Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Sterrenpracht in Nederland: HET KAN !

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Sterrenpracht in Nederland: HET KAN !

nou
    daar zitten we dan:
    90 kilometer gereden vanuit de randstad om onder een donkere hemel te kunnen staan. In een spontane opwelling belde ik diverse mensen van het forum en Eric Barnard was zo enthousiast om mee te gaan.
    De grote Dobson achterin de auto geladen, even een tussenstop in hartje Amsterdam om Eric in te laden en rijden maar.
    Zojuist kwamen we aan op een duistere parkeerplaats in de kop van Noordholland. Een ademloos mooie sterrenhemel was onze beloning.
    Maar binnen een minuut trok het dicht en nu regent het.... boehoehoe

we wachten maar even af.
    Wordt hopelijk vervolgd

Harro
    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Hmm tjah das echt balen, maar de volgende keer beter toch?

Commentaar

Ja, Harro! Wacht nog even af, hier ziet het er niet zo slecht uit..

Ik hoop voor jullie dat jullie nog lekker kunnen waarnemen!
      Succes!

Groetjes,

Bandit (die duimt voor Harro en Eric)
      Achromatologisch

Commentaar

Ik zal ook voor je duimen Harro! Misschien kan je als opkikkertje even het verhaal van Wolkewietje lezen?
        "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
        - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Het is goed gekomen, en hoe! Met het blote oog een spectaculaire Andromeda, de hopen in Voerman, enz. Op een gegeven moment zie ik in het zuidoosten een grote wazige vlek opkomen zonder veel sterren in de buurt: Praesepe, net boven de horizon.

Nieuw gespot met 6,5 cm refractor: M33(!), M101, M78. Wel een uur naar de Orionnevel zitten kijken omdat er zoveel details zichtbaar waren.

Nu snel aan het werk.
          Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Bedankt voor het duimen Steem. Het heeft bijzonder goed geholpen.
            Want een kwartier na mijn vertwijfelde berichtje begon het laag in het noorden op te klaren en hield het op met regenen.
            Heel laag werd sterrenbeeld Lyra zichtbaar. Ik bouwde snel de Dobson op en richtte op de Ringnevel. Tjee, wat was de lucht transparant, want de nevel stond slechts 7 graden boven de horizon, maar de nevel was zo duidelijk afgetekend dat het net leek net alsof hij in het zenit stond! Hetzelfde gold voor de sluiernevel. De vage uitgestrekte nevelflarden waren nog verrassend goed te herkennen. Op 10 graden hoogte….

Ik werd zo opgeslokt door het kijkerbeeld dat ik niet doorhad dat de bewolking boven ons hoofd inmiddels helemaal opgelost was. Eric attendeerde mij daarop, ik keek omhoog en schrok terug van de overweldigende sterrenmassa. WAUW! Wat een hemel. Dat dat mogelijk is in Nederland had ik nooit verwacht.
            De melkweg was zichtbaar tot op 6 graden boven de horizon. En Orion: nooit geweten dat er binnen de “zandloper”van Orion zoveel losse sterren stonden.

Dit was nog maar het begin.
            Ik moet nu weg dus plaats dit bericht alvast op het forum..
            Het vervolg komt zometeen.

Groet
            HArro
            Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Haha! Geweldig. Hebben jullie een exacte locatie? Ben toch wel benieuwd!
              30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

-Vervolg-

Na een tijdje met het blote oog te te hebben genoten, kwamen de telescopen weer in actie. Eric met zijn schattige 66mm Williams OPtics APO en ik met de 317mm Dobby.

Good Old Andromedanevel: Eric was dolenthousiast over het beeld in zijn kijker. Het gehele stelsel was goed zichtbaar inclusief de twee begeleiders. De zwakke begeleider M110 is een moeilijk object voor zo’n kleine kijker, maar was nog vrij eenvoudig te zien. In de grote Dob was de nevel bij 38x vergroting en 2,0 graden beeldveld beeldvullend. 2 donkere stofbanen, vlokkerige sterrenvelden in de buitenzones en natuurlijk beide begeleiders. Nooit geweten dat de diffuse begeleider nog M110 zo uitgestrekt was.
                Met deze weersomstandigheden is het zeker mogelijk diverse bolhopen van M31 te zien als zwakke wazige sterretjes. Helaas wist ik niet waar deze precies stonden, dus die zoektocht bewaar ik voor een volgende keer.

Daarna M33: zeer groot en er waren meerdere spiraalarmen zichtbaar, zij het erg diffuus.

De reflectienevel M78 in Orion. Deze wordt deels aan het zicht onttrokken door stofwolken. Deze donkere wolken waren duidelijk zichtbaar: de nevel wordt aan twee zijden scherp onderderbroken door donkere hemel. Een eind verderop duiken er weer nieuwe nevelflarden op.

Vlak naast 50 Ori (de linkerster van de gordel) stuitte ik toevallig op een voor mij nieuwe nevelstructuur: een soort drielobbige nevel (NGC 2024). Ik besteedde er niet zoveel aandacht aan want ik had mijn zinnen gezet op….

