Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

H400: de (moeilijke) eindspurt

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

H400: de (moeilijke) eindspurt

De meeste H400-objecten heb ik zonder al te veel problemen met m'n 30 cm kunnen waarnemen vanuit mijn lichtvervuilde tuin (SQM 19.0 zenitaal is een goede avond ). De sterrenhopen waren het gemakkelijkste. Bij de meesten galaxies was het een kwestie van detectie, veel structuur was er niet te zien. Nevels waren een groter probleem. Dat werd opgelost met enkele familie-vakanties richting zuiden. De grote buis kon dan wel niet mee (de kindjes moesten ook in de auto), maar met een 8 cm refractor onder een donkere hemel loop je blijkbaar een heel eind. Trouwens ik gebruikte de uitstekende "Herschel 400 Observing Guide" van O'Meara als handleiding. Een aanrader.
    Uiteindelijk bleven er 6 klanten - allen laag aan de hemel - over: NGC 3621 in Hydra (max 6° hoog), NGC 247 (max 18°) en NGC 908 (max 17°) in Cetus, NGC 253 (max 13°), NGC 288 (max 12°) en NGC 613 (max 9°) in Sculptor. Vermits ik geen vrij zicht op het zuiden heb vanuit mijn tuin is op verplaatsing waarnemen de enige optie. Maar de eindspurt bleek moeilijker dan gedacht.

Vorig jaar maart was ik voor een waarneemweekend in Duitstalig België. We hadden één kraakheldere, kurkdroge, pik donkere nacht (SQM zenitaal 21.5!). De gelegenheid om NGC 3621 6° boven de horizon te verschalken. Ik kon de sterren zien opkomen, had alle referentie sterren mooi in beeld.... maar ik kon me niet overtuigen dat de galaxie er stond . Heeft iemand ooit dit object in de Lage Landen kunnen observeren? Of wordt een ritje zuiden?

Vorig woensdag ben ik gaan waarnemen bij een vriend in Zeeland met als enig waarneemlijste: 5 H400's. Alhoewel het niet helemaal kraakhelder was (SQM zenitaal 20.0 ipv normaal 20.5), toch al pakken beter dan bij mij thuis (en vrij zicht op het zuiden). Begonnen met NGC 247 te volgen vanaf dat de referentiesterren zichtbaar waren. Na een uur klimmen kon ik de galaxie zien als een "vormloze verheldering van de hemelachtergrond". Ik heb niet gewacht tot het object nog hoger aan de hemel stond, want NGC 253 en NGC 288 culmineren op hetzelfde moment! Galaxie NGC 253 bleek veel gemakkelijker dan zijn voorganger, maar toen kwam de miserie. Ik heb een uur naar de plaats van bolhoop NGC 288 (mag. 8 !) zitten te turen... maar niks gezien . Als ik de prachtige tekening van Tom C zie, kan ik het bijna niet geloven... Alle tips zijn welkom!
    NGC 613 is volgens O'Meara de moeilijkste van het kwintet (zichtbaarheid van 3/5), maar bleek het gemakkelijkste doelwit van de sessie. De avond werd succesvol afgerond met ook NGC 908 nog bij zijn nekvel te grijpen. Net op tijd, want de mist begon op te komen. Na vier uur turen zo laag aan de hemel (de telescoop bleef zo goed als horizontaal) deden mijn nek en rug wel verschikkelijk pijn (van altijd voorovergebogen te zitten). Maar ja, zonder lijden geen resultaten!

Eindconclusie: nog twee te gaan....
    Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Goed bezig zeg, maar wel gek van die 288. Die staat zo dicht bij 253 dat je ze samen in de zoeker zou moeten zien (als ie niet in de lichtsoep verdrinkt natuurlijk) Op naar de laatste twee.
    12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
    7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.

Commentaar

Origineel geplaatst door BoertjeB Bekijk bericht
      wel gek van die 288. Die staat zo dicht bij 253 dat je ze samen in de zoeker zou moeten zien
      Ook in de Lage Landen? Ik zag 'm in elk geval ook niet in de zoeker...
      Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Prachtig verslag.
        Als ik zo'n boos gezichtje in het verslag voorbij zie komen, raak ik automatisch ook geagiteerd. We leven met je mee. Grrrrommm....
        Schiedam
        Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
        Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
        Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Nee dat was voor mij niet in de lage landen. maar als je 253 kan vinden zou 288 toch ook nog wel te doen moeten zijn. (hoewel die inderdaad een tikkie minder helder is dacht ik)
          12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
          7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.

Commentaar

Boeiend verslag!
            .
            Welke oculairen heb je gebruikt? Een simpel ortho-dingetje kan wonderen doen.

Commentaar

Origineel geplaatst door Skyheerlen Bekijk bericht
              Welke oculairen heb je gebruikt?
              Celestron Ultima 35 mm (geeft x34), Nagler T6 13 mm (x92) en Nagler T6 7 mm (x171). Maar ik vrees eerder dat de transparantie (toch heel kritiek zo laag aan de hemel) me de das heeft omgedaan. Het zijn redelijk grote objecten, maar lage oppervlakte helderheid. Trouwens die oculairen met klein beeldveld zijn niet gemakkelijk als je manueel moet volgen.

Commentaar

Origineel geplaatst door Skyheerlen Bekijk bericht
                Boeiend verslag!
                .
                Welke oculairen heb je gebruikt? Een simpel ortho-dingetje kan wonderen doen.
                Zou het helpen om bij slechte transparantie "eenvoudige" oculairen te gebruiken, zonder al te veel glas en lichtverlies, en er dan het kleine beeldveld maar bij te nemen? Win je er contrast mee of zelfs grensmagnitude?

Ik heb het even opgezocht en heb geen enkele van de 6 objecten gezien vanuit de lage landen. Véél te laag met al die lichtkoepels en gebouwen hier...
                To know our place in the cosmos you have to understand stars. To know the stars you must understand their variability. http://www.vvs.be/werkgroepen/werkgroep-veranderlijke-sterren

Commentaar

Aaagh nog twee, komaan Jef het einddoel is zo verschrikkelijk dichtbij! :lol: Wel hele goed bezig, zoveel moeilijke objecten op één avond weten te strikken.
                  Enkele graden hoger aan de hemel kan al een wonder betekenen. NGC 253 heb ik nog vanuit België op een goede donkere locatie vlot kunnen zien mét structuur. NGC 288 en NGC 908 werden pas gezien vanuit donker Noord-Frankrijk (Grandpré), NGC 613 stond onlangs nog op mn hitlist voor La Guindaine (mét succes!) en voor NGC 3621 heb ik voor moeten wachten tot in de Provence ... moet dus niet gezegd dat het echte kuitenbijters zijn.
                  -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Origineel geplaatst door TomC Bekijk bericht
                    NGC 253 heb ik nog vanuit België op een goede donkere locatie vlot kunnen zien mét structuur.
                    Verder dan de oriëntatie ben ik niet geraakt...

Commentaar

Een donkere hemel en een transparante nacht doen wonderen ... ook in België.
                      -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Werken...
                      X