Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waardeloze avond...

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

• andrevdhoeven
    antwoordde :
    Bedankt! Die kon ik dus nergens vinden...

Laat een reactie achter ::

• dulfer
    antwoordde :
    Wat een teleurstelling zeg. Ik vind sowieso dat je erg moet zoeken om erachter te komen wat er precies in de firmware update gewijzigd is.

Gisteravond zelf erg veel last gehad dat de tracking van mijn NEQ6 ermee stopte.
    Uit- en aanzetten was het enige wat het probleem oploste. Oorzaak vooralsnog onbekend.
    Gelukkig deed ik een avondje 'handmatig', dus is mij het telkens opnieuw alignen bespaard gebleven.

Mbt de v3.28 firmware, heb je wat aan deze link?
    http://ca.skywatcher.com/_english/05...1_download.php
    Hier is Synscan Firmware v3.28 beta 21 nog te downloaden

Laat een reactie achter ::

• andrevdhoeven
    started a topic Waardeloze avond...

Waardeloze avond...

dankzij mijn onoplettendheid en de nieuwe firmware van skywatcher voor mijn eq-6...

Gisterenavond was ik met Ad Beerens bij Robtics voor de focuser van de TEC en kwam rond 22.15 of zo thuis. Ik dacht ik ga nog lekker waarnemen en foto's maken en heb dus alles opgesteld. Ik was alleen vergeten dat ik van de week de laatste firmware op de EQ6 had gezet (3.32).

Ik doe altijd mijn pool alignment door middel van de polar time op de hand controller. Het is een soort van automatische handeling waarmee ik de alignment in zo'n 5 minuten voor elkaar heb. Maar niet deze keer...

Na de alignment kreeg ik een afwijking van ruim 1 graad te zien, wat veel te veel is (ik ben 10'' gewend...). Ik snapte er niks van, want ik had niks anders gedaan. Ik ben ruim een uur bezig geweest, maar het werd maar niet beter. Uiteindelijk had ik zoiets van het zal wel aan mij liggen, ik heb niks anders gedaan, dus ik ga maar fotograferen...

Ik wilde de hartnevel weer doen, maar dan in S2, maar ik kreeg het beeldveld maar niet goed. Dus toen maar naar de paardekop. Die had ik wel gelijk in beeld (logisch als je betelgeuze als één van de alignmentsterren heb gebruikt...) en ik heb de camera toen aangezet. Na een half uur zag ik een voor verdere bewerking 'waardeloze' opname met allemaal uitgerekte sterren... (de scherpte was wel ok, dus die gaat nog wel een keer komen!):

(Dit is een single frame van 30 minuten)

Toen heb ik alles afgebroken en mijn ED110 op de montering gezet om te kijken of het daar wel mee lukte. Ook weer poolalignment problemen, grumbl...

Toen ben ik maar naar bed gegaan.

Nu heb ik gekeken wat er aan de hand was, blijkt dat ze bij skywatcher een verandering in de polar time hebben doorgevoerd. Vroeger stonden er twee tijden, de tijd sinds de laatste transit van polaris en de polarscope time. Ik gebruikte de eerste omdat die heel nauwkeurig is als je de uuras van je montering gebruikt om hem naar die tijd te draaien. Die hebben ze dus weggehaald. Ik had daar geen erg in en zat dus totaal verkeerd te alignen...

Ik heb al een verzoek aan skywatcher gestuurd om deze terug te zetten aangezien deze methode gewoon nauwkeuriger is dan de polarscope time... Ik hoop dat ze ernaar luisteren...

Ik wil dan ook graag terug naar de v3.28 firmware, maar kan die niet meer downloaden. Dus als iemand die nog ergens heeft hoor ik dat graag...
    Voeg bestanden toe
    Last bewerkt door andrevdhoeven; 15-11-12, 09:17.
Werken...
X