Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Blue snowball en Jupiter

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Blue snowball en Jupiter

Afgelopen vrijdag in Sterrenwacht Rijswijk was het allemaal precies op het randje. Net ten Zuiden en Oosten van ons was om 20.30 uur al goed te zien dat daar een enorme mistbank hing. Ten Westen en Noorden van ons hing wel wat mist, maar nog niet overtuigend. Snel maar even met een mannetje of vijf onze kleine koepel ingegaan en de 12" Meade SCT in stelling gebracht.

Jupiter bleek wel al wat last te krijgen van enige mistflarden en was on and off redelijk zichtbaar. Geen showpiece, maar wel leuk. De Blue Snowball was met de 13 mm Ethos goed te zien, maar niet zo overtuigend als sommige verslagen van waarnemers alhier. We besloten er een barlow tussen te zetten. Die moest beneden gehaald worden ( we nemen meestal niet met dat soort vergrotingen waar) en iemand moest zijn nachtzicht opofferen om hem te halen. Met de aldus verkregen 400+ vergroting bleek het eenvoudiger om wat details waar te nemen. Het donkere midden werd door iedereen gerapporteerd, evenals een wat lichtere rand aan n kant. Een "klein donut ringneveltje" opperde een van de waarnemers. Inmiddels was de correctorplaat al lekker aan het beslaan, waardoor omgevingssterretjes steeds slechter zichtbaar bleken. Een zesde waarnemer die naar boven kwam, mocht pas binnen nadat hij een fhn had opgespoord. Toen hij boven was en de corrector na de thermische kick weer tot rust was gekomen, bleek de mist nu wel erg sterk op te komen en was het eigenlijk voorbij.

Nadat ik door de Zuidhollandse polder in een muur van mist naar huis was gereden, bleek dat boven de relatief warme stad Schiedam nog steeds een gat in de mist hing. Ik stapte naar binnen, gaf mijn vrouw een zoen en stapte met mijn jas nog aan met 10cm lenzenkijker gelijk door de tuindeur weer naar buiten. Een ieder verklaarde mij voor gek. ( ik vrees dat ze wel een beetje gelijk hebben). Eenmaal buiten zette ik in recordtijd mijn kijker op ( rondom 8 minuten) en kon zien hoe de lenzenkijker op Jupiter langzaam afkoelde. Leuk om een keer te zien, want nu kon ik timen hoelang het duurde voordat het beeld echt kalmeerde. In 20 minuten tijd was het beeld kalm genoeg om serieus wat te zien.

In de mist blijkt de seeng heel behoorlijk. Goed zelfs. Omdat de mistlaag niet interactief is met de hogere luchtlagen ( had ik mij net laten uitleggen) is de seeng dan prima. Jammer dat de transparantie behoorlijk wat te wensen overliet. Details zat, jammer dat ze steeds moeilijker waarneembaar werden. 45 minuten later was dat ook voorbij en had de mistmuur Schiedam veroverd.

Al met al een plezierige avond.
    Last bewerkt door John Baars; 25-11-12, 00:57. Reden: spelling
    Schiedam
    Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
    Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
    Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Pluk de dag (of het moment)! Heel goed voorbeeld van hoe het vaak gaat. Het is ook mooi meerderen te laten kijken en bepalen wat de verschillen zijn; heel leerzaam.
    .
    Hebben jullie geen dauwlint voor de Meade? Zou toch zinnig zijn, lijkt me zo.

Commentaar

Leuk verslag en het vormt weer een bevestiging dat bij NGC7662 de hoge vergrotingen goed werken om de details eruit te halen.
      Bij ons was de mist al snel te dik.

Commentaar

Gevecht met de natuurelementen, zo herkenbaar!
        Een dauwlint op jullie 12" SCT is inderdaad geen overbodige luxe... helpt om het toestel maximaal te gebruiken.
        -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Origineel geplaatst door Skyheerlen Bekijk bericht
          (...) Hebben jullie geen dauwlint voor de Meade? Zou toch zinnig zijn, lijkt me zo.
          Origineel geplaatst door TomC Bekijk bericht
          (...) Een dauwlint op jullie 12" SCT is inderdaad geen overbodige luxe... helpt om het toestel maximaal te gebruiken.
          Op zich hebben jullie daar gelijk in. We hebben een dauwlint nooit uitgeprobeerd, maar gezien de snelheid waarmee de corrector kan beslaan als er 's-winters bijvoorbeeld 15 man publiek in dat verdraaid kleine koepeltje staat ( binnendiameter kleiner dan 3 meter) ,als haringen in een ton dus, hebben we zo het idee dat een fhn effectiever is. We kunnen nauwelijks aan beneden wachtend publiek verkopen dat de kijker beslagen is en ze een andere keer maar terug moeten komen. Ze hebben dan nl. op het dakterras al gezien dat het flink helder is..

Een dauwlint zou de boel wel vertragen uiteraard. De grote dauwkap die we hebben gebruiken we eigenlijk ook maar zelden. Zonder dauwkap is het iets gemakkelijker aan te wijzen hoe de lichtweg in de telescoop verloopt.

Die dauwkap hadden we afgelopen vrijdag wel kunnen gebruiken natuurlijk, want het waren allemaal ervaren waarnemers. Gemakzucht... fhn
          Last bewerkt door John Baars; 25-11-12, 00:48. Reden: spelling
          Schiedam
          Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
          Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
          Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Werken...
          X