Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Zomaar wat waarnemingen van eind oktober tot begin november 2012

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Zomaar wat waarnemingen van eind oktober tot begin november 2012

In tegenstelling tot gebruikelijk bij deep-sky waarnemen, zijn deze waarnemingen gedaan rondom een volle maanfase. Dat heeft te maken met een korte vakantie in de Ardennen, waarbij ook de telescoop mee kon, en omdat het begin november af en toe mooi helder was. Zo gauw de storende maan opkwam of nog boven de horizon stond beperkte ik me tot open sterrenhopen. Opmerkelijk genoeg heb ik veel objecten in Lacerta waargenomen. Dit sterrenbeeld half in de melkweg tussen Cygnus en Cepheus heeft alle soorten objecten in zich, en staat lekker hoog aan de hemel. Dat komt goed uit omdat we tijdens de vakantie in een rivierdal zaten, en ook vanwege de lichtvervuiling.
    Enter
    Vrijdag 19 oktober
    Mooi was dat na een vrij slechte week nu warme lucht binnenstroomde en deze avond klaarde het ook op. Toch typisch Ardennen zakte de temperatuur al snel onder de 10 graden. Ik had de 25 cm kofferdob mee en de waarneemstek was de camping Chalet-weekend in het N-Z georiënteerde Liennedal bij Stoumont. Het waarnemen deed ik op de camping, enige hindernis was alleen dat er een felle tl-lamp was die zonder afscherming het terrein verlichte. Na een verzoekje ging die uit en kon ik ongestoord gaan kijken. Ik begon met het cluster NGC752, die had ik nog niet geschetst. Een erg grote en rijke sterrenhoop met een mooie dubbelster erbij. Daarna vluchtig de M31 en M33 stelsels in beeld gehad, tja na La Guindaine ben ik een beetje verpest. Toch zijn de omstandigheden best goed en ik besluit de twee satellieten van M31 te schetsen, NGC 185 en 147.
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: NGC185_191012 kl.jpg views: 1 grootte: 56,9 KB id: 1099467
    Deze tonen zich gemakkelijk onder de toch best donkere hemel. Zeer diffuse halos, met een helderdere kerngebied. Interessanter dan ik had verwacht. Leuk zijn ook de voorgrondsterren op de halo. N185 laat zelfs nog wat structuur in de kernzone zien of is dat ook een voorgrondster? De seeing is helaas wel slecht en dat was ook niet anders dan verwacht, ik heb op deze plek nog nooit een goede seeing gehad. In tegenstelling tot wat op de schets staat, heb ik de grensmagnitude niet exact bepaald, maar de melkweg was iets beter dan Papenslagweg. Het verschil met die plek zat echter meer in dat lager aan de horizon het donkerder blijft. Voortaan zal ik proberen met de telgebiedjes echte NELM getallen op te schrijven. Na de stelsels geschetst te hebben ga ik naar het zeer rijke cluster NGC7789.
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: NGC7789_191012 bew kl.jpg views: 1 grootte: 66,9 KB id: 1099466
    In La Guindaine had ik deze gezien door de 40 cm en toen kon ik hem volledig oplossen, waarbij je de sterren rechtstreeks kon zien en er een soort donkere sterloze armen doorheen liepen. Hier is dat een stuk anders hoewel de 25 cm wel een mooi beeld geeft. Toch is het lastig om de sterren op te tekenen en de schets kan nog wel beter, maar desondanks toch aardig. De stier komt intussen al aardig hoog, het is twee uur ’s nachts. Eerder had ik nog gesmeekt (voor één keer!) bij de campingbeheerder of na het sluiten van de bar, de lamp toch echt uit mocht blijven, want de mensen zullen zonder die lamp ook wel het toiletgebouw kunnen vinden. Dat mocht gelukkig. Helaas begon de vermoeidheid zijn tol te eisen, want het lukte me niet om de H400 sterrenhopen NGC1857 en 1807 in Orion te vinden. In plaats hiervan kwam ik achteraf uit bij NGC1662, een andere sterrenhoop met best een leuke wybertjevorm erin. Als laatste NGC1647 in Taurus geschetst, hij vult het hele beeld.
    Enter
    Zaterdag 20 oktober
    Ook een heldere avond en het is nog slechts eerste kwartier. Om elf uur kon ik weer zinvol waarnemen. Nu nam ik me voor wat stelsels in Lacerta en Pegasus te gaan waarnemen. Eerste was het duo NGC7240 en -42 in Lac. Na wat zoeken want de hoge stand in combinatie met een dobson bemoeilijkt de zaak een beetje, lukte dat. Ze waren wel erg zwak, maar in de Delos10 bij 125x perifeer te zien. Achteraf kon ik de schets echter niet identificeren, dus twijfelachtig. NGC7223 was ook zeer zwak. Dit zijn stelsels van de 12e tot 14e magnitude dus geen gemakkelijke. Helderder was NGC7177 een stelsel in de buurt van M15 in Pegasus. Een zwakke halo rondom een tamelijk helder centrum. Moeilijker was 7137. Slechts een zwakke diffuse gloed was te zien. Hierna was de koek al weer op, een redelijk dagprogramma met wat wandelen combineert niet goed met ’s nachts waarnemen.
