Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Zaterdag 3 november 2012: Hoensbroek Houdt Het (niet) Helder

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Zaterdag 3 november 2012: Hoensbroek Houdt Het (niet) Helder

Vorig weekend was het helder, met (bijna) Volle Maan – wordt het nu soms weer helder? De vooruitzichten waren niet slecht: er worden opklaringen voorspeld na een ochtend en begin van de middag vol regen, maar ’s avonds en ’s nachts zal een wolkenfront juist oostelijk langs Zuid Limburg richting noordoosten trekken – uitlopers kunnen bij tijd en wijle voor bewolking bij ons zorgen. Voldoende aanleiding dus om toch een sessie te plannen. Aangezien het weer tijdens de tweede helft van de middag al goed is, zet (‘rol’, op de trolley) ik de telescoop (CGE1400/WO80FD) al ruim voor het avondeten naar buiten; afkoelen zal dus geen probleem mogen zijn. De Maan komt op rond 20:20hr, maar aangezien ons huis de oostelijke horizon volslagen onzichtbaar maakt, zal deze pas later echt gaan storen.
    .
    15:28hr: strakblauwe luchten!
    .
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 1. 16.28hr lucht.JPG views: 1 grootte: 160,0 KB id: 1099489
    .
    Mijn doel is een paar open sterrenhopen te bekijken en nog wat verder ‘graven’ in de verschillen tussen de BGOs en TMB-SM, aansluitende op de ervaringen van 27 oktober 2012. Daarnaast probeerde ik een oplossing te vinden voor de problemen met de stroomvoorziening: ik gebruik nu een extra lint rond de secundaire van de C14 om dauwvorming van de corrector volledig te voorkomen. Dat werkt goed, maar het stroomverbruik is nu zo groot (bijna 3A) dat de spanningsval groot is, zodat dat de dauwregelaar (Kendrick Digifire 10) afschakelt. Ik ga dit oplossen met de goedkope regelaar ($5.99) zoals al velen op het forum doen (ik zie geen mogelijkheid de accubeveiliging van de Digifire uit te schakelen); daarnaast wil ik proberen of de WO80FD zonder dauwlint dauwvrij blijft als ik een lange dauwkap gebruik. Ik heb dus een kap gemaakt van een stuk schuim (ex-slaapmatje; zeer dunne soort). Vooralsnog heb ik dus vanavond (tegen mijn principes in) met een 220V voeding gewerkt.
    .
    NGC772 en NGC770
    20:00hr, bij SQM19.30, buitentemperatuur 6.1°C, correctortemperatuur 6.4°C (dauwlint zojuist pas ingeschakeld), relatieve vochtigheid 77%. Er trekken wolkenflarden voorbij; boven het zuidwesten (boven het centrum van Hoensbroek) hangen dikkere wolken. Cygnus staat hoog in het zuidwesten; ik meen sporen van de Melkweg tussen Sadr en Albireo te zien. Ik gebruik de tijd om de telescoop tussen de wolken door te alignen.
    20:26hr, SQM19.34. Op kaart 100 van de Uranometria staat H400-galaxy NGC524 in Pisces; relatief hoog in het zuidoosten en nog voor de Prunus waarachter deze na verloop van tijd zal verdwijnen. De drie hoofdsterren van Aries zijn goed met het blote oog te zien, zuidelijk van Triangulum. Uitgangspunt voor de hop naar NGC524 zal de ster Mesartim (γ Ari) zijn, de meest zuidwestelijke ster van de vorm van Aries. Ik kijk nog eens op de kaart en het duo NGC770/NGC772, twee galaxies net oostelijk van Mesartim, trekt mijn aandacht. NGC772, de helderste van de twee, heb ik op 9 september in Guindaine waargenomen, maar aan NGC770 ben ik toen niet toe gekomen. Ik probeer het nu dus nog eens (voordat ik doorga naar NGC524).
    Met de CGE1400 met XW40 (98x, 43’) bekijk ik Mesartim: een mooie dubbelster bestaande uit twee witte componenten van gelijke helderheid; onderlinge afstand een fractie van het beeldveld. Vanuit Mesartim naar het oosten bewegende met de CGE1400 met XW30 (130x, 32’), kom ik in eerste instantie door een ‘leegte’; en daarna langs twee oost-west staande sterretjes op een afstand van minder dan een halve graad van elkaar. Zuidelijk hiervan staan twee zwakkere sterren die ook min of meer oost-west staan, dichter bij elkaar, waarbij de meest westelijke dubbel is. Vanuit deze twee zwakkere sterren verder naar het oosten bewegende, trekt er op een gegeven moment een zwakke verheldering door het beeld. Het is zo zwak, dat het nauwelijks opvalt en ik er geen vorm aan kan herkennen: een heel vaag waasje, meer is het niet. Dit moet het duo NGC772/NGC770 zijn. NGC 770 is kleiner en zwakker dan NGC772, dus neem ik aan dat de vlek die ik zie, NGC772 is. Ik zie intussen een enorm pakket wolken uit het zuidwesten aankomen, dat me gruwelijk in de weg zal gaan zitten.
