Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

M1 vanuit Amsterdam

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M1 vanuit Amsterdam

Na de prachtige zondagavond in Wieringen heb ik me weer op prototype 2 van de truss dob gestort (andere keer meer in een ander verhaal) en die is sinds gisteren dan ook weer inzetbaar. De luchten halen het niet bij de recente herinnering maar ja, om nou te wachten op een volgend bezoekje aan de polder en het was behoorlijk helder vanavond.
    Ik had zondag alleen 6,5 cm zenithstar bij me en daar had ik M1 niet mee kunnen vinden, al was de hemel nog zo mooi zwart. Ik had ook het sterbeeld in de directe omgeving niet goed in mijn hoofd.
    Vanavond dus een nieuwe poging toen rond tienen alle andere verplichtingen achter de rug waren. Met Cartes du Ciel (geweldig hulpmiddel) precies de goeie hoeveelheid sterren zichtbaar gehouden die ik ook zie bij 39x (mijn zoekoculair), alles goed ingeprent en naar buiten gerend. En ja hoor, hij was te zien. Nog niet bij 39x zonder filter, maar wel bij 83x met OIII. Zonder enige vorm of zelfs maar de omtrek goed te kunnen bepalen, maar duidelijk precies waar hij hoort te zijn. En de grap is: weet je eenmaal precies waar je moet zijn, dan zie je hem ook bij lagere vergroting en zonder filters.
    De volgende keer in een donkere omgeving zoek ik hem zo weer op.

Moraal: je kan om de stad toch best veel zien (deed hij een dappere poging zich groot te houden)
    Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Gut gemacht Eric!, de honger maakt de rauwe bonen wel zoet. Maar waar ren jij dan heen daar in A'dam W? t Park voor de deur zeg maar? Ach ja, ik heb in mn achtertuin een hele beperkte blik op met name het Noorden en het oosten maar een korte staarsessie op een heldere avond is vaak al iets om lekker op te slapen.

Hier in Haarlem was het maar mistig vanavond dus ik ben mn kersverse Lidlscope II maar aan het monteren geweest. Denk je dat je bent opgezadeld met een incomplete montering heeft die rare Chinees het T-schroefje ergens onderin de oculair doos verstopt terwijl zn tweelingbroer gewoon in de montering zit! Dat had een hoop schelden gescheeld. Krijg er helemaal het IKEA gevoel van. Heerlijk.
    "Zu groß, zu klein, Er könnte etwas größer sein..."

Commentaar

Origineel geplaatst door elvicente
      Denk je dat je bent opgezadeld met een incomplete montering heeft die rare Chinees het T-schroefje ergens onderin de oculair doos verstopt terwijl zn tweelingbroer gewoon in de montering zit! Dat had een hoop schelden gescheeld.
      Ik had de T-schroef al uit m'n EQ-2 gesloopt en erin gedraaid toen ik 'm tegenkwam…

,xtG
      .tsooJ
      Ich bin ein Kollaser.
      http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Maar waar ren jij dan heen daar in A'dam W?
        Laten we maar zeggen dat het bloemrijk taalgebruik is: de afstand van mijn pc naar het achterbalkon is te kort en te bezaaid met met obstakels om er een echte sprint van te maken.

Overigens, dat achterbalkon is wel perfect op het zuiden gesitueerd. Het grenst aan de binnentuin, dus er staan geen straatlantaarns. Als de buren allemaal hun halogeen uit hebben staan is er verrekte weinig direct licht. De hemelachtergrond blijft natuurlijk erg rgijs, maar je kunt er wel het idee hebben in het donker te staan.

Succes met je NOVA-MEGA-LIDL.

Als het nou zaterdag helder is terwijl ze bij Copernicus binnen over fotootjes zitten te neuzelen, kunnen wij misschien buiten aan het echte werk (en tussendoor hun kofiie soldaat maken). Idee?

Commentaar

..heeft die rare Chinees het T-schroefje ergens onderin de oculair doos verstopt terwijl zn tweelingbroer gewoon in de montering zit! Dat had een hoop schelden gescheeld. Krijg er helemaal het IKEA gevoel van. Heerlijk.
          Ik had precies hetzelfde gevoel.. Rare lui

Zo te zien ziet het er somber uit voor de komende dagen.. Veel laaghangende bewolking..
          "Have you ever tried to imagine how huge the universe is? I've tried it many times.."

Commentaar

Als het nou zaterdag helder is terwijl ze bij Copernicus binnen over fotootjes zitten te neuzelen, kunnen wij misschien buiten aan het echte werk (en tussendoor hun kofiie soldaat maken). Idee?
            Ik heb zeker de intentie te komen luisteren en ja mochten varkens kunnen vliegen en de hemel enigszins zichtbaar zijn dan neem ik zeker mn zooi mee!
            "Zu groß, zu klein, Er könnte etwas größer sein..."

