Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

11-11-2012 op de Veluwe

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

11-11-2012 op de Veluwe

Gisteren mocht ik weer buiten spelen. Samen met Duncan en zijn 14" Skywatcher goto dob (aso! :lol afgetogen naar de Veluwe alwaar ik een mooie stek heb gevonden (die overigens niet publiekelijk toegankelijk is, 'nuff said ...). De lucht is daar donker en op zuid zijn de wolken er zwart. Op oost en west helaas niet dankzij Apeldoorn en Harderwijk plus álles wat daar achter ligt (lees: het Gooi, Amsterdam, half Nederland). Op NNO een vlek van Zwolle (denk ik).
    Melkweg goed te zien: dubbelcluster, Andromeda, Coathanger met het blote oog en zelfs een héél licht zweempje van M33. En dat onder de zeker matige omstandigheden van gisteren.

We waren er al om 18:30 maar de wolken ook. Die kwamen en gingen. Had je net een starphop gedaan, zat er weer een wolk voor. En soms lang ook. Uiteindelijk heb ik het lijstje opgegeven en heb ik een schets gemaakt, gehaast, van NGC7332. On a positive note: de speling is uit de trussen dankzij een simpele mod (stukjes rubber van een binnenband) en de powertank lijkt er weer zin in te hebben (nieuwe accu erin). Gezien een handjevol NGC's in Pegasus. Maar lang niet wat ik van plan was.

Ach, en zo gaat dat soms. Volgende keer beter en net als Matthijs vond ik het ook lekker gewoon weer eens onder een melkweg te hebben gestaan.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: NGC7332_11112012_Gortel.png views: 1 grootte: 263,4 KB id: 1099532
    Public Outreach @ Sterrenwacht Midden-Nederland | 210mm ~F5 DHZ dobson in de maak | verder: singlespeed MTB, SSCX & ouwe gamer

Leuke schets. NGC 7332 staat wel in de PSA aangegeven maar die andere, NGC 7339, niet. Flauw want hierdoor wordt ie een stuk leuker.
    Ik hoop deze dit jaar nog eens te kunnen bekijken.
    12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
    7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.

Commentaar

Dankzij de Night Sky Observer's guide zag ik dat. Vrij goed te vinden ook deze. Een paar andere in Peg waren echte etters en vervolgens vielen ze nog tegen ook...
      Public Outreach @ Sterrenwacht Midden-Nederland | 210mm ~F5 DHZ dobson in de maak | verder: singlespeed MTB, SSCX & ouwe gamer

Commentaar

Mooi verslag. Waar zat je precies?
        Zelfbouw 130 mm f/5 reisdobson - EQ2 - 250 mm f/4.68 zelfbouw dobson

Commentaar

Werken...
        X