    20:39hr, er trekken wolkenbanden op 45 graden hoogte in het zuiden, ook rond Aries, en ik moet dus wachten.
    .
    De hemel om 20:41hr. Bewolking in het zuiden; wolkenvegen nog steeds in de omgeving van Aries, net rechts van het huis links. Pentax K10D met Sigma 4.5mm F2.8 Circular Fisheye, 60 seconden op F3.5, ISO400 met ruisonderdrukking.
    .
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 2. 20.41hr - vage wolken.JPG views: 1 grootte: 160,6 KB id: 1099490.
    20:43hr, SQM19.31. Met de CGE1400 met XW20 (196x, 22’) vanuit de meest oostelijke van het zuidelijke tweetal van sterren richting oost bewegende, verschijnt NGC772 weer als heel zwakke waas in beeld. Ik bewaar de BGOs in m’n binnenzak om ze dauwvrij te houden, en vis nu de BGO18 eruit. De CGE1400 met BGO18 (217x, 12’) laat wat meer zwakste sterretjes zien dan dat ik met de XW20 kon zien. Langzaam weer naar het oosten bewegende, verschijnt een vlekje in beeld waarbij op 1/3e beeldveld richting west een sterretje staat. Noot: dit sterretje is inderdaad te vinden op de opnames van NGC772 op de The STScI Digitized Sky Survey. NGC772 is te zien als een klein vlekje dat ik bij tijd en wijle rechtstreeks kijkende kan zien, maar soms verdwijnt het weer; hetzelfde geldt voor het sterretje. De CGE1400 met BGO12.5 (313x, 8’) laat NGC772 duidelijk zien, zowel perifeer als rechtstreeks. Het sterretje ten westen staat nu aan de rand van het beeldveld (met NGC772 in het midden); ik zie nu een tweede, veel zwakkere ster aan de zuidkant die een min-of-meer gelijkbenige driehoek vormt met de ster in het westen en NGC772. Er tussenin, tussen het stelsel en de zuidelijke ster, zie ik nog een derde ster, halverwege de lange zijde en iets buiten de driehoek.
    De CGE1400 met BGO9 (434x, 6’) laat NGC772 bij vlagen zuidoost-noordwest uitgerekt zien, NGC770 zie ik echter niet. Ik wil de galaxy met de TMB-SM8 bekijken, maar tijdens het wisselen van oculair, raak ik de draad compleet kwijt; een gevolg van het mini-kleine beeldveld van slechts 4’ bij een vergroting van 489x.
    21:17hr; ik ben opnieuw moeten beginnen met de XW20; via de BGO12.5 kom ik uiteindelijk weer terug bij de CGE1400 met TMB-SM8 (489x, 4’). Ik zie NGC772 duidelijker dan in de BGO9, maar NGC770 krijg ik nog steeds niet te zien. De omstandigheden worden intussen snel slechter: de SQM daalde tot 19.23 en de transparantie neemt af. Snel met het blote oog kijken naar Ursa Minor om een indruk van de NELM te krijgen: de visuele grensmagnitude is terug gelopen naar ongeveer 4.5, dus ik moet vooralsnog stoppen met deze poging NGC770 te zien. Noot: kijkende naar de opname van NGC770/NGC772 op de The STScI Digitized Sky Survey, zou het kunnen dat het tweede, veel zwakkere sterretje dat ik in de BGO12.5 zag, in feite galaxy NGC770 is. Dit heb ik tijdens de waarneemnacht niet kunnen bevestigen: ik ging ervan uit dat NGC770 half op/in NGC772 zou staan, dus heb waarschijnlijk verkeerd gezocht.
    .
    21:30hr: de randen van de bewolkingszone trekken net over Zuid Limburg heen. Even wachten dus.
    .
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Presentatie1.jpg views: 1 grootte: 50,1 KB id: 1099491
    .
    H400s tussen de wolken door
    21:32hr, SQM19.20; het wordt slechter doordat de Maan langzaamaan hoger komt. Met behulp van de WO80FD met Pan35 (16x, 4°17’) beweeg ik vanuit de ster Mesartim (γ Ari) een graad of zeven naar het westen, via de sterren 109 en 107 Psc tot aan de twee sterren 94 en ρ Psc, op een fractie van een graad van elkaar. Van daaruit gaat het iets terug naar het oosten, en daarna naar het zuiden tussen de ster 97 Psc aan de westkant en een ster van magnitude 5.5 ruim een graad oostelijk, over de grens tussen kaart 80 en 100, tot aan de ster η Psc. Met deze ster aan de ene kant in beeld, zie ik de sterren 103 en 105 Psc aan de andere kant in beeld staan. Hier tussenin staat galaxy M74, één van de zwakkere objecten uit de Messierlijst; met deze slechte hemel kan het een lastige worden. Ik probeer het met de CGE1400 met verschillende oculairen, waaronder de XW30 (130x, 32’), maar het lukt niet.
    21:45h en er trekt weer een wolkenband voorbij; ik zie op de ‘Mijn Hemel-app’, dat het nog zeker een half uur gaat duren voordat deze band voorbij is.
