Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Papenslagweg 14-11-2012.. ik moet weer even inkomen hoor...

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Papenslagweg 14-11-2012.. ik moet weer even inkomen hoor...

Hoe lang was het geleden? 3 maanden, 4? In Kollase ook al geen fluit kunnen doen dus de hobby ligt aardig op z'n gat. Heb ik überhaupt wel zin om te gaan, gatver het gaat nog vriezen ook. Pfffff accu ook nog eens bijna leeg. Man man, ik ben ook best moe..

Iedereen kent dat moment wel. Gelukkig heb ik me gisteravond vermand en na een lichte astro-ruzie thuis (vrouwlief wilde ook weg) toch de rommel in de auto gegooid. Bij de afrit Lochem kwamen de eerste mistflarden me al tegemoet. Nee he, zal toch niet he, wat een ***-hobby is dit toch ook. Vlak voor de Papenslagweg rij ik door een dikke mistbank. Als ik rem om voor Roels auto tot stilstand te komen schiet de ABS in werking en glij ik nog een aantal meters door in de dikke klei/gier die de tractors eerder die dag hebben achtergelaten. Gelukkig niet tegen Roels bolide, ik zweer het, dan zou ik acuut zijn gaan janken als een klein kind. Gatverdamme wat een smerige dikke vette stinkende troep. Ben ik hiervoor uit m'n heerlijke warme huisje gekomen?

Handje geschud met Roel en Ed die inmiddels het spul hadden staan en met lichte tegenzin gaan opbouwen. Duurt lang als alles ineens onwennig aanvoelt. Volgplatform doet niks.. ARGH.. ik heb dat rotding pas 1x gebruikt!? Wat kan er mis mee zijn? Na een kwartier kom je erachter dat het begin de andere kant van de sector is en dat de eindstop-stroomonderbreking goed z'n werk doet . De laatste keer waarnemen was volgens mij in korte broek, nu met thermokleding, muts en handschoenen. Zit de bewegingsvrijheid ook nog eens in de weg.

En toen, veranderde het.

Tom was inmiddels aangekomen en de gezelligheid klaarde m'n humeur wat op. Ik had zelfs zin gekregen om weer wat objectjes te gaan opzoeken! Begonnen met wat H400's in Perseus en Auriga en uiteraard wat leuke showobjectjes. Gedurende de uren werden de omstandigheden beter en beter. De transparantie werd beter en de seeiing zelfs absurd goed! Het volgplatform blijkt een vanaf nu onmisbare tool te zijn, heerlijk om niet steeds te moeten bijsturen. Slechts 4x moeten "resetten" over de hele avond van 19.30u - 0.00u. Ook de vangspiegel en oculairverwarming doen goed hun best, en dat was nodig ook.

Dan Jupiter. Oh, oh jupiter. Fan-tas-tisch. De seeiing liet de voor mij grootste vergroting van 250x met gemak toe en alle details werden ragscherp afgebeeld. Ik merkte nu voor het eerst dat de vangspiegelverwarming roet in het eten gooide dus die uitgezet. Die gaan we eens wat sporadischer gebruiken. Aan deepsky heb ik de volgende objecten gelogd:

NGC1664 – 14ES100
    Zeer los open cluster met +/- 30 direct zichtbare sterren van ongeveer gelijke magnitude. Lijkt enigszins op een hand met 3 vingers maar is niet erg bijzonder.

NGC1857 – 14ES100
    Zwak open hoopje in een sterarme regio omringd door een rijker gebied met prominente sterren. De hoop ligt als een krans rond een dieporanje felle ster exact in het midden. Erg mooi.

NGC1907 – 14ES100
    Klein hoopje iets zuid van M38. Compacte kern uit zwakke sterretjes, rondom wat fellere sterren. Zuid van de hoop staan 2 heldere sterren naast elkaar, voorgrond of onderdeel van de hoop?

NCG 2126 – 14ES100
    De kerstboom op z’n kant! Een fel sterretje markeert de piek en 2 lijnen sterren de contouren van de boom. Grappig gezicht, echt mooi driehoekig.

