Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Noordwijk 14 november 2012 , eindelijk weer eens helder..

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Noordwijk 14 november 2012 , eindelijk weer eens helder..

Eindelijk, na maanden van bewolking of overdrijvende wolkenvelden van de Noordzee weer eens een avond waarop het prachtig helder is en blijft. Wel kwam de mist later in de avond opzetten, maar de enige last die dat gaf was dat ik regelmatig de vangspiegel fhnen moest.
    Ik heb van half acht tot 1 uur waargenomen, met de 14.5 inch Starsplitter Dobson. Deepskywaarnemingen deed ik meest met de 17 nagler (111x) en de Pentax 14 (135x) en 10 XW (190x).
    Jupiter nam ik waar met een binoviewer met 2x 24 mm Olympus en 1,9x plus 1,6x correctors ( 240x).
    Na zolang niet waarnemen en onder deze mooie herfsthemel, met een goed zichtbare melkweg en sterrebeelden van Zwaan tot Orion, voel je je net als een kind in een speelgoedwinkel, teveel moois om waar te nemen en wat moet je nou kiezen?
    Begonnen met NGC 7789, die stond boven mijn hoofd en liet honderden sterretjes zien, altijd weer indrukwekkend. Ik zie hem al in de 9x60 zoeker, vreemd dat Messier hem nooit zag!
    Dat bleek trouwens deze avond wel voor meer NGCs te gelden.
    Gamma And is een prachtige dubbelster, fel goud en een zwakkere blauwe.
    891 laat zich bij 111x zien, maar niet zo duidelijk als bij een droge atmosfeer.
    Jones 1 in Peg is een planetaire nevel, bij 135x met kometenfilter een grote banaanvormige nevel.
    Het galaxypaar 7339/7332 is mooi, 7339 is een wat kleinere uitgave van 1023, en 7332 is een zwak egaal lang ovaal stelsel.
    De sluiernevel (6992/6950)is fantastisch, vertoont bij 135x met OIII (kometenfilter plus UHC) een prachtige draderige structuur.
    NGC 7662 , de Blue Snowball laat veel details zien bij 270x, ik heb hem getekend, zie
    http://www.astroforum.nl/showthread....999#post529999 .
    Dan naar M 31. De stofbanden zijn fraai, het stervormingsgebied NGC 206 is goed te zien, alsmede M 32 en M 110.
    Perifeer vind ik een van de bolhopen in M31, G 172, als een heel zwak sterretje,leuk dat je ze zover kunt zien!
    M 76 is zeer gedetailleerd bij 190x plus kometenfilter.
    NGC 663 is een mooie grote cluster, meer dan 40 sterren met achtergrondwaas. Er vlakbij staat NGC 659, een zeer klein groepje van ca 10 sterren , waarvan zon 4 sterren perifeer.
    Om 21.45 staat de rode vlek op jupiter middenvoor. In de binoviewer bij 270x is het een prachtig beeld, de vlek is trouwens niet echt rood meer, maar meer zachtgeel, en her hangt erg veel achter, zie de tekening van Reflector, al deze details zie ik ook.
    In het oosten roept een uil, later op de avond verplaatst hij zich en via het zuiden hoor ik hem nog later weer in het westen, hij vermijdt mij dus wel.
    Aries heeft een prachtige dubbelster, Mesartim (gamma), twee helder blauwwitte sterren, even helder.
    NGC 772 is duidelijk, een ovaal stelsel, waarin een sterachtige kern. Er vlakbij z\ie ik na lang kijken een zwak klein wolkje, de begeleider NGC 770.
    In Auriga staat IC405, de vlamsternevel. Deze is goed zichtbaar met het H betafilter.
    Melotte 31 is een mooie brede rij sterren, met een zeer heldere oranje ster in het midden, 16 Aur.
    Ernaast staat de mooie grote cluster NGC 1893. Volgens de Stropek zit daar ook Do 18, ik zie een ronde groep sterren, met ertegenaan een grote boog, het is mij niet geheel duidelijk wat nou wat is. Van de emissienevel die eromheen zit is niet veel te zien (IC 410).
    Stock 8 is een cluster van ca 30 sterren die N-Z wat langer is, en met UHC in een nevel zit (IC 417).
    Om kwart over 11 kijk ik weer naar jupiter, de noordelijke band heeft nu twee grote witte ovalen vlekken aan zich hangen, even erachter zit nog een derde vlek. Er zijn ongelooflijk veel details te zien, ook tussen de banden en aan de zuidkant.
    M1 , de krabnevel is een mooi ovaal, geen details te zien.
    NGC 1778 is een klein hoopje met een aantal dubbelsterren, totaal ca 25 stuks.
    NGC 1664, een vlieger met een lange staart waarnaast een heldere ster, erg fraai object!
    NGC 1907 laat ca 30 a 40 sterretjes zien. De grote hopen M 36, 37 en 38 zijn natuurlijk weer prachtig bij 111x.
    NGC 1931 is een hele kleine uitgave van het trapezium, dit moet ik sterk vergroten om het te zien, de groep staat 2000 lj ver.
    Stock 10 is een hele grote cluster, meer geschikt voor de refractor.
    Dan nog M 81 , M 82 en NGC 3077, en tenslotte uitgebreid de Orionnevel bekeken, en om 1 uur de boel weer opgeruimd. We kunnen er weer even tegen!
    Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Wat een hoop objecten. Het was bij jou duidelijk beter dan op de Wassenaarse Slag, daar was de transparantie aan het begin van de avond toch wel slecht.
    What where the skies like when you were young?

