Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Zon 10 december

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Zon 10 december

Een hele tijd geleden heeft Roel voor mij een zonnefilter gemaakt. Deze heb ik vandaag pas kunnen uitproberen. Steeds was het bewolkt, en als het helder was, had ik vaak geen tijd om rustig te kijken.

Toen ik wakker werd zag ik dat het eindelijk helder was. Helaas woon ik in een dal en het uitzicht is op bomen die op heuvels staan en huizen die net daar gebouwd zijn waar de zon staat. De enigste plek waar ik een beetje zicht had, was op het terras boven de garage. Die ligt langs een drukke weg, tegenover een kerstmarkt. Maar goed. Sch*t aan de touristen en telescoop buiten opgezet. De zon kwam nét boven de bomen uit, dus dat moest lukken.
    Het bleek niet makkelijk de zon te vinden. Uiteindelijk heb ik de filter voor de zoeker gehouden en zo de zon opgezocht. Filter weer op de telescoop gezet en eindelijk had ik hem dan in beeld. De zonnevlek was zeer goed te zien. Met het blote oog (en de filter) trouwens ook. Heb nog gekeken of ik zonnevlammen zag, maar die waren er niet.
    Ik heb nog geprobeert wat foto's te maken met een gewone digitale Kodakcamera, maar doordat het oculair een grote opening heeft, is me dat niet gelukt.
    De mensen keken me een beetje raar aan, het was koud en de zon verdween weer achter de bomen, dus heb ik de telescoop maar snel weer opgeborgen. Het is jammer dat ik zo beschut woon.

Ik bewaarde de filter in een cd-hoesje, waar ik alleen de buitenkant van gebruikte om de filter in te bewaren. Nou blijkt dit geen ideale bewaarplek te zijn, omdat het hoesje op de een of andere manier gescheurt is en een kras op de filter heeft gemaakt. Gelukkig is dat niet te zien als je hem gebruikt (wat was ik daar bang voor!).
    Hoe bewaren jullie je zonnefilter?
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Leuk verhaaltje!

Ik bewaar 'm in een schoenendoos

Commentaar

Maar hoe neem je hem mee als je ergens heen gaat?

Commentaar

Origineel geplaatst door Demelza
        Ik had hier op zolder een klein plastic doosje liggen, precies 12cm bij 12cm. Volgensmij kan je die bij Praxis halen. Zoiets is het:

Commentaar

Een zonnefilter voor een ETX90 past mooi in een CDROM etui (samen met een klein foliefilter voor de zoeker).
          Een filter voor een 70mm telescoop past waarschijnlijk ook wel goed in zo'n etui.

Commentaar

Leuk verhaaltje, Demelza. Zelf een zonnevlek zien, daar kan toch geen theoretisch wormhol tegenop!?
            Zonnevlammen zul je trouwens met dat filter niet kunnen zien. Daar heb je duurdere, speciale filters voor nodig... Met dit filter zie je zonnevlekken, fakkelvelden (lichte plekken op het oppervlak, vaak rondom zonnevlekken) en soms wat granulatie (structuur over het gehele zonsopppervlak).

Pas wel op met krassen! Wat je zou kunnen doen is de binnenkant van een videoband-doosje bekleden/vullen met watten. Dan kan er niks misgaan.
            "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Thanx voor de tips! Dat videoband-doosje ga ik binnenkort eens maken. Snel, simpel en veilig. Ik was er redelijk van overtuigd dat het wel goed zat met mijn cd-hoesje, maar ik schrok me rot toen ik het uit mijn tas haalde.

Commentaar

Origineel geplaatst door Freek
                Ik had hier op zolder een klein plastic doosje liggen, precies 120cm bij 120cm.
                120 cm bij 120 cm

Das knap freek..
                daar past de scope ook in :P :P
                114mm refl. en 70mm refr.
                200mm dobson.. Meade Etx70, Meade Etx90 PE.

Commentaar

Origineel geplaatst door Patje
                  Origineel geplaatst door Freek
                  Ik had hier op zolder een klein plastic doosje liggen, precies 120cm bij 120cm.
                  120 cm bij 120 cm

Das knap freek..
                  daar past de scope ook in :P :P
                  Oeeeeeh, scherp :P

Commentaar

Werken...
                  X