    Door de neveligheid heen kijk ik met de WO80FD met Pan35 (16x, 4°17’) naar de Pleiaden (M45); dit object vult ongeveer een halve diameter. Ik zie zeven heldere sterren, het sliertje en een massa zwakkere sterren; in totaal zo’n 50-tal. Van de reflectienevels is uiteraard niets te zien.
    21:50hr; ik zie de Andromedanevel niet eens met het blote oog, ook al staat deze vrijwel in het zenith.
    .
    22:05hr, SQM19.10, buitentemperatuur 5.9°C, correctortemperatuur 7.4°C en een relatieve vochtigheid van 79%. Het is nog steeds niet goed, maar ik ga toch verder; open sterrenhopen zijn nu het meest geschikt: NGC1342, een open sterrenhoop westelijk van de Californianevel op kaart 60 in Perseus. De hop start bij Menkib (ξ Per), van daaruit een graad zuidelijk staan twee sterren zuidoost-noordwest. Vanuit de noordwestelijke van de twee met de WO80FD met N17T4 (33x, 2°31’) hop ik naar het westen tot aan een drietal sterren in een klein boogje op een onderlinge afstand van minder dan 1/3e graad. Van hieruit naar het noorden, kom ik na één graad twee bijna oost-west staande sterren tegen op een onderlinge afstand van ongeveer een halve graad, en na nog een graad verder een concentratie van sterren in beeld: dit is NGC1342. Nog één graad verder naar het noorden verschijnt een opvallende driehoek van sterren van magnitude 7-8 in beeld, maar dan ben ik dus te ver.
    22:14hr, SQM19.13. Ik kijk met de WO80FD met N17T4 (33x, 2°31’) naar NGC1342 en zie daar een concentratie van sterren, langgerekt en een beetje in een boog; een zevental sterren in een slinger over 1/7e-1/6e beeldveld met twee sterren er buiten die er naartoe wijzen, met een leegte ertussen. In de CGE1400 met XW30 (130x, 32’) zie ik deze slinger ook, met de twee sterren die er buiten staan. In de slinger staan 14 sterren. Het is een U-vormige boog met aan één van de twee poten een uitsteeksel dat bijna door de bovenkant van de andere boog gaat; er buiten staan nog twee sterren in de richting van het uitsteeksel. Het geheel is ongeveer 60% van het beeldveld groot, met in totaal 20 sterren.
    De ooglens van de Delos10 is beslagen, dus ik moet even het dauwlint z’n werk laten doen. Aan de noordkant trekt veel bewolking langs; aan de zuidkant zie ik nog een streep bewolking. De transparantie lijkt beter, maar de Maan stoort nu wel weer meer.
    22:20hr; de Delos10 is dauwvrij. Ik zie NGC1342 in beeld; ik zie de boog van sterren met in totaal 17 of 18 sterren in de open sterrenhoop; meer dan verwacht.
    .
    22:30hr, SQM19.05; vanuit Aries ben ik weer terug bij η Psc op kaart 100. Vanuit η Psc 1/3e graad naar het noorden staan twee sterren oost-west; vanuit de helderste, oostelijke, een halve graad naar het oosten staat een driehoekje van sterren die in de CGE1400 met XW30 (130x, 32’) het beeldveld vullen. Nog een graad verder staat M74 die zichtbaar wordt als een waas. In de CGE1400 met XW20 (196X, 22’) zie ik de galaxy in het midden van het beeldveld. Er staan twee sterretjes op 1/10e beeldveld van het centrum; aan de andere kant van de nevel staan nog twee sterren op 1/3e beeldveld van het midden die wat zwakker zijnen wat verder uit elkaar staan. Tussen deze sterren in staat een waas, maar de te heldere hemelachtergrond maakt details onzichtbaar. De CGE1400 met BGO12.5 (313x, 8’) laat de twee sterretjes aan weerszijden juist in beeld zien, met in het midden een vlek die perifeer kijkende twee verhelderingen in de buurt van het centrum laat zien.
    22:41hr, SQM19.12; de transparantie wordt beter, maar de Maan stoort ook steeds meer. In de CGE1400 met BGO18 (217x, 12’) zie ik M74 ook, maar het voegt niets meer toe.
    .
    22:46hr; de hop van M74 naar H400-galaxy NGC524, eveneens op kaart 100 in Pisces, gaat met behulp van de WO80FD met N17T4 naar de ster η Psc, en daarna over drie graden naar het zuiden tot aan de ster 100 Psc, en daarna over vier graden naar het zuidwesten tot aan een dubbelster op één graad ten noorden van NGC524. Nog één graad naar het zuiden staan vier sterren in een λ-vormige figuur. NGC524 staat 1/3e graad naar het westen. De λ-vorm vult in de CGE1400 met XW30 (130x, 32’) bijna het hele beeldveld; als ik deze aan de rand zet, is NGC524 zonder problemen te zien als een heel klein vlekje.
    .
