Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Sterretje?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Sterretje?

Afgelopen vrijdag was het een tijdje helder en heb ik m'n verrekijker gepakt om nog wat messiertjes in Voerman te zien, de seeing was redelijk. Omstreeks half 9 zag ik een paar graden ten westen van Capella een stipje van ik schat magnitude 2,0. Na ongeveer 20 sec denk ik verdween 'ie weer (hij vervaagde langzaam) en even later was 'ie merkwaardig genoeg op exact dezelfde positie weer zichtbaar. In mijn verrekijker leek het op een gewoon sterretje, een beetje groen/blauwig.

Ik heb met Google gezocht naar wat dit kan zijn geweest maar ik heb ben er niet achtergekomen. Op het moment zelf dacht ik dat het een satelliet moest zijn, maar die bewegen met een vrij hoge snelheid en deze bleef stil aan de hemel staan.

Ben erg benieuwd wat het is geweest, zou iemand van jullie 't weten? Ik heb zelf namelijk geen idee

Hallo Freek.

volgens mijn comp. programma zou het de "HP25184, Mag. 6.83, afstand: 1120.83 lichtjaar. moeten zijn.

verder heb ik geen info meer kunnen vinden.
    mischien iemand die verder nog iets kan bedenken?

vr gr. henry
    The sky is not the limmit.

te koop Bresser messier 150/1200 f8.
    met statief + volgmotoren.

Commentaar

Origineel geplaatst door henryveld
      Hallo Freek.

volgens mijn comp. programma zou het de "HP25184, Mag. 6.83, afstand: 1120.83 lichtjaar. moeten zijn.

verder heb ik geen info meer kunnen vinden.
      mischien iemand die verder nog iets kan bedenken?

vr gr. henry
      Ja maar zo'n kleine ster kan toch niet zomaar ineens oplichten, tot twee maal toe?

Commentaar

De satelliet ops 8180 radcat is daar op dat moment gepasseerd, magnitude 3.3. Het was een trage satelliet. Als hij roteerde kan hij gerust oplichten en uitgaan. Ik heb zo eens een trap van een raket zien passeren toen ik naar Jupiter aan het zien was. Die ging de hele tijd uit en aan. Niet alles satellieten gaan snel.
        Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Origineel geplaatst door Jefke
          De satelliet ops 8180 radcat is daar op dat moment gepasseerd, magnitude 3.3. Het was een trage satelliet. Als hij roteerde kan hij gerust oplichten en uitgaan. Ik heb zo eens een trap van een raket zien passeren toen ik naar Jupiter aan het zien was. Die ging de hele tijd uit en aan. Niet alles satellieten gaan snel.
          Dat kan het best wel eens zijn geweest. Maar hoe kan het dan dat het object helemaal niet bewoog?

Commentaar

Geostationair?

,xtG
            .tsooJ
            Ich bin ein Kollaser.
            http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Verkeerde inclinatie voor geostationair - hoogstens geosynchroon. Maar die zijn volgens mij niet zo makkelijk te zien, dus ik denk dat daarvan geen sprake is.
              The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

kan je ergens zien waar satelieten hangen ?
                en kan je deze ook een beetje knap zien met een telescoop ?

-BaN-
                Meade LXD75 6"
                Samsung GX-1L 18-55
                Orion Shory Plus 2x Barlow
                Plossl series 500 4mm , 6.5mm
                Meade series 4000 DS Super plossl 26mm

Commentaar

Stomme *** die ik ben. Ik was vergeten van mijn woonplaats te veranderen naar de jouwe
                  Dus heb ik het nog eens opnieuw gedaan en op dat moment passeert ERBS daar. Wel iets zwakker maar trager.
                  Ik kan wel een paar verklaringen bedenken waarom hij niet bewoog.
                  1. hij beweegt heel traag
                  2. je hebt hem maar opgemerkt wanneer hij verzwakte
                  3. een verrekijker heeft een groot gezichtsveld wat het iets moeilijker maakt om de juiste plaats te onthouden. Hoe lang was hij niet zichtbaar?
                  Het is natuurlijk maar een gedacht ik heb het niet gezien. Is hij dan op het laatste gewoon uitgedooft? Ik weet niet of een opstijgende weerballon (die zogezegd ook op dezelfde plaats blijft hangen) kan knipperen.
                  Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Hoe lang was hij niet zichtbaar?
                    Ook zo'n 20 seconden.

Is hij dan op het laatste gewoon uitgedooft?
                    De tweede keer dat ik 'm zag werd 'ie, een paar seconden voordat het object vervaagde ineens nóg helderder. Hij vervaagde inderdaad langzaam totdat ik 'm niet meer zag.

Commentaar

Jefke,
                      zo iets heb ik ook eens gezien. Een satteliet die een paar keer achter elkaar oplichte en dan weer doofde. Hij had zo'n magnitude van -1.
                      Maar hij ging rap vooruit, niet traag. Nu weet ik dat eindelijk.

Zou het ook een vuurbol geweest kunnen zijn dat je gezien hebt. Maar dat kan verzeker niet doven en weer helder komen. Of wel.
                      Galaxia 114/900EQ-SKY
                      You can only see as far as you can think

Even the dark has a silver lightning

Liesje -> HVJ!

Commentaar

Werken...
                      X