Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Soort van waarneemavondje op Kafoep

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Soort van waarneemavondje op Kafoep

Gisteravond al vroeg met goede moed naar Kafoep gereden voor een fatsoenlijke first light van mijn 40cm Dob. Om 19.30 uur stond de kijker al opgesteld maar vanwege de melkachtige hemel was er helaas nog niet veel te zien. Gelukkig kwam Steem ook nog aanrijden zodat ik niet in mijn eentje hoefde te wachten op opklaringen. En hij had chocoladekoeken mee!

Door de prut heen wat bekende objectjes in beeld gezet, maar vanwege de matige omstandigheden kreeg ik niet het idee dat ik echt door een 40cm naar M27 aan het kijken was, eerder een 20cm. Hoewel M15 er bij 225x toch wel erg fraai uit zag!

Net op dat moment kwam Reflector onverwacht aanrijden. Leuk, want zo konden mijn 40cm en die van hem een beetje onderling vergeleken worden. Ondertussen werd de bewolking wel steeds dikker, en om de beelden te vergelijken moesten we om de 20 seconden de halve hemel overzwiepen om een sterretje in beeld te kunnen zetten. Het bleek dat de Dobsons niet voor elkaar onder doen, en dat vond ik al een aangename verassing. Mijn goedkope GSO blijkt gewoon best goed te zijn. Reflector liet zien dat de buigingsbeeldjes van beide kijkers erg op elkaar leken, ze hadden allebei ongeveer even veel last een beetje overcorrectie (of was het nou ondercorrectie..?) Geen merkbare astigmatisme in ieder geval.

Gelukkig piepte Jupiter af en toe door de wolken heen, en bleek de seeing ondanks de lage stand ook best goed te zijn. Mijn mond viel open! Bij 360x (8mm LVW + 1.6x Barlow) was het beeld nog haarscherp en de fijne details vlogen me om de oren. Wow, dacht ik, als deze kijker bij deze vergroting op Jupiter al zo lekker presteert, hoef ik me over deepskyprestaties helemaal geen zorgen te maken! De beweging ging ook extreem soepel, hoewel mijn kijker (daardoor?) wel wat langer natrilt dan die van Reflector. Ik ervaarde dat niet als storend, dus ik laat het gewoon zo. Het verschil qua lichtwinst ten opzichte van mijn 30cm is trouwens toch wel opvallend: je kan erg hoog vergroten, zonder dat het beeld te donker wordt, of de uitreepupil hinderlijk klein. Fijn!

Rond 22.30 vonden we het (na een stroopwafel) wel mooi geweest en hebben we de kijkers opgeruimd. Voorlopige conclusie: YESSS!!!!! De kijker loopt supersoepel, de optiek is helemaal ok, hij houdt zijn collimatie prima, en hij is toch lekker licht. En nu wil ik onder een donkere hemel M33 zien. En NGC 7008! En de Sluiernevel!!

Komende week dus hopelijk nog een sessie op de Papenslagweg...
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Lekker dat ie zo goed bevalt. Ga je er nog een volgplatform bij maken? Of gaat het handmatig volgen bij hoge vergroting zo makkelijk dat dat niet hoeft.
    12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
    7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.

Commentaar

Gefeliciteerd met de goed gelukte first light.
      What where the skies like when you were young?

Commentaar

Het volgen gaat erg makkelijk, maar niks haalt het bij een volgplatform. In beeld houden bij 360x gaat goed, maar precies in het midden houden en tegelijkertijd schetsen is een ander verhaal. Dat platform komt er!
        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Laten we het maar niet over deep-sky hebben daar was het te nevelig voor, de seeing was wel top, jammer dat het later helemaal dichttrok.
          Enter
          De kijker was erg mooi en ik verbaasde me menigmaal over de eenvoud van het ontwerp. De beeldkwaliteit vond ik gewoon goed, een kleine afwijking in de buigingsbeeldjes, maar niet iets om je zorgen over te maken. Het gevoel van de bediening was totaal anders dan mijn eigen: zoveel lichter! Een deel kan ik verklaren door de diameter van de grondplaat die je kleiner had, maar ook lijkt het erop dat de wrijving bij mij wat hoger is. E
          nter
          En veel lichter dan mijn kijker, vooral door de dichtheid van het populierenhout vergeleken met berkenplex. Voeg daarbij nog een tweetal blokbatterijen en je hebt een aardig verschil in gewicht. Ik heb de indruk dat de grotere trillingsgevoeligheid van jouw kijker vooral werd veroorzaakt door de rocker met relatief kleine grondplaat dan door het verschil in hout. Of je moet de torsiestijfheid van de rocker echt vergroten door er nog een plaat onder te lijmen.
          Enter
          Ik kijk ook uit naar een eventuele herhaling op Papenslagweg.
          Last bewerkt door reflector; 12-11-12, 13:30.

Commentaar

Mooi dat de first light goed bevallen is ! Dat is eigenlijk gezien al je eerdere bouwprojecten ook weer niet heel vreemd. Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat. Dat wordt straks wel een volle boel aan de Papenslagweg met al die grote dobs. Is er nog wel ruimte voor iemand met een klein apo-tje ?
            WO Megrez 88 FD (88mm F5.6) | TAL 200K (200mm F10) I ...en (te) veel meer...

Commentaar

Super! Gefeliciteerd met je pracht telescoop

En ik ben ook wel in voor een Papenslagje, en zo te horen kan het nog wel eens druk worden! Gezellig! Ik kan zowel Vrijdag als Zaterdag

Casper
              Ik tuur graag naar obscuur.

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel Bekijk bericht
                ,de optiek is helemaal ok, hij houdt zijn collimatie prima, en hij is toch lekker licht.
                Origineel geplaatst door reflector Bekijk bericht
                De beeldkwaliteit vond ik gewoon goed
                O jee,... heb ik dan toch de verkeerde spiegel meegegeven?

Commentaar

Werken...
                X