NCG2281 – 14ES100
    Losse open hoop. Vrij helder. Redelijk oninteressant qua vorm. Een klein precies symmetrisch ruitvormpje is wel de moeite van het vermelden waard.

NGC869/884 – 30ES82
    Het dubbelcluster is een oude bekende uit de begintijd van de hobby. Op de een of andere manier nooit de moeite genomen te loggen. Hoe beschrijf je zulke mooie sterhopen? Niet te uitgebreid.. Wat een ontzettend mooie en enorm uitgestrekte kleurenpracht. Ze passen samen bijna in het grote beeldveld van de 30mm 82°. Prachtobject die in een kort Apo’tje ongetwijfeld beter tot zijn recht zal komen.

NGC1023 – 6mmRAD
    Elliptisch helder stelsel met een felle kern. 2 voorgrondsterretjes aan weerszijden van de kern op de lange as van het stelsel waarbij de oostelijke beter zichtbaar is. De westelijke piept vooral perifeer naar voren. Dit is een fijne afwisseling na al het open cluster-geweld in deze regio.

NGC1245 – 14ES100
    WAUW! Heel mooi en rijk open cluster. Veel sterren in de achtergrond, het lijkt wel nevelig. Ik vind de vergelijking met een handje goudstof passend. Het is dat de seeing erg goed is, anders zou ik zweren dat het fonkelde.

NGC1342 – 14ES100
    Losse open hoop met veel helderheidsverschil en een aantal prominente sterren. Hierdoor valt de hoop een beetje weg in de omgeving en kijk je er snel overheen.

NGC1444 – 14ES100
    Zwak open cluster, 1 enkele felle ster valt op in een vrij leeg cluster. Die felle ster staat zuidelijk in de hoop in een soort kruisvorm-asterisme, waarvan het ook de zuidelijke punt is. Lastig te vinden.

NGC1513 – 14ES100
    Los open cluster met een duidelijke pacman-achtige vorm. Er zit een “gat” of sterarmer gebied voor de westkant van de voorgestelde clustercirkel. Ik tel ongeveer 30 sterren op de voorgrond.

NGC1528 – 14ES100
    Fors en los open cluster. Gelijke magnituden sterren lijken in clustertjes gegroepeerd in de hoop te staan. Mooi!
    NGC1545
    Zeer los open cluster met veel verschillen in magnitude. De sterren staan wijdverspreid zonder enige vorm van patroon. 3 prominente oranje sterren vallen op. Door die kleurverschillen wordt het nog een interessant geheel.

Na het ontzettend slechte begin een enorme kick gehad om de hobby weer volledig op te pakken. Jupiter blijkt een goede motivator!
    *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Mooi verslag! En leuk om te zien hoe je toch bijdraait! Toch vrij veel kunnen loggen. Jammer dat ik er niet bij kon zijn, 3 van die kanonnen naast elkaar en een top seeing, klinkt toch als een top avondje!

Casper
    Ik tuur graag naar obscuur.

Commentaar

Ha, gaaf om te lezen hoe je aanvankelijke negativiteit omsloeg in een enthousiasme. Veel objecten gezien, waaronder wat H400 sterrenhopen die ook nog op mijn to-do lijstje staan.

Commentaar

Wat een goede nacht al niet teweeg kan brengen...
        Leuk verslag en mooie beschrijvingen van objecten. Die 2126 en 1245 wil ik nu ook zeker eens bekijken.
        12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
        7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.

Commentaar

Haha, mooi verslag zeg!
          Dit gevoel:
          wat een ***-hobby is dit toch ook
          had ik gisteren ook in de sterrenwacht toen heel veel problemen had met de guiding...
          200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Leuk verslag! Erg sfeervol!
            10" SW Flextube dobson

Commentaar

Ben jaloers ... is nu echt iedereen gaan waarnemen?

Gaaf verslag en mooie objecten gezien, niet alledaags maar wel belonend.
              -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Werken...
              X