgende keer dat eens zal zien, (als er een volgende keer komt) ga ik er op letten en meschien wel zorgen dat ik altijd een verrekijker bij de hand heb.

NFS'ke,
                        Dat moet ook verzeker op je zenuwen werken om in een vaargeul te wonen. Ik kan me al voorstellen, je bent zo naar jupiter aan het kijken en plotseling vliegt er een vliegtuig ervoor. :P

Hoef, dat was even verschieten. Ik dacht dat ik op nieuw onderwerp had geduwd. Maar het is een nieuwe pagina.
                        Galaxia 114/900EQ-SKY

Liesje -> HVJ!

Commentaar

Ik heb het een tijdje geleden gehad dat ik stondn te kijken en er opeens een vliegtuig door het beeldveld schoof, het was er ook nog een die vrij laag vloog. Ik schrok best wel even want ik zat lekker wegte dromen achter het oculair.
                          Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

Re: Opstijgende vuurbol?

Ik had Freeks mysteriues verhaal gelezen van een "ster". en dacht maar de mijne ook op te zetten.

Vrijdag 15dec om 20uur had ik in het Westen een heldere ster gezien. Hij was geel en had een magnetude van ongeveer -2 op een hoogte van ong. 10. Ik dacht eerst dat het venus was. Maar achter een minuut keek ik weer en zach dat hij verplaatst was naar ongeveer 15 hoogte. (dat kon ik goed zien van de huizen in de verte) Ik keek nog eens goed, want ik vond het vreemd en toen verdween hij plotseling.

Zou het een opstijgende vuurbol geweest zijn (of bestaat dat niet) of ook een satteliet geweest geweest

Nou heb een poosje terug precies hetzelfde gezien, kwam uit het niets in het westen laag aan de horizon tevoorschijn, bleef er een poosje hangen. greep mijn kijker was die bol aardig richting het noorden vertrokken (op dezelfde hoogte), plots maakte die rechtsomkeert en verdween met een stijgende lijn uit mijn gezichtsveld.

Ja en woon echt niet bij een vliegveld in de beurt..

Heb er eigenlijk niet zo bij stil gestaan, dacht aan een weerbalon of een helicopter van de douane politie of iets dergelijks.

toch leuk dat er meer rondvliegen......
                            Als je nergens in kunt geloven, heb je een leven vol onzekerheid.

Commentaar

dh-breuer,
                              Heb je de gegevens? Ik popel.

Origineel geplaatst door Reinhard
                              Nou heb een poosje terug precies hetzelfde gezien, kwam uit het niets in het westen laag aan de horizon tevoorschijn, bleef er een poosje hangen. greep mijn kijker was die bol aardig richting het noorden vertrokken (op dezelfde hoogte), plots maakte die rechtsomkeert en verdween met een stijgende lijn uit mijn gezichtsveld.
                              Heb je dan niet met je kijker knipperlichten gezien? En met wat keek je, met een telescoop of een verrekijker
                              Galaxia 114/900EQ-SKY

Liesje -> HVJ!

Commentaar

Nope geen gevegens sorry alleen de herrinering.

Heb gekeken met mijn verrekijker 10 maal 50.

Nee zag geen knipperlicht zoals je die normaal aan een vliegtuig ziet, en deze vliegen normaal (hier dan) in een rechte lijn over.

vandaar dat ik nog steeds geloof in een politie of douane helicopter, maar ja ding was al weer verdwenen voor die goed in de kijker was.
                                Als je nergens in kunt geloven, heb je een leven vol onzekerheid.

Commentaar

Werken...
                                X