Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Gezellig, maar ook een beetje Knarloos.

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Gezellig, maar ook een beetje Knarloos.

Zo! Net weer thuis na weer een gezellig avondje op de Knardijk, maar het was, zoals de titel al een beetje verraadt, een rommelige sessie.

HP57 was van plan om rond halfzeven op de waarneemstek te zijn maar aangezien ik het fijn vind om bij het laatste restje licht op te bouwen, was ik er al om half zes. De zon was net onder gegaan in een redelijk blauwe lucht, maar boven de Knardijk hing nog een grote grijze regenwolk die, te zien aan het natte wegdek, nog zojuist wat water had laten vallen. Gelukkig stond er een licht briesje die de wolk deed verdwijnen en waardoor de opklaring vanuit het noorden snel naderde.

Na rustig opgebouwd te hebben kwam Hans op zijn geplande tijd de dijk opgereden. Het was inmiddels mooi opengetrokken en de melkweg liet zich weer mooi zien. Ik blijf het leuk vinden om de seizoenen zo duidelijk in de hemel terug te vinden; de zomerdriehoek die dit keer dik in het westen staat; het herfstvierkant van Pegasus vroeg in de avond in het zuiden; en de heldere ster Capella die in het oosten opkomt als aankondiger van de winter sterrenbeelden. Ook heeft het steelpannetje eindelijk weer z'n rondje rondom Polaris gemaakt en zie je hem in de loop van de avond weer langzaam omhoog klimmen.

Het enige dat ik op m'n lijstje had staan waren de planeten Jupiter, Neptunus en Uranus. Die eerste zou opkomen met een schaduwovergang van Io en rond 12 uur zou de Grote Rode Vlek te zien moeten zijn, en die laatste twee waren voornamelijk een sterhop oefening. Ik had ze opgezocht in Stellarium en aangetekend in de Pocket Sky Atlas. Jupiter was nog niet op en die andere twee zouden er nog wel even zijn dus begon ik eerst in Cassiopeia. Lekker openclusters hoppen. En PotVolKoffie wat staan er daar veel. Van het Dubbel Cluster via een vage Stock2, omhoog naar M103, met daaromheen meerder kleine vlekjes (NGC 645, 663, 659) Erg leuk om te bekijken afwisselend tussen de 9x50 zoeker en de 13 mm Ethos (115x)

Jupiter was inmiddels boven de horizon verschenen maar was daar niet om aan te zien. Een grote gele bewegende blob. Geen schaduwovergang voor mij dus (zoals verwacht) Toen door naar Neptunus in de Waterman, momenteel vlak onder ster 38AQR die door de zoeker makkelijk terug te vinden is. En ja hoor, een nieuwe heldere ster die niet in de PSA stond aangegeven. Dat moest hem zijn. Door het oculair werd het helaas niet veel spectaculairder. Het bleef een heldere, gelige, ster en wilde bij de gebuikte vergroting geen bolvorm aannemen.

Ondertussen waren FransW en Hiro ook gearriveerd en al snel stonden er vier dobs gemoedelijk naast elkaar onder een langzaam dicht trekkende hemel waardoor het kijken steeds lastiger werd. Voordat een object goed en wel in beeld was schoof er een wolk voor. Het werd dus echt zoeken naar goede open plekken. Het helderste deel van de Sluiernevel kwam voorbij, maar de andere stukken ontgingen mij, ook met een OIII. Onderweg naar M74 kwam ik nog een leuke dubbelster tegen die ik nog niet eerder bekeken had; Gamma van Ram, Mesartim. Twee even heldere wit/blauwe? sterren die makkelijk te splitsen zijn. Leuk ding. M74 viel dan toch weer tegen...

Gelukkig was de hemel ook een tijdje erg mooi, maar donker op de horizon is toch echt iets anders. Deneb Kaitos (Beta van Walvis (Cetus)) was te zien, waardoor je je kon orienteren op de zwakkere sterren daarboven (Theta, Eta en Iota) Door de zoeker waren de sterrengroepjes onder Beta net te zien,maar de topstukken NGC253 en 288, een stelsel en een bolhoop, verdronken in de lichtsoep van Harderwijk. Jammer.

Wel lag de weg naar Uranus nu weer open. Deze staat nu namelijk in Vissen, zo'n 10 graden boven Iota van de Walvis. Een veel lastigere hop dan naar Neptunus, maar daarom niet minder leuk. Vanuit Iota CET, naar een rechthoek van sterren in de Vissen (ster 27, 29, 30, 33), door naar een rijtje van drie sterren (5 Cet in de PSA) en daarna een leap of faith door een ster arm gebied naar een klein parallelogram precies op de ecliptica. Hieronder zou Uranus moeten staan... En ook nu weer Ja! Gevonden! Een extra ster van ongeveer de magnitude van de sterren van het parallelogram. Door het oculair, nog steeds 115x, werd dit al iets meer een bolletje dan Neptunus, met duidelijk een blauwige kleur. Erg leuk om te zien.

