Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Woensdag 14 november: de ‘Nacht der Nachten’, maar niet voor de Limbo’s

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Woensdag 14 november: de ‘Nacht der Nachten’, maar niet voor de Limbo’s

De ‘Nacht der Nachten’, dat bleek 14 november 2012 achteraf te zijn. Super-seeing, doorhalen tot ver na middernacht, dat is wat ik allemaal lees op Astroforum. Maar niet voor ons Limbo’s: op de IR-opnamen zag het er in eerste instantie goed uit, maar een sluierlaag maakte toch al snel een einde aan de waarneempret.
    .
    De hele dag al zag het er goed uit: nauwelijks bewolking, en goede vooruitzichten. Thuisgekomen van het werk, zette ik daarom de CGE1400/WO80FD buiten om afkoelproblemen voor te zijn. Na het eten even bij de telescoop kijkende, zag ik de lichtbundel van een skybeamer, die zo te zien ergens op de Woonboulevard staat, op zo’n drie kilometer zuidelijk. Om 20hr moest ik mijn zoon ophalen; langs de Woonboulevard rijdende blijkt de skybeamer (hopelijk tijdelijk) bij een tuincentrum te staan in het kader van een actie waarbij ‘iets met auto’s' gedaan wordt. Auto’s en tuincentra? Nee, ik snap het ook niet.
    .
    De skybeamer op het afdak voor de ingang van het tuincentrum om 19:56hr. De skybeamer ging door tot lang na sluitingstijd.
    .
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 1. Skybeamer Intratuin - kopie.JPG views: 1 grootte: 124,0 KB id: 1099604
    .
    21:04, SQM19.18. Ik sta net buiten en kijk een beetje gefrustreerd naar de lichtzwieper die door de skybeamer veroorzaakt wordt, door de zuidelijke hemel tot in het zenith. Ik gebruik een paar minuten om de kijker te alignen, hoewel ik nooit gebruik maak van GOTO, en dus feitelijk niets heb aan een goede alignment.
    .
    De hemel om 21:13hr. De lichtzwieper van de skybeamer is op de foto niet te zien. Pentax K10D met Sigma 4.5mm F2.8 Circular Fisheye, 60 seconden op F3.5, ISO400 met ruisonderdrukking.
    .
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 2. 21.13hr.JPG views: 1 grootte: 173,5 KB id: 1099605
    .
    21:20hr, SQM19.12; buitentemperatuur 3.8°C, correctortemperatuur 5.4°C en relatieve vochtigheid 77%. Op kaart 80, Aries, staan nog steeds galaxies NGC772 (een H400-stelsel) en NGC770 (een klein stelseltje er onmiddellijk naast). Op 3 november heb ik al geprobeerd NGC770 te vinden, maar dat lukte me toen niet; ik probeer het nu nog eens een keer. De hop begint weer bij Mesartim (γ Ari), die dubbel is en met de WO80FD met N17T4 (33x, 2°31’) zonder problemen te scheiden is. Met de CGE1400 met XW30 (130x, 32’) beweeg ik vanuit Mesertin weer over een graad naar het oosten. Ik kom weer de twee tweetallen van sterren tegen, waarbij de meest zuidwestelijke dubbel is. Het geheel van vier sterren past goed in het beeldveld.
    21:31hr, SQM19.23. Vanuit de meest zuidelijke rij naar het oosten bewegende, verschijnt er op een gegeven moment een vlek in beeld: NGC772. Niet heel opvallend in de CGE1400 met XW30 (130x, 32’), maar onmiskenbaar aanwezig. NGC772 vormt samen met twee sterren een gelijkbenige driehoek, waarbij het stelsel op één van de twee uiteinden van de zijden staat. De lengte van de zijde is 1/4e beeldveld lang. De ster op de top vormt een hoek die iets groter is dan 90 graden.
    Met de CGE1400 met XW14 (279x, 15’) past de gelijkbenige driehoek gemakkelijk in beeld; de zijden zijn meer dan een half beeldveld lang. Ik zie NGC772 als een klein vlekje zonder veel details. Op één van de twee gelijkbenige zijde, zie ik een extra sterretje, dichter bij de top dan bij NGC772. Met de BGO12.5 (313x, 8’) kijk ik naar het geheel. Vanuit de sterren in de driehoek die oost-west gericht staan (80% van het beeldveld), beweeg ik in declinatie naar het noorden, waarna NGC770 in beeld moet verschijnen, maar dat lukt vooralsnog niet. Kleine beeldvelden zijn soms lastig! De CGE1400 met BGO18 (217x, 12’) bekijk ik de omgeving van NGC772. Tussen NGC772 en de top van de driehoek zie ik nu een zwakkere ster die ik eerder nog niet gezien heb; loodrecht daarop (evenwijdig aan de andere zijde van de gelijkbenige driehoek; oost-west dus) zie ik nog een ster staan. Bij tijd en wijle meen ik dat dat NGC770 zou kunnen zijn, maar ik twijfel. Noot: bij het bekijken van de opnamen uit de The STScI Digitized Sky Survey, wordt me duidelijk dat 'de zwakkere ster tussen NGC772 en de top van de driehoek' waarschijnlijk NGC770 was, maar dat ik 'm niet als zodanig herkend heb.
    .
    De bewolking boven West Europa in IR om 21:45hr. Het ziet er niet verkeerd uit, maar de sluierbewolking hangt toch echt al erg dicht bij Limburg. Even later was het voorbij.
    .
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 3. 21.45 - IR bewolking.jpg views: 1 grootte: 28,9 KB id: 1099606
    .
    21:49hr; ik ben al even bezig met de CGE1400 met BGO12.5 (313x, 12’) maar ik zie NGC770 nog steeds niet. Ik kijk om me heen en zie … bewolking komen! Het zal toch niet … Maar Pegasus, Andromeda en ook Cassiopeia beginnen te verdwijnen achter de sluier …
    .
    De hemel om 21:55hr. Beter werd het niet meer - eerder slechter: waarnemingsavond voorbij dus. Pentax K10D met Sigma 4.5mm F2.8 Circular Fisheye, 60 seconden op F3.5, ISO400 met ruisonderdrukking.
    .
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 4. 21.55hr.JPG views: 1 grootte: 172,8 KB id: 1099607
    .
    Drie minuten later: inderdaad - nog slechter. Pentax K10D met Sigma 4.5mm F2.8 Circular Fisheye, 60 seconden op F3.5, ISO400 met ruisonderdrukking.
    .
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 5. 21.58hr.JPG views: 1 grootte: 174,6 KB id: 1099613
    .
    En daarme eindigt dus de tweede waarneemnacht binnen binnen twee weken voortijdig door bewolking, na 3 november 2012. En wat nu dan? Wachten op de volgende heldere nacht.
    Last bewerkt door Skyheerlen; 21-11-12, 14:57.

Wat een domper, ik neem aan dat de herkansing vrijdag het goed heeft gemaakt.
    Je hebt wel een heel klein veld als je 770 en 772 niet in een keer kan zien!

Commentaar

Werken...
    X