Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Eerste keer "serieus " waargenomen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Eerste keer "serieus " waargenomen

Vanmorgen kon ik dan eindelijk is mijn Dobson, die ik 2 weken geleden van Siebe had gekocht, aan een serieuze test onderwerpen. In de spaarzame momenten dat het de afgelopen tijd wel helder was heb ik gemerkt dat het nog niet meeviel om zonder zoeker je positie te bepalen, dus afgelopen week maar een finderscoop en een Telrad zoeker aangeschaft. Vooral de laatste vind ik zeer handig, alhoewel ik nog niet helemaal tevreden ben over de plaatsing op de buis. Ook meteen maar een Baader UHC-S filter en een rood lampje aangeschaft, dus de eerste 200 euro's zijn er weer doorheen :lol:

Om 04:30 uur de wekker gezet en de telescoop alvast in de tuin gezet. De bewolking was nog niet helemaal weggetrokken, maar kon in het westen al de opklaringen zien aankomen, dus eerst maar warm aankleden en een bakje koffie nuttigen. Om 5:00 uur trok de lucht grotendeels open, dus het kijken kon beginnen. Het plan was om te beginnen met enkele objecten van de Bambi-lijst, dus de kijker op de Orionnevel gericht, 20 mm oc. erin, telrad op de 2e ster van het zwaard en kijken! De nevel was duidelijk zichtbaar, maar na het plaatsen van het UHC filter zag ik pas echt de volle omvang, geweldig! Na een tiental minuten gekeken te hebben maar even bij Jupiter langsgewipt, deze stond in de buurt. Zeer duidelijk zichtbaar waren 3 manen, en met het 10 mm occ. kon ik ook duidelijk wat banden op Jupiter zien. Het 4 mm. occ gaf op spaarzame momenten nog meer detail, maar was niet prettig kijken, dus terug naar de 10 mm.Nog een ruim kwartier gekeken, maar helaas geen rode vlek gezien.

Tegen 6:00 uur kwam de Grote Beer achter het dak vandaan en werd het tijd voor wat meer uitdaging. Doel was de draaikolknevel (M51) dus onderste ster van de steelpan, beetje naar rechts, vier zwakke sterretjes op een rijtje in de zoeker, stukje omhoog en: Niets . Terug naar het kaartje, zit ik wel goed, ja dus. Filter erop, weer kijken, weer niets! Wacht even! Zag ik daar niet iets heel vaags? Ja toch wel!
    Ander occulair erop, filter eraf, geen verbetering, maar toch zeker wel gezien: wow Goed, het "Starhoppen" begin ik dus te leren. Ondertussen is het half 7, en richt mijn kijker op Alcar en Mizor, duidelijk zichtbaar. Met 10mm is ook de dubbel van Mizar te zien, maar de 4 mm laat me in de steek, beeld is niet scherp te krijgen, waarschijnlijk beslagen.

Al met al een leuke en geslaagde eerste sessie, met een paar kanttekeningen:
    1.Het verdaaien van de telescoop (horizontaal) gaat niet soepel genoeg, zeer kleine verdraaingen gaan schokkerig, je schiet zo langs het object. Iemand een oplossing? Zelf zit ik te denken aan wat vilt i.p.v. de teflon glijdertjes, of eventueel wat vet op het teflon.
    2. Het 4 mm occ. bevalt mij niet: Er zit geen oogrubber op en het beeldveld is te klein, alsof ik door een rietje kijk. Het 10 mm occ. kijkt redelijk comfortabel, maar zou ook wat breder mogen. Ook op het 20 mm occ. zit geen oogrubber en is ook aan de smalle kant. Ik had al gelezen dat de 4 en 20 mm niet van al te beste kwaliteit waren (aanduiding SR4mm en H20mm) dus deze zullen als eerste vervangen gaan worden. De 10mm heeft de aanduiding Super 10mm en bied nog wel mogelijkheden. Zit te denken aan een redelijk geprijsd 30mm occulair en een goede 15 - 17 mm (hyperion?) of eventueel een Hyperion zoom, eventueel met Barlow. (Ik voel het volgende 2 a 3 honderd euro grote gat in de begroting al weer aankomen)
    3. Zo snel mogelijk de Pocket Sky Atlas bestellen, losse printjes werken niet echt handig.

Vanavond is er een Starparty op de Knardijk, dus ik denk dat ik daar maar eens ga kijken als het weer meezit.