Commentaar

even terug naar het oorspronkelijke topic:
              M1 vanuit hartje Amsterdam met een 66mm kijker(tje):
              dat vind ik heel knap.
              Want het is dan wel nr 1 in de lijst van Messier, maar deze nevel is een lastige rakker.
              Ik neem aan dat hij zonder filter onzichtbaar was?
              Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Hoi Harro,

leuk dat je me hoog hebt, maar het was toch echt met de dob (10") en dan nog was er zonder filter pas iets te zien toen ik hem ook met filter al had gezien (visueel geheugen?, hou ik mezelf voor de gek?).

Commentaar

Waarschijnlijk komt dat om dat je dan preciezer weet waar je naar aan het zoeken bent. Vanuit een atlas weet je nooit echt wat je te wachten staat en hoe groot ie in je oculair zal zijn. Eenmaal gezien snap je vaak niet dat je hem niet eerder zag. Dat heb ik ook altijd met die moeilijke objecten.

Nooit geweten dat in M31 nog een sterrenhoop staat die zichtbaar is door mijn kijker. Nu zie ik hem op de Veluwe elke keer, onmiskenbaar. Nu weet ik hoe die sterrenhoop er door de telescoop uitziet en hoef ik niet eens meer te zoeken..
                  "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Hmm dan moet ik het nog maar eens proberen, want ik heb hem nog nooit gezien helaas. hoe groot kan ik hem verwachten bij 120x vergroting?

Commentaar

Ik ben zeer aangenaam verrast dat je dat gelukt is met een 6.5 cm. Wat dat betreft hulde !! Dat is me met mijn oude 114/1000 newton nooit gelukt.

Donderdag de 14de had ik bij first light van mijn "nieuwe" tweedehands LX200 voor het eerst M1 waargenomen.
                      Ik kwam niet verder als een vaag grijs "wolkje" wat ik net van de achtergrond kon onderscheiden. Let wel ik woon in het centrum van Weert en heb (nog) geen filters. Ik heb gebruikt gemaakt van een 26 mm superplossl, een 20 mm en 12 mm gaf voor mij geen beter beeld.
                      Op vrijdag was de seeing slechter en was M1 niet meer waar te nemen.

Het wordt tijd voor een donker plekje in de buurt te gaan zoeken. Iemand uit de regio Weert die een suggestie heeft voor een leuke waarneem plek?
                      Bresser 114/F8.8
                      Meade LX200 203/F6.3

Commentaar

Origineel geplaatst door Hatari
                        Donderdag de 14de had ik bij first light van mijn "nieuwe" tweedehands LX200 voor het eerst M1 waargenomen.
                        Ik kwam niet verder als een vaag grijs "wolkje" wat ik net van de achtergrond kon onderscheiden.
                        knip..
                        Ja dat krijg je met die 2e hands zooi...

Goed even serieus, ik weet niet of de diameter van je LX200 ook 8 inch. is, maar volgens mij blijft M1 zelfs op een donkere plek een vaag grijs wolkje.

Ik heb M1 ook vroeger wel eens geprobeerd te spotten met een 114mm Newton, nog steeds ben ik er niet zeker van of ik hem toen gezien heb of niet...
                        Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
                        ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
                        Auteur:Ik

Commentaar

Origineel geplaatst door dh-breuer
                          Zo te zien ziet het er somber uit voor de komende dagen.. Veel laaghangende bewolking..
                          vind je 't gek, na al die nieuwe scoppjes die door de Lidl in Nederland zijn neergezet?
                          Origineel geplaatst door EricB
                          leuk dat je me hoog hebt, maar het was toch echt met de dob (10") en dan nog was er zonder filter pas iets te zien toen ik hem ook met filter al had gezien (visueel geheugen?, hou ik mezelf voor de gek?).
                          Zou kunnen. Denk ik ook weleens. Ik zou zweren dat ik tegen een donkere hemel M13 met 't blote oog kan zien. Maar dat kan ik pas sinds ik 'm ooit in de 20x80 had opgezocht...

,xtG
                          .tsooJ
                          Ich bin ein Kollaser.
                          http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

M1 is een moeilijke , maar geen onmogelijke voor kleine kijkers .
                            Mij is het van hieruit gelukt men een 80mm zonder filter .

Commentaar

Ha ha, dit is een mooie gelegenheid voor mij om even op te kunnen scheppen.
                              In mijn jonge jaren heb ik de Krabnevel meermaals kunnen traceren in mijn 60mm refractor. Dit was alleen mogelijk tijdens goede transparante nachten en weinig vocht, waardoor de lichtoverlast van Schiphol niet teveel roet in het eten gooide.
                              Bijgevoegd een tekening van 26 december 1983 (slik, da's lang geleee...).
                              In deze tijd was er nog geen sprake van OIII en Narrowbandfilters en deed je je waarnemingen gewoon nog door een massief glazen zenithprisma en een waardeloos Huygens 12,5mm oculair. Het is dan ook niet voor niets dat ik erbij schreef: zeer zwak.

Dit was dus 23 jaar geleden toen ik 13 was. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of het heden ten dage nog steeds lukt met die oude kijker. Zal het eerdaags eens proberen en zal jullie laten weten of deze "oude knakker" het nog steeds kan...
                              Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Werken...
                              X