Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

bewolking of niet?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

bewolking of niet?

het was in het beegin van de avond erg helder en de melkweg kon je al goed met het blote oog zien in de achtertuin.
    ik had me voorgenomen om om 3 uur weer naar buiten te gaan (kon ik oefenen met m'n nieuwe DSLR camera)
    kon niet slapen en zat de hele tijd op buienradar te kijken of er nou bewolking aankwam. (als je geld ervoor moet betalen als je op buienradar wilt had ik m'n hele fortuin uitgegeven!)
    oooh... wat was dat eng. hier in het oosten zaten we precies tussen de scheiding van bewolkt en niet bewolkt. ben er ipv 3 uur om 1:30 uitgegaan. ik had alles buitengezet
    en het was helder. kon in die half uur tijd toch nog een paar dingen bekeken oa: jupiter, de maan, orionnevel, de plejaden en de hyaden. de hyaden vond ik eerlijk gezegd tegenvallen.
    daarna werd het weer bewolkt en heb ik alles ingepakt. toen ik klaar was met inpakken keek ik nog even naar buiten en het was weer helder.
    maar wat was de seeing toen slecht! dus heb ik gewoon even met de verrekijker even gekeken.
    toen naar bed gegaan.
    al met al was het toch een matige waarneem nacht!
    Skywatcher 150p Eq6 pro, sony slt a35.

Je hebt toch nog aardig wat gezien. De Hyaden zijn inderdaad wat minder spannend dan veel andere open sterrenhopen. Het probleem is dat ze zo groot zijn en dan kijk je er zo doorheen. Een verrekijker met 7 graden beeldveld, dat is een mooi instrument om ze mee te bekijken. Met 5 graden passen ze net in beeld.
    What where the skies like when you were young?

Commentaar

Werken...
    X