Gefeliciteerd met je eigen "fisrt light"! Je hebt een paar schitterende objecten waargenomen.
    Leuk hè?

Met de vragen die je bij het soepel draaien van je Dobson-kijker hebt, kan ik niet zoveel; ik ben geen Dobson-bezitter. Wel is overduidelijk dat dit 4mm SR oculair een brug te ver is. Die 4mm SR-oculairen zaten 40 jaar geleden al standaard bij gekochte kijkers en ook toen al voldeden ze niet. Ik weet niet wat je brandpuntslengte is ( 1200mm?), maar die 10mm zou ik voorlopig als maximum houden. Voor M51 moet je echt eerst de laagste vergroting hebben.

Al met al een geslaagde ochtend!
    Schiedam
    Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
    Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
    Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Leuk FirstLight verslag.

Het M51 seizoen is nog niet echt begonnen, hij staat nu nog erg laag. Benieuwd wat je er van vindt wanneer hij wat hoger komt te staan.

Wat betreft de horizontale beweging; Wellicht dat je de bout van de bodemplaat wat losser kan zetten waardoor de beweging wat makkelijker gaat.

Vanavond inderdaad weer eens lekker Knarren. Als je wilt kan je mijn Hyp Zoom oculair wel even lenen om te zien hoe dat oculair je bevalt.

Wellicht tot vanavond.
      12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
      7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.

Commentaar

@ John
        Die 4mm SR-oculairen zaten 40 jaar geleden al standaard bij gekochte kijkers en ook toen al voldeden ze niet.
        Ik had al het idee dat ze antiek waren, misschien dat een verzamelaar er nog een vermogen voor wil geven. Het is inderdaad een 1200 mm en 10mm lijkt mij voorlopig wel voldoende vergroting.

@BoertjeB:
        De bout staat al zo los als maar kan, nog losser en hij valt er af. Verder maak ik graag gebruik van je aanbod, wil wel eens door een kwalitatief goed oculair kijken, en zo'n zoom kan me toch wat geld besparen. Tot vanavond, als het weer meezit en ik het kan vinden.

Commentaar

Wel, de eerste waarnemingen zijn binnen! Leuk verslag!

Het is best om even te controleren of de teflonblokjes even hoog zijn als het teflonringetje in het midden (ik vermoed dat dit er ook tussenzit?).
          Bij mijn dobson was het ringetje net niet dik genoeg. Dit heb ik opgelost met een paar laagjes dunne gladde tape. Nu loopt hij een stuk beter!

Veel succes nog met de hobby!
          10" SW Flextube dobson

Commentaar

Astromannetje,

Dat was een gouden tip! Het scheelde bijna een 1/2 mm, heb het opgelost met zo'n stukje vilt dat je ook onder een tafelpoot kan plakken,e.e.a. loopt weer als een zonnetje!

Commentaar

Als je echt fijn wil draaien moet je een formica plaat kopen en deze op maat knippen. Samen met de teflon blokjes geeft dit voldoende weerstand, maar absoluut niet schokkerig. Ik ben er zelf zeer content mee.
              Kijk hier eens: http://www.astroproducts.nl/a-234690...ica-plaat-400/
              Sumerian Optics Alkaid 30cm f/4; Swift Kestrel Audubon 10X50 HR/5; Helios Stellar 20X80 FMC

Commentaar

Huygens en Ramsden oculairen zijn bedoeld voor kijkers met kleine openingsverhouding. De slechte naam van vooral de eerste komt waarschijnlijk omdat sinds jaar en dag deze worden geleverd bij telescopen van f/6 of f/8. Net alsof je een ballerina voetbalschoenen laat dragen en deze vervolgens verwerpt op grond van dat ze er niet goed mee kan dansen.

@FransW,
                Mooi dat je de smaak te pakken krijgt van het starhoppen.
                Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

Het Huygens-oculair is goed bruikbaar tot f/12, bij snellere kijkers worden de afbeeldingsfouten te goed zichtbaar. En het eye relief is maar 0.3 * de brandpuntsafstand. Zo'n oculair meeleveren met een f/8 is dus vragen om problemen.

Het Ramsden-oculair zou goed bruikbaar zijn tot f/8.

Zie http://www.brayebrookobservatory.org...LICATIONS.html, The Evolution of the Astronomical Eyepiece.
                  What where the skies like when you were young?

Commentaar

Werken...
                  X