Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Nationale tuinsessieavond

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Nationale tuinsessieavond

Het zou even helder zijn vanavond. Verschillende forumleden zouden gaan waarnemen en ik ook.
    Van te voren een lijstje gemaakt. In het begin trokken veel wolken over, zodat ik M11 (te laag), NGC7789 (te hoog) en M56 (over het dak) heb gemist.
    Wel vier nieuwe Messiers aan mijn lijstje kunnen toevoegen: M15, M2, M34 (deze drie had ik gisteren wel door de verrekijker gezien) en... M76! Via 51 And in de zoeker naar phi Per, een klein eindje verder in het verlengde daarvan een zwakke ster, daar staat hij vlakbij. Tot mijn verbazing eigenlijk heel makkelijk te zien. Op 180X door de 6,7mm was er ook detail te zien, wat variatie in helderheid.
    M33 gezocht, misschien gezien in een driehoek van sterren, maar ik durf het niet zeker te zeggen. Ik zoek dan in de 24mm bij 50X.
    Nog oude bekenden gezien: M57, M29, M13, dubbelcluster.
    Jupiter kwam al een stukje boven de schutting uit. Bij 180X best wat detail te zien bij vlagen. Op een topavomd zal ik de 4,7mm gaan inzetten, dat wordt smullen! Plots zag ik nog maar drie maantjes, he dat klopt, had ik op teletekst gelezen. Leuk hoor! Helaas kwam er sluierbewolking opzetten, die steeds dikker werd. Het laatste object, de komeet in Pegasus, ben ik daardoor niet aan toegekomen. Ik dacht dat die nog wel te zien moest zijn.
    Alles naar binnen gesjouwd en in stellarium het verdwijnen van het maantje in de Jupiterschaduw kunnen naspelen. Mijn huisgenoten snapten niet goed hoe iemand enthousiast kan zijn als er een stipje van het computerscherm verdwijnt...ik zag ook dat de GRS net tevoorschijn begon te komen. Alles weer buitenzetten? Nee, zelfs de maan, die nu opgekomen is, kan nauwelijks door de soep heenschijnen. Maar verdorie zeg, ik had gedacht dat ik M76 misschien nooit zou zien, omdat hij zo berucht is, en ik heb hem gevonden binnen het eerste jaar dat ik waarneem. Ik heb nu 50 Messiers op 'groen' staan.
    Jullie ook succes gehad?
    Groet,
    Hans
    Sumerian Optics Alkaid 30cm f/4; Swift Kestrel Audubon 10X50 HR/5; Helios Stellar 20X80 FMC

Mooi verhaal, vooral de 3 te hoog, te laag en achter het dak. Hardcore extreme urban astronomy dus!

Ik heb de PSA beplakt. Volgens mij begint het bij iedereen te jeuken... er wordt zelfs in tuinen gekeken. Dat doen we niet al te vaak geloof ik.
    Public Outreach @ Sterrenwacht Midden-Nederland | 210mm ~F5 DHZ dobson in de maak | verder: singlespeed MTB, SSCX & ouwe gamer

Commentaar

Ik kijk nooit in de tuin, maar dat komt omdat ik alleen een balkon heb :roll:

Twee H400-tjes erbij, en ik heb in de kijker dat maantje tegen Jupiter aan zien staan
      What where the skies like when you were young?

Commentaar

Leuk verslag van een lekkere sessie. Ik had een etentje op de kinderboerderij dus is het er niet van gekomen.
        Wel wat mensen op Jupiter gewezen, maar ik had geen telescoop bij me om hem echt te laten zien. Helaas.

Goed dat je er weer vier Messiers bij hebt. M76, ook wel de kleine halternevel, is een leuke planetaire nevel die behoorlijk helder is en goed te doen is onder mindere omstandigheden. Als je je het echt lastig wilt maken moet je M74 eens proberen. Een zwak stelseltje in de Vissen.
        (Hoewel M33 natuurlijk ook een van de lastigere is onder deze condities)
        12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
        7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.

