Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

14 November, Mariekerke

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

14 November, Mariekerke

Vannacht weer wat waarnemingen kunnen doen. Hier in Zeeland gelukkig geen last van mist. Wel akelig veel vocht in de lucht. Maar de transparantie was toch heel aardig. Het was een goed moment om de nieuwe Triatlas op A3 (met dank aan forumlid JFK) eens te vergelijken met Taki's atlas op A4. De eerstgenoemde is duidelijk de winnaar. Doordat deze veel dieper gaat hoef je een stuk minder detailkaartjes mee te nemen. Zo was het bijvoorbeeld mogelijk om bolhoop G1 in M31 te vinden met alleen deze atlas. Met de Takiatlas was dit veel moeilijker of misschien praktisch onmogelijk geweest. (Als je g1 er zelf ingetekend had, want hij staat er niet in)
    Er zijn ook wat minpuntjes zoals de vele markeringen van dubbelsterren, die het wat rommelig maken. Ook past A3 niet zo makkelijk in een doorsnee rugtas, wat hem minder geschikt maakt voor reizen. Maar je kunt hem natuurlijk ook op A4 uitprinten. Verder een prima atlas.

Hier volgen wat schetsjes van enkele waarnemingen:
    M74. De linker schets is vorige week gemaakt op Schiermonnikoog bij een indrukwekkende 6m5 hemel. Er zijn enkele verhelderingen waargenomen en een enkele keer de meest prominente arm. De rechter schets is vannacht gemaakt bij een relatief magere 6m0 hemel. De halo is kleiner en alleen de duidelijkste verheldering is nog zichtbaar. Op Schiermonnikoog stond de telescoop op een picknicktafel die eigenlijk net te hoog was. Gedurende de waarneming moest ik op m'n tenen staan wat niet echt bijdraagt aan het comfort.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M74a.jpg views: 1 grootte: 120,7 KB id: 1099570

Vannacht is duidelijk geworden hoe belangrijk een juiste zithouding is. Het scheelt enorm in wat je uiteindelijk ziet als je comfortabel kunt zitten. Voor de volgende Schiermonnikoogreis zal er een lichtgewicht opvouwbaar krukje mee moeten.

Vervolgens zijn wat fuzzies bekeken in de buurt van Triangulum. Ngc973 is een fraai edge-on stelsel met een ander stelsel in de buurt.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: verzamel 14-11-12a1.jpg views: 1 grootte: 206,7 KB id: 1099571

Op zoek naar ngc925 werd ngc890 aangedaan. Een stelsel met een egale halo met daarin een compacte heldere kern.
    De 1060-groep stond ook op het lijstje. Deze groep bevat 5 stelsels. Enkel 3 stuks zijn hiervan gezien. Deze blijft op de lijst staan voor als de 18" dob straks klaar is.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: verzamel 14-11-12a2.jpg views: 1 grootte: 201,1 KB id: 1099572

De bolhoop G1 in M31 staat aangegeven in de Triatlas. En deze blijkt nog vindbaar ook. Eigenlijk is dit m'n eerste extra-galactische bolhoop! Eerlijk gezegd had ik verwacht meer moeite te moeten doen. Na een korte starhop staat een wollige ster in beeld. Van foto's wist ik dat er twee zwakke sterren in de buurt stonden die naar de bolhoop 'wijzen'. Achteraf checken met foto's laat de bolhoop op de juiste plek zien. Maar er blijken ook twee zwakke sterren vlak tegen de bolhoop aan te staan. Deze twee sterren heb ik niet afzonderlijk gezien. Ik vraag me nu af of de bolhoop ook zo makkelijk te vinden was als deze twee sterren er niet tegenaan stonden.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: G1a.jpg views: 1 grootte: 129,9 KB id: 1099573

IC10, een bekende van de lokale-groep-fanaten, is ook weer eens bezocht. Een ijle wolk, die uitwaaiert richting het westen, wordt direct zichtbaar. Geen details echter. Goed vindbaar met de Triatlas. In taki's atlas staat ie niet aangegeven.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IC10a.jpg views: 1 grootte: 129,2 KB id: 1099574

....