Commentaar

Wat een mooie lijst van highlights van de herfsthemel! Het was smullen gisteren.

Commentaar

Heerlijk om alle verslagen zo door te lezen en na te kunnen genieten van een uitzonderlijk mooie nacht. Ik loop al de hele dag met de beelden in m'n hoofd. Vanavond komt mijn verslag.
        12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
        7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.

Commentaar

Schitterend verslag weer, Nico!
          Zo'n avond was duidelijk weer even nodig na dat rampweer van de laatste tijd. De combinatie UHC + Swanbandfilter bevalt goed?

Ikzelf bleef in mijn achtertuin. Ik had al sinds 7 september (ik durf het bijna niet te zeggen) geen veranderlijke meer geschat, dus dat was hoognodig tijd. Ruim 30 stuks geschat, maar mijn honger is nog niet gestild. Ik kwam nog niet toe aan Cas en Per. Ik zal maar geen waarneemverslag plaatsen, want ik denk niet dat iemand zit te wachten op zoiets als

"Eerst R Cam opgezocht (vlakbij Z UMi die nu rond de 18 is), door naar S UMi, het duo T & V UMi, een stukje opzij naar U UMi, R UMi als laatste in de Kleine Beer, want X UMi kon ik nog niet ontwaren, dus door naar de grote buur De Draak waar AG Dra ietwat in helderheid was afgenomen, ik had haar op 10,1 tegen normaal 9,8 undsoweiter undsoweiter!"

Commentaar

Origineel geplaatst door GuusGilein Bekijk bericht
            want ik denk niet dat iemand zit te wachten op zoiets als

"Eerst R Cam opgezocht (vlakbij Z UMi die nu rond de 18 is), door naar S UMi, het duo T & V UMi, een stukje opzij naar U UMi, R UMi als laatste in de Kleine Beer, want X UMi kon ik nog niet ontwaren, dus door naar de grote buur De Draak waar AG Dra ietwat in helderheid was afgenomen, ik had haar op 10,1 tegen normaal 9,8 undsoweiter undsoweiter!"

Guus, toch een schitterend verslag van je variabelen want meestal zijn dat alleen maar cijfertjes
            http://www.vvscapella.be/hubert-hautecler/

Commentaar

Mazzelaar! Bij ons in het zuiden was het om 22hr gedaan met de onbewolkte hemel.

Je stond onder een betere hemel; ik heb me suf getuurd, maar NGC770 bleef een lastige rakker.

Komende vrijdag weer?

Commentaar

Origineel geplaatst door skyfan Bekijk bericht
                Eindelijk, na maanden van bewolking of overdrijvende wolkenvelden van de Noordzee weer eens een avond waarop het prachtig helder is en blijft. (...) We kunnen er weer even tegen!
                Zoals gebruikelijk een lekker verslag!

Velen hebben samen met jou hun hart weer op kunnen halen. Het was weer heel even grandioos.
                Schiedam
                Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
                Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
                Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Mooie verslag en een prachtige schets!!

Casper
                  Ik tuur graag naar obscuur.

Commentaar

Werken...
                  X