Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

17-12-06. Detail waarneming Orionnevel

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

17-12-06. Detail waarneming Orionnevel

Hallo mensen

Gisteren heb ik weer voor het eerst in tijden kunnen waarnemen. Tussen 10 en 12 uur was het kraakhelder hier buiten. De luchttransparantie was redelijk goed, maar de seeing was belabberd. Maar dat nam niet weg dat ik persé wou waarnemen.
    Ik wou de hele avond aan de mooiste nevel dat we op het noordelijke halfrond kunnen zien besteden.De Orionnevel. Het is dan ook het eerste keer dat ik met mijn 8’’ een detailwaarneming van de nevel zal doen.

De telescoop stond al sinds 7 uur ’s avonds buiten en ik had hem ook net gecollimeerd. Rond 10 uur ben ik naar mijn balkon gegaan waar ik een mooi uitzicht op noord, oost en zuid heb. Het eerste halve uur heb ik paar sterrenhopen bekeken, zodat mijn ogen nog eerst aan donker konden wennen. En daarna kon ik met orion beginnen.

Orion stond om half 11 al redelijk hoog aan de hemel, dus ik besloot om ermee te beginnen. Wauw, wat is de nevel toch weer prachtig. Telkens verbaas ik me hoe helder hij is en hoeveel je kunt zien. In mijn telescoop heeft hij een mooie groene kleur.

We beginnen met de kern. Als eerste valt het trapezium natuurlijk op. 4 sterren die dichtbij elkaar staan en ervoor zorgen dat de hele nevel oplicht.
    Als je goed in de kern kijkt, dan kun je een ‘strook’(zie afbeelding)van stof zien. Door perifeer te kijken kon ik een rood tintje zien. PRACHTIG, dat ik naast de groene kleur van de nevel ook nog eens rood zie.
    Naast die ‘strook’heb ik ook af en toe structuur in de nevel kunnen. Wederom door perifeer kijken en veel te vergroten.

Nu gaan we naar het donkere stofband dat m43 van m42 scheidt. Deze was duidelijk zichtbaar en hij was tot ver buiten de kern belicht.
    Wanneer ik mijn 10mm(120x) op zette en eventjes goed keek. Toen viel mijn mond letterlijk open. IK GELOOF NIET WAT IK ZIE. Tijdens de momenten van goede seeing, wat maar in 1 van de 10 seconden voorkwam, dan kon ik enorm veel detail in de band zelf zien. Echt prachtig structuur wat ik helemaal niet verwacht had. Vooral het ‘uitsteeksel’bij de kern was prachtig. Het detail was ongeveer zoiets als op de onderstaande foto, maar dan minder duidelijk en maar soms te zien. Maar het was echt ongelofelijk, totaal niet verwacht. Ik heb meer dan 3 kwartier ernaar zitten kijken en nog had ik er niet genoeg van.

Toen ging ik naar de bovenkant van de nevel. Weer mijn 25mm op en kijken wat ik daar kan ontdekken. Ik was vooral van plan om het verschil tussen het donkere stofband en nevel in dat gebied te kunnen zien. Toen ik rechtstreeks naar dat gebied keek, zag ik niks.
    Door middel van perifeer kijken en zachtjes het telescoopbuis heen en weer te bewegen was het me toch gelukt. Als eerst kon ik de donkere stofband zelf zien en na ongeveer 5 minuten kijken kon ik duidelijk verschil zien. Vanaf de band werd het aanzienlijk donkerder.

‘’Hoe meer je kijkt, hoe meer je ziet’’ Dat zinnetje heeft zichzelf weer eens bij mij bewezen. Ik stond er echt van versteld, van hoeveel ik kon zien. Ongelofelijk. Voor mij een geslaagde waarneemavond en zeker voor de herhaling vatbaar.

Groeten

Eradj
    - Skywatchter 150 mm F5 Newton
    - EQ3, aandrijving + poolzoker
    - Bresser 10x50
    - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Dat is een mooi verslag AtodaZ! Als je geduld hebt en de juiste technieken toepast kan je vaak best veel uit je waarnemingen halen.
    Wel opmerkelijk dat je kleuren zag. Dat is me nog niet opgevallen.

groeten michiel

Commentaar

Bedankt Michel.

Ja ik kon het zelf ook niet geloven, maar dat 'strook' had echt een rood kleurtje.
      - Bresser 10x50

Commentaar

Wat leuk Eradj,
        op precies datzelfde moment keken Eric Barnard en ik ook naar de Grote Nevel in Orion.
        Ik citeer uit eigen werk.

Origineel geplaatst door Harro
        …. Daarna de Orionnevel.
        JEEEEEETJE!! Wat een nevelpracht! Ongeloofelijk mooi. Hoe sterker je vergroot, hoe meer ragfijne nevelflarden je tegemoet schijnen. Een nevelfilter is niet nodig en is zelfs zonde.
        Eric had nog nooit zoiets gezien en ging helemaal uit zijn dak. Hij was vooral helemaal hoteldebotel van de talloze donkere banen en vlekjes.
        Bij alle vergrotingen is dit nevelcomplex schitterend. Bij lage vergroting strekt het complex zich veel verder uit dan we ooit gezien hadden.
        En ook bij 300x waren de structuren nog altijd prachtig helder. Zelfs de twee extra zwakke sterretjes naast het trapezium waren zonder al te veel moeite zichtbaar!
        Ik heb mij ten doel gesteld deze hele nevel in alle details te gaan tekenen. Verspreid over meerdere avonden wil ik dat gaan doen. Al kost het me jaren: die tekening gaat er komen !
        …….
        Gehele bericht: http://www.astroforum.nl/viewtopic.php? ... highlight=

Wat goed om te horen dat je je zo langdurig hebt verdiept in het observeren van 1 object. Ik vind het een leuk verslag. En leuk dat je er foto's met details bij hebt gezet. Dit nodigt mij ook uit om volgende keer op zoek te gaan naar die rode sliert.
        Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Bedankt Harro.

Het is inderdaad een schitterende nevel om te zien. Je kunt blijven kijken, want telkens zie je weer nieuwe details. En ik kan niet wachten op jou tekening van de nevel!
          - Bresser 10x50

Commentaar

Prachtige beschrijving, Atodaz!

@Harro: met dat kijkmonster van jou wordt dat vast een tekening op bushokjesformaat!
            "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
              @Harro: met dat kijkmonster van jou wordt dat vast een tekening op bushokjesformaat!
              Ben bang van wel ja. Ik zie er nu al tegenop om dat ding te moeten tekenen. zucht...
              Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Mooi beschreven zeg, en wat lijkt het me gaaf om zoiets ook eindelijk te kunnen zien!

Commentaar

heel goed beschreven.....
                  heb het zelf ook sinds kort mogen ondervinden, ik zag orion nevel in kleur met mijn dop 10"
                  The sky is not the limmit.

te koop Bresser messier 150/1200 f8.
                  met statief + volgmotoren.

Commentaar

Dank jullie wel allemaal!

@wolfje
                    Als je scoop binnen hebt, dan zul je de nevel nog beter dan mij kunnen zien. Want qua lichtvervuilling zit jij veel en veel beter dan mij.
                    - Bresser 10x50

Commentaar

Oke maar nu nog vinden haha

Commentaar

Origineel geplaatst door Wolfje
                        Oke maar nu nog vinden haha
                        Dat moet zeker gaan lukken, hijs zelfs al met het blote oog te zien in een niet al te lichtvervuilde plaats.

Commentaar

Oww oke dan moet ik nu beter mijn huiswerk doen

Commentaar

Werken...
                          X