Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Aldi meets Saturn

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Aldi meets Saturn

Vannacht (17-12-2006 rond 1:30) heb ik, zowaar, saturnus waargenomen...met een aldi kijker!

Om te beginnen had ik eerst geen flauw idee dat saturnus aan de hemel stond, ik kwam er plots achter toen ik een velle stip zag om mijn sterrenkaart-software. Ik moest even een halfuur wachten voordat hij in het gebied kwam dat ik vanuit mijn raam kan zien, maar het was het wachten waard!

Ik bracht mijn aldi kijker (35 :: 60mm :: 700mm :: altazimuth mount) in positie en plaatste het 20mm oculair. Ik zag wat ik al eerder bij jupiter zag; een grote stip. OK, volgende oculair, 12.5mm. De vlek is nu een ovaatje geworden, duidelijk werd dat dit geen ster was. Ik perste alles eruit, 9mm. Ik stelde scherp, met een plasticen focusser waarvan een tandje mist, en wat zag ik!? Duidelijk een ring om een bol, saturnus! Hij was ter grote van een speldenknop, maar wat een beleving! Ongelooflijk, ik had niet gedacht dat ik die ooit door m'n kijker zou zien. Ik heb weer een mijlpaal bereikt in mijn pasgestarte hobbie/passie.
    Scientia non habet inimicum nisi ignorantem.
    Omne ignotum pro magnifico.

Prachtig he, saturnus ! Ik heb m ook kunnen bekijken vrijdag, wilde er eerst de collimatie van mn kijker op testen.....VERREK! t is saturnus

Commentaar

Ruben.

Waarom koop je voor 89 euro niet de Bresser Skylux bij Lidl (vanaf maandag 18 december). Je zult verstelt staan van het verschil tussen de Aldi kijker en de Bresser telescoop. Met de Bresser kun je de ringscheiding van Saturnus zien. Dat lukt zeker niet met de Aldi kijker.
      Celestron 102 mm ED en gemodificeerde Celestron C8, Orion 90mm refractor, Steiner (3x), Carl Zeiss Jena(8 x), Carl Zeis Octarem 8 x 50, Tento (6x) en 40 andere verrekijkers.

Commentaar

Origineel geplaatst door cjboer
        Ruben.

Waarom koop je voor 89 euro niet de Bresser Skylux bij Lidl (vanaf maandag 18 december). Je zult verstelt staan van het verschil tussen de Aldi kijker en de Bresser telescoop. Met de Bresser kun je de ringscheiding van Saturnus zien. Dat lukt zeker niet met de Aldi kijker.
        Ik ken het verschil, ik wil echter een iets betere vooruitgang. 130mm newton ofzo. Ik ga denk ik wel de bino van de lidl kopen, voor 25 euro laat ik die niet liggen.
        Scientia non habet inimicum nisi ignorantem.
        Omne ignotum pro magnifico.

Commentaar

Werken...
        X