    22:54hr; de hemel is acceptabel, maar de Maan stoort steeds meer. Pentax K10D met Sigma 4.5mm F2.8 Circular Fisheye, 60 seconden op F3.5, ISO400 met ruisonderdrukking.
    .
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 4. 22.54 - wolkenflarden.JPG views: 1 grootte: 164,4 KB id: 1099492.
    22:57hr, SQM18.94; in het noorden en zuidwesten komt een groot wolkenpakket aan. Terwijl ik met de CGE1400 met BGO18 (217x, 12’) kijk, trekt dit wolkenpakket door beeld, dus ik moet wachten.
    23:38hr, SQM19.00, en ik kan nu pas weer verder (nadat de bewolking weggetrokken is). Na een meridiaanflip ben ik weer terug bij NGC524 met de CGE1400 met XW30 (130x, 32’); ik zie een klein vlekje in een driehoekje van sterren, min of meer gelijkbenig. NGC524 staat in één van de lange zijden. Een lange zijde is 1/6e beeldveld lang. Beter kijkende zie ik een tweede stelsel erbij staan. De witte muur achterin de tuin wordt steeds meer beschenen door deMmaan, terwijl ik zelf nog steeds in de schaduw van het huis sta. Deze helder witte muur stoort steeds meer. Met de CGE1400 met BGO12.5 (313x, 8’) zie ik het gelijkbenige driehoekje weer met NGC524 net buiten één van de lange zijde; de lange zijde is 3/4 beeldveld lang en de korte zijde ongeveer de helft. Ik zie nu bij de andere lange zijde een volgende ster staan, iets verder van de ster in de top van de driehoek af dan NGC524 zelf. Als ik vanuit NGC524 in declinatie beweeg, dan zie ik in een richting twee vlekjes voorbij komen, waarbij ik niet vast kan stellen welke galaxies dit zijn, aangezien de atlaskaart niet sterk genoeg vergroot.
    23:53hr, SQM19.09 en ik kijk naar NGC524 met de TMB-SM8 (489x, 4’). NGC524 is oost-west wat uitgerekt, maar details zijn verder niet zichtbaar door het te lage contrast met de omgeving.
    .
    0:02hr, SQM19.10; buitentemperatuur 5.6°C, correctortemperatuur 7.1°C, relatieve vochtigheid 83%. Galaxy NGC488 staat vier graden naar het zuiden; de hop gaat via de sterren 96 en 98 Psc. Daarna door naar 95 Psc in het zuidwesten en door naar een volgende ster, waar NGC488 net westelijk van staat. De maan staat intussen zo hoog dat de het licht de kijker gaat bereiken. NGC488 zie ik niet in de CGE1400 met XW30 (130x, 32’); de hemelachtergrond is te licht. De CGE1400 met BGO12.5 zie ik minder dan een beeldveld richting west iets in beeld verschijnen wat een ster of de galaxy zou kunnen zijn. De CGE1400 met BGO7 (559x, 5’) laat dit object weer zien, maar ik twijfel nog steeds. Ook met de BGO6 (652x, 4’) krijg ik geen zekerheid.
    0:24hr. De TMB-SM8 beeldt dit object meer puntvormig af; er is nu een volgend sterretje te zien in de richting van de helderdere ster oostelijk van NGC488. Ik ben er nu van overtuigd dat ik al die tijd een ster bekeken heb, dus NGC488 nog steeds niet gezien heb.
    .
    SQM18:83; er hangt bewolking op verschillende plaatsen: het noorden is streperig bewolkt. Orion is nog steeds vrij, hoewel de Maan er vlak bij staat. Op kaart 96 staat een aantal open sterrenhopen, maar ook H400-planetaire nevel NGC2022.
    0:38hr, SQM18.75. Vanuit Betelgeuze richting noord over twee graden, staat een patroon van sterren; van daaruit richting west komt er een tweetal sterren in beeld, onderlinge afstand ¼ graad en gericht naar Betelgeuze. NGC2022 staat in het verlengde richting Betelgeuze, maar is uiteraard in de WO80FD met N17T4 niet te zien. In de CGE1400 met de XW30 (130x, 32’) zie ik de twee sterren in beeld, afstand wat minder dan de helft van het beeldveld. Er staat een derde ster niet helemaal op lijn, en de afstand tussen beide helderdere sterren in lijn door, leidt naar NGC2022, die ook te zien is. Ik zie een heel klein vlekje, maar sterker vergroten is noodzakelijk. Maar het komt niet zo ver: de bewolking wordt steeds dikker en omvangrijker en gaat nu ook Orion bedekken. Ik wacht nog een uur, maar uiteindelijk moet ik besluiten dat het niets meer wordt.
    .
    Niet veel gezien: inderdaad meer staan wachten totdat de bewolking weg was, maar het was toch weer leuk. Vreemd, nietwaar?
    .
    1:32hr, na weer een uur wachten: het wordt niets meer. Pentax K10D met Sigma 4.5mm F2.8 Circular Fisheye, 60 seconden op F3.5, ISO400 met ruisonderdrukking.
    .
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 5 1.32hr - bewolkt.JPG views: 1 grootte: 167,5 KB id: 1099493
    Last bewerkt door Skyheerlen; 18-11-12, 16:16.