De Paardenkopnevel. Officieel bekend als B33. Categorie zeer moeilijk tot onmogelijk.
                Ik heb uitgebreid zitten turen met een QX 26mm oculair (58x) Dit oculair geeft in mijn kijker het meest contrastrijke beeld. Ik heb echter geen 2 inch filters dus moest noodgedwongen filterloos kijken. Toch had ik voortdurend het idee dat er een vage lichtflard door het beeld liep met daarin een hint van een donkerder gebied. Ik heb er een schets van gemaakt (zie hieronder)
                Zojuist heb ik de schets vergeleken met een foto en….. HOERA! De positie klopt helemaal!
                Volgende keer ga ik het zeker weer proberen en dan ook kijken of ik van iemand een passend nevelfilter kan lenen.

Daarna de Orionnevel.
                JEEEEEETJE!! Wat een nevelpracht! Ongeloofelijk mooi. Hoe sterker je vergroot, hoe meer ragfijne nevelflarden je tegemoet schijnen. Een nevelfilter is niet nodig en is zelfs zonde.
                Eric had nog nooit zoiets gezien en ging helemaal uit zijn dak. Hij was vooral helemaal hoteldebotel van de talloze donkere banen en vlekjes.
                Bij alle vergrotingen is dit nevelcomplex schitterend. Bij lage vergroting strekt het complex zich veel verder uit dan we ooit gezien hadden.
                En ook bij 300x waren de structuren nog altijd prachtig helder. Zelfs de twee extra zwakke sterretjes naast het trapezium waren zonder al te veel moeite zichtbaar!
                Ik heb mij ten doel gesteld deze hele nevel in alle details te gaan tekenen. Verspreid over meerdere avonden wil ik dat gaan doen. Al kost het me jaren: die tekening gaat er komen !

Toen iets heel anders:
                De kleine obscure bolhoop M79, erg laag aan de hemel in sterrenbeeld Haas (onder Orion).
                De bolhoop viel niet op door de lichtverontreiniging richting het zuiden. Het was ook bij 90x nog steeds een klein nevelvlekje met wat gecodenseerde kern en weinig uitlopers. Enige vlokkerige structuur, maar geen losse sterretjes.

Eric kreeg last van de kou. Het begon ook flink vochtig te worden.
                Toch hebben we snel nog wat objecten opgezocht:

Zijkantstelsel NGC891: Viel bijna weg tegen de zeer rijke sterrenachtergrond. De nevel was nog steeds niet makkelijk, maar strekte zich verder uit dan ik ooit had gezien (afgezien van mijn blik door de 1 metertelescoop in zuid Frankrijk). En ondanks onze snelle blik was de donkere stofband toch al zichtbaar.

M51: Laag aan de hemel. Viel me nog erg mee, een begin van de spiraalstructuur. Het beeld zal in het zenit veel beter zijn.

Eskimonevel NGC 2392: Bij 300x vergroting was in de gauwigheid toch al iets van onregelmatige structuur zichtbaar.

En toen was het inpakken geblazen. Met koude botten en een tevreden gevoel reden we huiswaarts: 97 kilometer verderop. Het was een flink eind rijden, maar zonder meer de moeite waard!

Lokatie: In de Wieringermeer, nabij de afsluitdijk.
                Hier gaan wij zeker terugkomen.
                "I'll be back" zei een groot wijsgeer ooit.

Commentaar

Kan niet wachten!! Deze week nog een keer?? Dan neem ik Elfje en Willem mee.
                  30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Mooie tekeningen!, welk oculair heb je gebruikt op B33?
                    Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

Leuk verhaal Harro... en levensechte tekeningen!

Ik stapte buiten gisteren en had moeite terug naar binnen te gaan. Wat een transparantie... Spijtig genoeg examens dus dat verhaaltje ging niet door.

Maar voor de nacht van overmorgen ziet het er ook goed uit
                      Groetjes uit de westhoek,
                      Karel.

Commentaar

Prachtig Harro!

Jullie hebben daar wat meer lol gehad dan ik. Ik wou dat ik er bij kon zijn. Ik zag net trouwens dat je me had gebeld gisteravond. Toen was ik druk aan het waarnemen en stond mijn telefoon uit

Maar ja, volgende keer misschien.
                        - Skywatchter 150 mm F5 Newton
                        - EQ3, aandrijving + poolzoker
                        - Bresser 10x50
                        - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Ik heb er ook over gedacht om daar bij de afsluitdijk eens te gaan kijken, maar aangezien het meer dan 300 km is, houd ik het toch maar op belgië, scheelt 200km . Ik ben in ieder geval weer enthousiast, ga het deze week ook nog eens wagen naar de hoge venen.

Commentaar

Mooi verhaal Harro, het weer ziet er super uit voor de komende dagen hier in 't zuiden

Commentaar

Tjee, Harro, ik zag gister rond 24:00 dat het helemaal goed ging komen met je actie! Toen ik thuis kwam zag het er helderder uit dan het in weken is geweest. Helemaal vanochtend bij zonsopkomst want het was krabben geblazen. Ik kan niet wachten om mn versie Lidlscope II uit te gaan proberen. Volgende keer uurtje eerder gebeld had ik zo mee gekund!

Blessed be :-D
                              "Zu groß, zu klein, Er könnte etwas größer sein..."

Commentaar

Werken...
                              X