Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Leoniden!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Leoniden!

Vannacht fijn vroeg opgestaan m de Leoniden niet te missen.
    Oogst om 8:00 uur: nul
    Zijn er forumleden die dezelfde ervaring hebben?
    Sumerian Optics Alkaid 30cm f/4; Swift Kestrel Audubon 10X50 HR/5; Helios Stellar 20X80 FMC

Ja hier ook nul gezien, maar dat was zeker doordat ik nog in bed lag....

Ben je nog ergens heen geweest of heb je vanuit de achtertuin gekeken?
    12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
    7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.

Commentaar

Nee gewoon in de tuin, het hoeft niet echt donker te zijn voor meteorieten toch?
      Sumerian Optics Alkaid 30cm f/4; Swift Kestrel Audubon 10X50 HR/5; Helios Stellar 20X80 FMC

Commentaar

Helaas, ook hier geldt hoe donkerder hoe beter. De helderste zal je kunnen zien, maar de kleintjes gaan dan toch weer verloren in de soep.
        Fijne hobby he?!
        12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
        7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.

Commentaar

Ja er zijn wel veel variabelen in het spel in deze hobby, maar de voldoening als het samenvalt!
          Zoals in jouw Dijkgatsebos avontuur

Commentaar

Ik lag te pitten maar een 'friend of the family' zag een hele felle Leonide rond 00:30 afgelopen nacht over zo'n 60 graden wegvliegen. Geel-oranje kleur. Moet wel fel zijn geweest want het is hier in Amersfoort-Noord harstikke licht natuurlijk.

Ik niks gezien. Balen. Schrale troost is dat ik eerder deze week een mooi zag op de Veluwe.
            Public Outreach @ Sterrenwacht Midden-Nederland | 210mm ~F5 DHZ dobson in de maak | verder: singlespeed MTB, SSCX & ouwe gamer

Commentaar

Hier nog iemand die niet meer de moeite neemt om voor de Leoniden uit bed te komen.
              Jaren geleden heeft deze zwerm een korte opleving gehad, waarbij er echt tientallen, misschien wel honderden per uur te zien waren.
              De 3, max 4 jaar daarna was het ook nog interessant, maar daarna is de zwerm terug gegaan naar wat hij daarvoor was: een matig interessante 13-in-een-dozijn zwerm, met weinig heldere meteoren.
              Helaas hebben de media sinds die opleving eind jaren 90 deze zwerm in hun agenda gezet, en zie dat er dan maar eens uit te slaan...
              Robtics 80mm f/7 ED Doublet Refractor, carbon | WO reducer/flattener III | Canon 450D, gemodificeerd | HEQ5 met OAG.

Commentaar

Juist....
                Zijn die media verzekerd tegen claims gederfde nachtrust?
                Ach ik ben even in de weer geweest buiten, was op het laatst erg spannend - maar er kwam nix

Commentaar

Mijn telescoop stond buiten vanacht zjn werk te doen en ik zat binnen, denk zo rond drie uur kijk ik even naar buiten hoe helder het nog is en zag er eentje dwars door orion schieten. Echt mazzel dus.
                  Michael van Doorn - www.dutchastrocolors.com

Commentaar

Gisteren echt een hele mooie gezien in Rocherath, ik vermoed een leonide. Recht groen spoor, 5s lang en m-3 schat ik zo :lol: misschien dat Skyheerlen er een foto van heeft.

Commentaar

Welke kleur hebben ze?
                      Zelfbouw 130 mm f/5 reisdobson - EQ2 - 250 mm f/4.68 zelfbouw dobson

Commentaar

ik ben er ook uitgegaan, heb er zelf wel een stuk of 15 gezien, maar viel mij idd toch tegen.
                        vind zelf de perseiden mooier! :wow
                        Skywatcher 150p Eq6 pro, sony slt a35.

Commentaar

Werken...
                        X