Hierna werd het al snel veel slechter. De GRV van Jupiter zou er niet meer inzitten. Ondanks dat kwam er nóg een auto de dijk op gereden; Canvas met een Amerikaanse vriend van hem, beide vanuit Haarlem. Ze wisten nog snel even een Celestron 6SE en een 120mm ED kijker op EQ6 op te stellen, maar toen ze hiermee klaar waren was het echt helemaal dichtgetrokken en waren de eerste alweer aan het opbreken. Dit zal zo tegen tienen zijn geweest, maar het voelde veel later. Lekker dat het alweer zo vroeg donker wordt, nu alleen nog een paar lange heldere maanloze nachten.

Zoals gezegd was het een gezellige maar rommelige avond en het was fijn om weer eens onder de sterren te staan. Op naar meer!
    12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
    7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.

Jullie hebben mazzel gehad. Meer naar het westen was het al eerder te slecht. Eerste keer voor Neptunus en Uranus?
    What where the skies like when you were young?

Commentaar

Aan de late jupiter hebben jullie ook niet veel gemist. In Oegstgeest bleef het oosten nog redelijk open, de wolken kwamen vanuit het westen opzetten (ik ben dus maar niet naar noordwijk gegaan, te dicht bij zee) en losten boven mijn hoofd op! Maar de seeing was verschrikkelijk. Normaal heb je op jupiter met de apo altijd wel een behoorlijk goed beeld, maar de meeste tijd was het een golvende branding.
      Wel wat hoopjes gezien rond Perseus, altijd leuk. Maar de lucht werd in de loop van de avond steeds pruttiger.
      Vanmorgen vroeg was het natuurlijk weer eens kraakhelder.....
      Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Uranus had ik hier thuis al eens bekeken met de 8"sct, daar kon ik het bolletje iets meer mee vergroten omdat ie op een volgende montering stond. Ik heb hier alleen geen verslagje van gemaakt destijds, want ik kan er hier niets over terug vinden. Neptunus had ik al eerder gezien door een 14" sct vanaf de Knardijk, maar ook daarin bleef dat meer een sterretje. Nu beide wel voor het eerst met de LightBridge en dus handmatig opgezocht.

Hiro vroeg mij gisteren om Uranus ook bij hem even in het oculair te zetten. Hij had zijn 12"goto flextube die kant op gestuurd, maar wist niet welke van de puntjes hij moest hebben. Ik heb daarna handmatig mijn sterhop overgedaan en kwam uiteindelijk weer bij het bekende parallelogram terecht om zo Uranus er uit te pikken. De scoop was in eerste instantie toch naar de juiste plek gegaan want Hiro herkende het beeld en wist nu waar te kijken. En zo hep elk nadeel tog z'n voordeel.
        12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
        7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.

Commentaar

@skyfan

Interessant. Ik had het idee dat de seeing gisteravond vrij aardig was, maar echt veel vergroot heb ik niet, ben de "hele" avond op 56x bezig geweest.
          What where the skies like when you were young?

Commentaar

Herkenbaar verhaal :-)
            Public Outreach @ Sterrenwacht Midden-Nederland | 210mm ~F5 DHZ dobson in de maak | verder: singlespeed MTB, SSCX & ouwe gamer

Commentaar

Nou, jullie hebben daar meer kunnen zien dan wij op Kafoep!

Origineel geplaatst door skyfan Bekijk bericht
              Aan de late jupiter hebben jullie ook niet veel gemist. (...) de seeing was verschrikkelijk.
              De seeing kan lokaal zeer verschillen. Op Kafoep bijvoorbeeld (dat zelfs nog dichter bij de Knardijk ligt dan Noorwijk) was de seeing tussen de wolken door juist opmerkelijk goed: 360x vergroting ging prima.
              Last bewerkt door Roel; 12-11-12, 13:14.
              "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door skyfan Bekijk bericht
                Aan de late jupiter hebben jullie ook niet veel gemist. In Oegstgeest bleef het oosten nog redelijk open, de wolken kwamen vanuit het westen opzetten (ik ben dus maar niet naar noordwijk gegaan, te dicht bij zee) en losten boven mijn hoofd op!
                Aauurrghghhhhh!!. Neem dat hoofd voortaan mee naar zee. Misschien straal je wel iets uit!
                Onze achtertuin, 400 meter vanaf het strand, werd prachtig bedekt met een mooie wolkenlaag.

