Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

zonnewaarnemingen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

zonnewaarnemingen

Mijn eerste zonnewaarnemingen zijn al van 1997, hier en daar zit er een lege periode in. Dat komt oa door het wonen in stad zonder tuin, winterperiodes, periodes zonder telescoop, slijmbeursonsteking, een kind....
    Maar nu is alles min of meer geregeld en heb ik een huis met tuin waar ik het ganse jaar zonnewaarnemingen kan doen. De kleine is ondertussen bijna 3 jaar dus heb ik weer wat meer tijd. Er zullen dus geen gaten meer inkomen Ik vind het echt leuk dat je de zonnecylus al kan zien. Ik hoop er nog een paar golfjes bij te doen.
    Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Interessant marre, wat voor eenheid staat er op de verticale as?

Commentaar

Ik neem aan het zgn. Wolfgetal. Een manier om per dag de hoeveelheid zonnevlekken en zonnevlekgroepen te omschrijven als één getal:
      http://nl.wikipedia.org/wiki/Zonnecyclus

Leuk, je ziet trouwens dat de zon al voorbij haar minimum is!
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door Paul
        Interessant marre, wat voor eenheid staat er op de verticale as?
        Dat is het wolfgetal. (het sunspot number op spaceweather)
        Ps, dit zijn maandgemiddelden hé

Origineel geplaatst door Roel

Leuk, je ziet trouwens dat de zon al voorbij haar minimum is!
        Ik denk dat de activiteit wel nog wat zal zakken. Ik ben toen beginnen waarnemen aan het begin van de cyclus. Het minimum is verwacht midden 2007 of later.
        Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Wolfgetal? lekker logische naam!

Commentaar

Ziet er goed uit, maak je ook vlinderdiagrammen zoals iemand bij onze sterrenwacht doet ? Zie hier

Commentaar

Werken...
            X