Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Eerste serieuze test voor de 40cm (Papenslag 15 nov.)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Eerste serieuze test voor de 40cm (Papenslag 15 nov.)

Gisteren was het prachtig waarneemweer, prima transparantie (vooral later op de avond) en een idioot goeie seeing. De kijker stond om half acht al opgesteld onder de Papenslagse hemel, maar toch was ik niet de eerste: Ed stond er al een tijdje met zijn mooie Intes (die trouwens een fijne stille GOTO had). Niet veel later kwamen ook Ionize (30cm Dob) en Reflector (40cm Dob) aanrijden.

De avond was perfect om mijn nieuwe 40cm eens goed uit te proberen. Ik heb me voornamelijk bij de showobjecten gehouden om goed te kunnen vergelijken met mijn vorige kijker. Hieronder enkele hoogtepunten. Ik excuseer mij alvast voor de hoeveelheid superlatieven.

M27 - Het eerste object in de kijker. WHOEHA! Wat nou perifeer? De "kattenoog"-uitlopers aan weerszijden van de zandloper knalde eruit, de centrale ster was goed zichtbaar.
    Sluiernevel - (...)
    M33 - bij 140x (13mm LVW) was dit object mooier dan ik hem ooit zag. Helemaal beeldvullend, een vlokkerige heldere kern en armer die door het hele beeldveld zwaaiden. In de armer wollige verdikkingen. NGC 604 een prachtig klein neveltje in de langste arm. Adembenemend.
    M82 - Beetje laag in het noordoosten, maar wat een sigaar. Donkere strepen schuin door het stelsel, heldere punten nabij de kern. Beeldvullend bij 225x. Doet me denken aan het beeld wat ik ooit had door de 30cm in Wateren, maar toen stond M82 in het zenit...
    NGC 7008 - Groot, helder, duidelijke foetusvorm. Heel erg mooi.
    M1 - Verassing! Met een OIII filter was de kruimelige structuur in de nevel goed zichtbaar bij 225x. Iets wat ik nooit eerder heb gezien door een telescoop.
    Orionnevel - (...)

Maar de absolute winnaar van de avond was Jupiter. Rond 21.45 nog vrij laag, maar de seeing was ronduit uitstekend. Ik heb nooit eerder zo veel detail op een planeet gezien. De Grote Rode vlek was prachtig oranjebruin, met een zeer scherpe omlijning. Een groepje witgrijze ovalen werden achter de GRS aangesleept, allen omsloten door een grijzige rand. Linksboven de GRS was nog een wat kleinere oranjebruine vlek te zien, met op de rand daarvan (in de richting van de echte GRS een klein donker vlekje. Overal op de planeet vlekjes, sliertjes, krulletjes, lijntjes: een foto. En haarscherp, dus de collimatie van de kijker en de hoofdspiegelkoeling zijn in ieder geval dik orde. Maantjes als duidelijke, scherpe bolletjes. Later op de avond was de GRS weggedraaid en was er een ragfijne ketting van langgerekte witte bolletjes te zien die de zuidelijke equatoriale band over bijna de hele lengte schuin in tween spleet. Op de rand van de noordelijke equatoriale band o.a. een blauwachtige rookkringel. Nog nooit zoiets gezien, WOW!

Oordeel over de Dob: he-le-maal blij! Koeling werkt uitstekend (hulde voor Mauro Da Lio), de vangspiegelverwarming werkt goed, de kijker beweegt heel erg licht. Wel trilt de kijker wat lang na, wat bij 360x een beetje hinderlijk gaat worden. Gelukkig niet zo storend dat ik direct wil veranderen, maar in de toekomst zou een dikkere bodemplaat voor de rocker misschien wat extra stevigheid kunnen geven.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: dob4.jpg views: 2 grootte: 135,5 KB id: 1099551
    De Dob eerder op de middag. Als je na zo lang somber weer opeens zo'n blauwe lucht krijgt voorgeschoteld gaat het wel jeuken!
    Last bewerkt door Roel; 15-11-12, 11:38.
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Hij ziet er prachtig uit en hij kijkt goed. Wat kan een mens nog meer wensen
    What where the skies like when you were young?

Commentaar

Leuk verslag! Vooral leuk om te zien dat je tevreden bent. Wat een prachtkijker ook!

Hoeveel vraag je er voor? :p
      10" SW Flextube dobson

Commentaar

Super kijker Roel! Echt iets om donders trots op te zijn! Super dat de seeing ook mee zat! Heb je gisteren avond wel gewoon waargenomen met shroud?

Casper
        Ik tuur graag naar obscuur.

Commentaar

Goed te lezen dat de dob naar wens presteert, lijkt me toch spannend nadat je er zoveel tijd en werk in hebt zitten.
          Als ik het zo lees is het de avond van de 'monsters' geweest, 1x30 en 2x40cm op rij. Dat moet een machtig gezicht geweest zijn!
          Skywatcher EXPLORER 254mm f/4.7 | TS 102ED f/7 Photoline | NEQ6 PRO
          'Outer space exists because it's afraid to be on the same planet with Chuck Norris'

Commentaar

Ja het was inderdaad een ongelofelijk geluk dat zowel de transparantie als de seeing erg goed waren. Meestal is het n van de twee. Of geen van beide...

Ik heb nog geen shroud... De kijker is goed gebaffled (focuser + lichtschild) dus wat betreft strooilicht is een shroud bij deze kijker eigenlijk helemaal niet nodig. Het zou nog wat voordeel kunnen geven door lichaamswarmte uit de lichtweg te houden, maar ik had niet het idee dat daar gisteren wat van te zien was.
            "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Hangt van de wind- en kijrichting af (en aan welke kant de oculairhouder staat).
              Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Ik kan mij voorstellen dat je weg bent van deze beauty. En als ze dan ook nog zo goed presteert is de voldoening compleet. Complimenten!
                Schiedam
                Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
                Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
                Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Ik voelde me gisterenavond een beetje een vreemde eend in de bijt, met al die big-dobs. Het voordeel was wel dat je zo hier-en-daar even mee kon gluren en ik heb dan ook regelmatig even een kijkje door Roels nieuwe aanwinst genomen. Al was het alleen maar om te kunnen achterhalen waar al die vreemde geluiden door veroorzaakt werden die uit Roels richting kwamen.

Ik kijk niet zo heel vaak door grote dobs, dus heb geen vergelijkingsmateriaal, maar wat ik gisterenavond door Roels dob zag, zag er absoluut niet verkeerd uit. Een erg helder en strak beeld. Jupiter deed bijna zeer aan je ogen, maar wat een fraai beeld en wat een details. Met wat perifeer kijken was de Embryonevel (NGC 7008) in mijn Intes net een beetje herkenbaar als embryo, in de dob van Roel knalde 'ie het beeld uit. Wat mij tevens opviel was dat de hoeveelheid coma, zeker in vergelijking met een F4, behoorlijk meeviel. Fraaie constructie ook waardoor 'ie er behoorlijk compact uitziet en soepel te manouvreren is. Nu nog een double-speed focusser erop en nog even proberen die trilling bij hogere vergrotingen eruit te halen en hij is helemaal af.
                  WO Megrez 88 FD (88mm F5.6) | TAL 200K (200mm F10) I ...en (te) veel meer...

Commentaar

Adembenemend. Ik ben zoveel detail niet gewend in de 20 cm, heb zelfs twijfel over de kwaliteit van de spiegel. Je beschrijving van Jupiter...
                    Sumerian Optics Alkaid 30cm f/4; Swift Kestrel Audubon 10X50 HR/5; Helios Stellar 20X80 FMC

Commentaar

Werken...
                    X