Ik heb meer staan wachten dan werkelijk gekeken. Dit moet niet te vaak gebeuren.
    .
    1:36hr: de maan schijnt door de bewolking heen, maar het mocht niet meer baten. Pentax K10D met Sigma 4.5mm F2.8 Circular Fisheye, 30 seconden op F3.5, ISO400 met ruisonderdrukking.
    .
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 6. 1.36hr - bewolkt.JPG views: 1 grootte: 156,3 KB id: 1056253
    Last bewerkt door Skyheerlen; 10-11-12, 07:35.

Commentaar

Leuk uitgebreid verslag !
      Avalon Linear - Star Adventurer - ONTC Newton 200/800 f/3.8 - TS APO 80/480 f/6 - Canon lens 70/200 f/4 - Samyang 14mm f/2.8 - Canon 600D modded - Canon 60DA - Canon 6D -

Commentaar

Mooi verslag weer en het blijft me verbazen wat je onder deze omstandigheden nog allemaal waarneemt. Respect daarvoor. Ik zelf had het die avond bij Jupiter gehouden en kom ook niet verder dan enkele mini PN’s vanuit mijn achtertuin.
        .
        Volgens SkySafari liggen rond NGC524 een aantal stelsels, o.a. 516/518/532, maar op één lijn met 524 richting noord staan binnen een 0,5° van elkaar 525 en 522, mogelijk dat dit de 2 stelsels zijn die je gezien hebt. Jammer dat je NGC488 niet kon zien. Net even verderop 'om de hoek' staan trouwens ook nog 676/693/706, waarvan 676 ongeveer even helder is als NGC524. Die staan in ieder geval ook op mijn programma voor Rocherath.