    Enter
    Jupiter
    Helaas is het seizoen voor Jupiter wat mij betreft nog wat tegenvallend en dan bedoel ik met name de seeing. Vorig jaar november was dan misschien wel uitzonderlijk goed. Ook mis ik steeds de Rode vlek, die staat altijd aan de andere kant, of op de rand. Maar het moet nog oppositie worden, dus misschien komt het nog. Hoogtepuntje was tot nu toe vrijdagavond 2 november, met Io op de rand van de planeet, met daarachter de GRS.
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Jupiter_20121102_2235_TomBorger kl2.jpg views: 1 grootte: 54,1 KB id: 1099468
    Zaterdag 3 november
    Op wat losse waarnemingen van Jupiter na, was de volgende heldere nacht voor deep-sky die van afgelopen zaterdag 3 november. Nu was het ondanks de maan toch wel mogelijk om wat sterrenhopen te waarnemen. Met de 40 cm vanuit de achtertuin een tweetal sterrenhopen in Perseus opgezocht. Dit waren NGC1245 en 1220. Die eerste had mijn belangstelling omdat we laatst op Papenslagweg er best lang naar moesten zoeken. Ook zag ik hem hier in andere verslagen langskomen. Het is een erg fijne sterrenhoop, bestaande uit een groot aantal zwakke sterren van ongeveer de 14e magnitude, zodat je een best grote opening nodig hebt om goed op te lossen.
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: NGC1245_031112 kl.jpg views: 1 grootte: 66,7 KB id: 1099469
    Daarna het kleine clustertje NGC1220 in beeld gehad, een viertal sterren was bij 180x direct te zien. Vergeefs nog getracht nabijgelegen sterrenhoop NGC1348 op te zoeken, Deze staat echter in een sterarm gebied, zal wel een donkere laan in de melkweg zijn, zodat het zoeken lastig is. Ook het maanlicht helpt niet mee. De poging staak ik en eindig met Jupiter, maar zoals gezegd slechte seeing waardoor de 40 cm opening niet echt tot zijn recht komt.
    Enter
    Maandag 5 november
    De maan gaat weer later onder, zodat tot elf uur waar te nemen is. Vroeg op de avond heb je alleen in de achtertuin te maken met wat meer omgevingslicht dan later, zodat dat wat hinderlijk was. Maar toch maar gaan kijken. Hoewel het helder leek, kon de grensmagnitude op basis van het telgebied in het halve Pegasus vierkant niet meer zijn dan 5,7. Een zwakke melkweg was te zien in de zwaan, wat dit wel bevestigde. Nu weer de objecten in Lacerta in de kijker gezet, waaronder de twijfelachtige waarneming van NGC7240 en -42. In de 40 cm was het toch wat beter dan in de 25 cm in de Ardennen, en betere sterrenkaarten, een volgende kijker, maakt het waarnemen thuis een stuk makkelijker dan op locatie. Dus nu wel een positieve identificatie en de vorige was eigenlijk ook wel goed, tenminste voor wat betreft de helderste, NGC7242. Ik volg de objecten in lijst van de Nightsky observers guide verder. Nabijgelegen NGC7265 was te zien als een zwak stelsel zonder kern. Nog iets oostelijker stond de groep van NGC7273, -74 en -76.
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: NGC7273 groep_051112 kl.jpg views: 1 grootte: 60,6 KB id: 1099470
    Ze waren alle drie te zien en stonden in een lijn. Voor deze stelsels was de aanpak zo door eerst het gebied met de optische zoeker te vinden en vervolgens eerst met de Delos17,3 bij 105x te zoeken en als dat niet lukte met de Delos10 bij een vergroting van 180x te zoeken. In sommige gevallen was dat ook nodig. Op zich kost dat redelijk wat tijd, maar is wel bevredigend als het dan lukt. Na deze stelsels zoek ik de kleine planetaire nevel IC5217 op. Met de blinking techniek is die vrij eenvoudig te zien als een heldere ster tussen andere afgezwakte. Het is een lichtgroen bolletje van ongeveer 10”. Hierna door wat lampen van buren gestopt en later na tienen verder gegaan met een aantal stelsels in de Ram. Het duo NGC678 en 680 was een vrij heldere combinatie. NGC697 was een stuk duidelijker, lekker groot en diffuus. Bij het zoeken gestuit op een mooie gekleurde dubbelster, 1 arietis. het laatste object was NGC1024, met de NGC1028 nabij vormde deze een zwak duo. Tijdens het waarnemen van deep-sky zag ik het al, maar Jupiter bevestigde het, de seeing was helaas niet best. Toch nog een schets gemaakt en om even na middernacht gestopt. De dauwverwarming functioneerde gelukkig prima, want het was een erg vochtige en koude avond.