Commentaar

Leuke waarneemsessie! En toch nog een verslag uit het door bewolking geteisterde leven van een waarnemer. Met heel herkenbare reacties van huisgenoten.
          Zelf ook een uurtje waargenomen, een soort wedstrijdje tussen enkele oculairen, maar ik betwijfel of ik van die paar halve en hele uurtjes deze week wel een verslag ga maken. Leuk dat jij het toch hebt gedaan. En toch weer 4 Messiers erbij!
          Schiedam
          Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
          Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
          Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Leuk te lezen dat er toch nog wordt waargenomen in deze bewolkte herfst!
            Om me bij John aan te sluiten, ik heb afgelopen week ook een paar halfuursessies gehad met mijn grab and go 30 gulden kijkshopkijkertje 70 mm f5, maar dan wel met Pentax XW 14(met en zonder 2x barlow) en XW10 erin', op een stevig fotostatief.
            Zo'n ding laat toch leuke dingen zien, woensdag overdag door de het raam penumbra's van zonnevlekken, fakkelvelden, 's avonds de rille van petavius op de maan bij 35x en banden opp jupiter, en vrijdagavond de dubbelcluster met een mooie boog naaar de sterretjesbalk van Stock 2, en een subtiel ringetje van M 57.
            En toen kwam er al weer een onweersbui opzetten!
            Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Pak die halve of hele uurtjes! We hielden het in het zuiden bij vlagen helder, dus heb ik daar ook gebruik van gemaakt. Ik heb 73 tekstfragmenten ingesproken in de dictafoon; ik snap niet waarover, want zo veel heb ik nou ook weer niet gezien. Verslag volgt.
              .
              Zoals HP57 schrijft: "Nationale Tuinavondsessiw" - ik heb inderdaad de indruk dat dit de lading van de activiteiten van gisterenavond goed dekt.
              .
              @Skyfan: oculair vele malen duurder dan de kijker! Speciaal!

Commentaar

Origineel geplaatst door skyfan Bekijk bericht
                Om me bij John aan te sluiten, ik heb afgelopen week ook een paar halfuursessies gehad met mijn grab and go 30 gulden kijkshopkijkertje 70 mm f5, maar dan wel met Pentax XW 14(met en zonder 2x barlow) en XW10 erin', op een stevig fotostatief.
                Hee, dat klinkt interessant. Voor weinig een grootveldkijker. Als ik m'n 24 mm Meade erinstop zit ik op 15x met een beeldveld van bijna 5 graden.

Het zal geen APO kwaliteit zijn, maar 30 euro is natuurlijk spotgoedkoop.

Commentaar

Heerlijk "de halve uurtjes" gepakt, en de C9.25 getest op collimatie met behulp van 470x vergroting. Niet verlopen ondanks gezeul van en naar Grandpre.

De nieuwe SCT reducer / korrector getest. Bevredigend resultaat.

En jupiter stond lekker hoog zo tegen drie uur 's nachts, en het maantje dat zich langzaam losmaakte van Jupiter zelf was niet te versmaden.
                  "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
                  Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Commentaar

Origineel geplaatst door svdwal Bekijk bericht
                    Hee, dat klinkt interessant. Voor weinig een grootveldkijker. Als ik m'n 24 mm Meade erinstop zit ik op 15x met een beeldveld van bijna 5 graden.

Het zal geen APO kwaliteit zijn, maar 30 euro is natuurlijk spotgoedkoop.
                    Dit is em (met zonnefilter), staat in een minuutje waarneemklaar.
                    Voeg bestanden toe
                    Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Hier aan de kust heeft het toch zeer regelmatig geregend, waarvan flink wat buien niet door buienradar werden gedetecteerd.
                      De wind zorgde ervoor dat, ondanks het zeil dat ik over de setup geplaatst had, er toch regen op de OTA en montering kwam, waardoor ik de Newton er toch maar afgehaald heb.

Na 2x de Newton eraf en erop gezet te hebben, om vervolgens deze er weer af te kunnen halen voor de volgende neerslag, was voor mij de lol er wel weer vanaf en heb ik het opgegeven zonder ook maar een enkel object bekeken te hebben.

Gelukkig hebben jullie meer geluk gehad, want het werd wel weer eens tijd om te 'turen' na al die weken kwelling van overdag redelijk tot goed weer, en 's avonds weer dichte sluier of erger.
                      Skywatcher EXPLORER 254mm f/4.7 | TS 102ED f/7 Photoline | NEQ6 PRO
                      'Outer space exists because it's afraid to be on the same planet with Chuck Norris'

Commentaar

Origineel geplaatst door skyfan Bekijk bericht
                        Dit is em (met zonnefilter), staat in een minuutje waarneemklaar.
                        .
                        Een oculair op een statief met een OTA eraan vast!

Commentaar

Ok, op naar de Kijkshop

@dulfer
                          Dat is inderdaad heel lokaal geweest, wat verder het binnenland in is het droog gebleven.

Commentaar

Je had meer geluk dan ik. Toen Jupiter hoog genoeg stond om boven het huis uit te komen heb ik nog een kwartiertje van het beeld kunnen genieten, waarna een dikke laag sluierbewolking het contrast drastisch verminderde.
                            De maan steeg in het noordoosten precies langs een boom zodat ik die ook niet heb kunnen zien.
                            Zelfbouw 130 mm f/5 reisdobson - EQ2 - 250 mm f/4.68 zelfbouw dobson

Commentaar

Werken...
                            X