Commentaar

Fraai verslag van een lastige en ongelijke strijd tegen maan en sluier- en andere bewolking. Tja, dat wachten....Ik dacht dat Zuid Limburg verleden week helemaal vrij was gebleven van die ellende; nee dus. Hoe dan ook, je hebt toch een hoop waargenomen.

"Grappig" om te zien dat M74, een van mijn aartsvijanden, ook daar in Hoensbroek even "weigerachtig" kan zijn, zelfs met een C14. Leuk om te zien dat je hem vanuit het Westen benadert. Ik doe het altijd vanuit het Oosten. Wel heb ik het idee dat het een gevoelige snuiter is: als er maar even iets schort aan de helderheid van de atmosfeer blijft hij gelijk weg. Een goede graadmeter voor transparantie.
          Schiedam
          Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
          Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
          Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Met die fish eye lijkt jouw kijker monsterlijk groot in het tuintje ... of is ie dat ook ...
            Het blijft me een mysterie hoe je de motivatie gevonden krijgt om met dergelijke oranjegrijze hemels toch nog die hele optische trein om te bouwen en hardcore waarnemingen te doen. Als je daar een sleutel toe kan verklappen, ik luister met aandacht.
            -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Het helpt goed, een grote kijker onder stadse omstandigheden. Jammer dat de wolken net genoeg roet in het eten gooiden.
              What where the skies like when you were young?

Commentaar

Heb je geen last van al die sfeerverlichting op je telescoop?
                Zelfbouw 130 mm f/5 reisdobson - EQ2 - 250 mm f/4.68 zelfbouw dobson

Commentaar

Ha, het bloed kruipt waar het niet gaan. Je moet wel een die-hard zijn als je stelsels zoals 772, 770 en 524 die je normaal gesproken gemakkelijk kan zien, bij maanlicht en voorbijtrekkende wolken gaat bekijken. Zelfs de open sterrenhoop 1342 zal onder goede omstandigheden een stuk beter te zien zijn. Maar weer inspirerende objecten.

Commentaar

Ach, als je persé waar wilt nemen, dan kruipt het bloed inderdaad ... Het is een kwestie van 'verwachtingen aanpassen'; de helderdere objecten zijn ook interessant. Net alsof je met een klein elfje onder een goede hemel staat. Ik zal m.n. NGC770/NGC772 en de omgeving van NGC524, en natuurlijk M74 (en M77) de volgende keer (in Rocherath, hopelijk) weer op de lijst zetten. Het is altijd interessant om objecten in een oplopende trap te bekijken: eerst thuis bij volle maan, daarna zonder maan en uiteindelijk in de Ardennen (of Guindaine): het is onvoorstelbaar te zien hoeveel elke volgende stap teweeg brengt.
                    .
                    @TomC: de CGE1400 staat thuis op een trolley - dat helpt een stuk. Ik had die mee willen nemen naar Guindaine, maar 'durfde' het je niet voor te stellen.
                    .
                    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_0038.JPG views: 2 grootte: 138,4 KB id: 1056265
                    .
                    @Titan2: het sfeerlicht lijkt erger dan het is: het valt in het niet bij het licht van de Maan en het strooilicht. Maar ook in de Ardennen (of Guindaine) is het te doen met dat (LED-)licht.
                    Last bewerkt door Skyheerlen; 10-11-12, 20:41.

Commentaar

Die trolley had dan toch op het dak gemoeten ...
                      Een volgende maal bij heldere hemel ga ik toch nog eens proberen van thuis uit wat actief waar te nemen in de buurt van Perseus / Cassiopeia, hopelijk volgende week op één van de aangekondigde heldere avonden. Geen galaxies - maar ook open sterrenhoopjes kunnen leuk zijn. Opnieuw de basis zoeken en dan opbouwen naar terug een donkere hemel ergens in 2013.
                      -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Origineel geplaatst door TomC Bekijk bericht
                        Die trolley had dan toch op het dak gemoeten ...
                        ... dan kon die op dé weg in Guindaine onder de auto; dat zou geholpen hebben!
                        .
                        Ook de achtertuin biedt het één en ander! In ieder geval hoop ik je snel weer in donkere regionen te zien (of beter niet: als je er wel bent, maar ik je niet zie, is het echt donker!).

Commentaar

Werken...
                        X