...vervolg

Op de lijst stond ook nog het opnieuw uitpluizen van galaxycluster Abell 347, gelegen naast de bekende edge-on ngc891. Echt heel goed uitpluizen is er niet van gekomen ivm vermoeidheid en geen gevoel meer in m'n tenen van de kou. Alleen de helderste stelsels zijn dit. De starhop is gedaan vanaf ngc891, dus waarom die er eigenlijk niet bijtekenen. Misschien is ngc891 een tikkeltje te klein getekend. En alleen de sterren die gebruikt zijn voor de starhop zijn ingetekend.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 891 en agc347a.jpg views: 1 grootte: 113,3 KB id: 1056334

Een fijn nachtje weer. Om kwart voor drie het ijs van de ruiten gekrauwd en huiswaarts gekeerd. De beperkende factor waren m'n koude voeten. Dus volgende keer me minder aanstellen of de verwarmde zolen eens gebruiksklaar maken. ;-)

Commentaar

Wat een schitterende schetsen, treffend realistisch en vooral met aandacht voor de galaxies zelf. Sterk bezig.
      -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Wat betreft G1, als je niet duidelijk een "Mickey Mouse" zag dan was de seeing niet goed genoeg om G1 te zien; je zag dan eerder een brij die gemaakt is uit de twee sterren naast G1 en G1 zelf (G1 is Mag 13,7 en de twee sterren er net naast zijn Mag 13,6 en 14,3). Als de seeing goed was heb je net iets te weinig vergroot, want G1 is klein, erg klein, en reikt net niet tot de twee sterretjes die de oren van de Mickey Mouse uitmaken.
        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Mooie schetsen, Abell 347 is er een om te onthouden. Met een 12" waargenomen?
          What where the skies like when you were young?

Commentaar

@svdwal: oei, vergeten te vermelden. Gebruikte instrument is een 8" reisdobson.

Die G1 zal ik nog eens over doen met hogere vergroting. De seeing was bepaald niet slecht gister. Mag 14,3 zit wel op de rand van wat ik met een 8" haal.

Commentaar

Mooi verslag, ik ga de schetsen nog eens vergelijken als ik in de gelegenheid.

Die twee sterretjes bij G1 zijn volgens mij visueel nog wel zwakker dan Sixela aangeeft, ongeveer van de 15e magnitude.
              Daarom kun je ze waarschijnlijk niet oplossen.

Commentaar

Mooie reeks waarnemingen in schetsen!
                Zelfbouw 130 mm f/5 reisdobson - EQ2 - 250 mm f/4.68 zelfbouw dobson

Commentaar

Mooi verslag met prachtige schetsen!

Origineel geplaatst door reflector Bekijk bericht
                  Die twee sterretjes bij G1 zijn volgens mij visueel nog wel zwakker dan Sixela aangeeft, ongeveer van de 15e magnitude.
                  Daarom kun je ze waarschijnlijk niet oplossen.
                  Ik meende aantal weken geleden met mijn 8 inch twee sterretjes van magnitude 15 te zien naast de ringnevel. Deze waarneming heb ik niet kunnen herhalen maar 14,7 lukt vanuit mijn achtertuin eigenlijk altijd als de seeing redelijk is. Dus ik denk dat het op een donkere plek met goede seeing mogelijk moet zijn om met 8 inch die sterren van mag. 15 te zien.
                  200 mm Meade LX 200 ACF, Takahashi TSA 102, Lunt Ls60tha, Imaging Source DMK21, Canon eos 1000D

Commentaar

Die waarneming van het "rijtje van drie" bij M57 kan ik bevestigen met een 8". Maar twee van die drie staan zodanig dicht op elkaar dat ik ze niet kan scheiden, ook al zou dat op grond van de separatie makkelijk moeten kunnen. Ik concludeer daarom dat hoewel je dus wel de sterren kan zien bij G1, je ze niet of zeer moeilijk kan scheiden. Ook bij goede seeing. Domweg omdat je bij zo weinig licht bijna geen scheidend vermogen hebt, vergelijkbaar met het zien van detail in sterrenstelsels.

Commentaar

Dat is mijn conclusie ook. Het gebeurt wel vaker dat je denkt een klein zwak nevelig object te zien maar achteraf blijkt het gewoon een kluitje sterretjes van mag 14-15 te zijn. Niets aan te doen.

Commentaar

1000ste gelogde waarneming bereikt in Deepskylog!

Commentaar

Werken...
                        X