En inderdaad, om 05:45 uur was het kraakhelder tussen wat losse wolkenflarden door. Even snel kijkend vanuit de deuropening en last hebbend van wat lampen van de achterburen zag ik toch nog magnitude 5,3 in de Tweelingen. Dat is wel eens slechter.

Commentaar

Het was aan het begin van de avond inderdaad vooral cloudhoppen. Als je iets had gevonden, kon je er precies 10 tellen naar kijken voordat de halve hemel daar weer dicht trok.

Toch vond ik het een geslaagde avond: mijn laatste niet-achtertuinsessie was al weer 3 maanden geleden. Toen de wolken helemaal weg waren was het toch nog een uurtje goed helder, voordat het tegen 22:15u definitief dicht trok.

Van dat uur heb ik me een half uur zitten vergapen aan het oostelijke deel van de Sluiernevel, die ik nog niet eerder zo mooi had gezien. Bij 62x + OIII waren talloze uitlopers en structuren zichtbaar, onverwacht scherp afgetekend tegen de donkere achtergrond. Ongelofelijk, wat een detail! Het andere halve uur ging op aan M31 en M33. Bij 44x (34mm SWA, nieuwe aanwinst) pasten M31, M32 en M110 mooi samen in beeld. Ook de stofband van M31 was goed te zien. Van M33 kon ik vrij gauw de globale S-vorm en het voornaamste HII-gebied zien, maar daar bleef het bij. Daarvoor was een kwartiertje Knardijk waarschijnlijk ook te kort.

BoertjeB nog bedankt voor het hoppen naar Uranus!
                  HTTP 599
                  Service Permanently Unavailable

The server you are trying to contact has crossed the event horizon of a black hole.

Commentaar

Mooi verslag!

Leuke planeten, Neptunus en Uranus! Toen ik Neptunus met mijn 8 inch bekeek was deze trouwens wel duidelijk grijs/donkerblauw. Weet je zeker dat je de goeie "ster" had?
                    200 mm Meade LX 200 ACF, Takahashi TSA 102, Lunt Ls60tha, Imaging Source DMK21, Canon eos 1000D

Commentaar

tja. Nu niet meer natuurlijk...

En ik dacht nog toen ik achter het oculair stond "dit sterpatroon moet ik even vastleggen, zodat ik het later kan bevestigen"
                      Niet gedaan dus. Wellicht morgen nog een poging.

Commentaar

Jullie moeten dezelfde ervaring met de omstandigheden gehad als wij in Kafoep. Dat trio 654, 659 en 663 is wel een hoogtepunt van de sterrenhopen in Cas inderdaad. Tja, als je N253 noemt denk ik terug aan La Guindaine, waarbij je hem met de binoculair als een langgerekt stelsel achter de berg vandaan zag komen..

Commentaar

De geest van dat beeld wilde ik inderdaad even terughalen...
                          Blijft vooralsnog slechts een mooie herinnering.

Commentaar

Origineel geplaatst door BoertjeB Bekijk bericht
                            tja. Nu niet meer natuurlijk... Wellicht morgen nog een poging
                            Haha, ik ben benieuwd!
                            200 mm Meade LX 200 ACF, Takahashi TSA 102, Lunt Ls60tha, Imaging Source DMK21, Canon eos 1000D

Commentaar

Ik vond het zondagavond heel gezellig en ik heb weer het nodige bijgeleerd. Toen ik om half zeven aankwam was de lucht nog kraakhelder, dus snel m'n kijker opgebouwd. Helaas was ik m'n sterrenkaartjes vergeten, maar jullie hebben me toch een paar mooie objecten aangewezen. Vooral de dubbelcuster en de ringnevel vond ik indrukwekkend. Na een uurtje dreven de eerste wolkenvelden binnen en werd het inderdaad moeilijk om e.e.a. in beeld te houden. Van BoertjeB nog even zijn Hyperion zoom mogen uitproberen, dank hiervoor, maar ben er voor mezelf nog niet helemaal uit. (het zou ook nog een 30 mm + 13 mm widefield kunnen worden, evt met barlowlens). Dauw werd op een gegeven moment wel een probleem, dus daar eerst maar eens iets op vinden. Bij Hiro nog even de Sluiernevel kunnen bekijken (was bij mij door de dauw niet meer te doen) en bij BoertjeB Uranus, dus die kan ik aan mijn lijstje toevoegen. Die 100mm widefield vond ik indrukwekkend, maar een beetje "To Much"voor mij.
                              Vond het verder wel geslaagd, alleen jammer dat het weer niet helemaal meewerkte, en wil er een volgende keer weer graag bij zijn.

Commentaar

Werken...
                              X