Mooie waarnemingen en schetsen met de maan in je nek hijgend. Prima! Kwestie van je doelen een beetje aanpassen en door tijdsdruk ( maan komt hoger en hoger) bewuste keuzes maken, echte faint fuzzies vallen natuurlijk af.
    De campinghouder zal je nu wel kennen, ha,ha. Wellicht ook de mensen die 's-nachts struikelend en @#%*&kend hun weg naar het toiletgebouw zochten
    Schiedam
    Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
    Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
    Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Zo maar wat waarnemingen? Alsof je het 'erbij' doet! Maar ik vind het leuk, vooral de waarneming met schets van de NGC7273 groep. Een 'eenzaam' groepje, redelijk onbekend. Ik ga het de volgende keer ook eens proberen.
      .
      We zijn geneigd de periode rond Volle Maan te laten voor wat het is, maar er is veel meer mogelijk dan we denken. Ook deze waarnemingen bevestigen dat weer.

Commentaar

Het weer is in het oosten beter geweest, zoveel is wel duidelijk.

Met de bijna volle maan erbij lijkt het alsof je in de stad kijkt. Dan heb je de hoog-contrastobjecten nog om te bekijken.
        What where the skies like when you were young?

Commentaar

In de herfst heb je vaak dat de buien aan de kust zitten, in het voorjaar is het net andersom.

Commentaar

Jij bent mentaal al een stapje verder geraakt dan ikzelf ... al drie keer de kijker opgezet en wat liggen "proberen" maar het spreekt me niet meer aan die grijze hemels. Gelukkig dat je een vakantie in de ardennen hebt kunnen benutten: dat moet toch voldoening geven, njammie wat een lekkere waarneemhapjes tijdens volle maan!
            -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Werken...
            X