Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Zaterdag 27 oktober 2012: koud en helder!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Zaterdag 27 oktober 2012: koud en helder!

Ondanks de bijna volle maan zag het er erg transparant uit. De Noord-Oostenwind brengt schone droge koude polaire lucht. Laat ik deze heldere avond toch maar meepikken met de Equinox. We zien wel wat er van komt.

En dat viel allesinds mee!

De open sterrenhopen M36, M37, M38, het dubbelcluster, NGC1502 waren nog steeds goed zichtbaar. Niet zo mooi als op een maanloze nacht, maar toch!
    Ook Kembles Cascade was goed te zien.
    Verder langs een aantal bekende dubbelsterren zoals eta CAS, eta PER, gamma AND, en gamma Ari. Overbekend natuurlijk, maar ze blijven mooi om te zien.

Dan de maan. Even het overzicht in de 24mm SWA. Prachtig die complete bol zo in het zwart, maar o wat isítie fel. En inderdaad even stoppen om een beetje nachtzicht terug te krijgen. Toch maar eens zoín polarisatiefilter aanschaffen. Zelfs zoín groen maanfiltertje helpt niet veel tegen deze felheid.

De verrassing van de avond was Jupiter. Toen die wat hoger boven de daken stond bleek ook de seeing erg goed. Ik kon makkelijk werken met een vergroting van 180x (Eudiascopic 10mm plus 2x Barlow). Met wat geduld bleek ook 240x (Eudiascopic 7,5mm plus 2x Barlow) op momenten van goede seeing erg mooie beelden te geven. Dat heb ik nog niet vaak gehad.
    Maar 180x keek toch rustiger. Te zien waren de 2 equatoriale banden met hun rafelige randen, 1 extra rafelige band aan de zuidkant, en donkere verkleuringen richting zuidpool. De noordkant toonde zich vrij egaal.
    Als toegift kwam het ontbrekende maantje Ganymedes achter de gasreus vandaan. Dat blijft toch ook een mooi gezicht: zoín bobbeltje wat langzaamaan een rond schijfje wordt, en zich dan losmaakt van de bol.
    Toch jammer dat ik de binoviewer niet klaargelegd had. Ik had niet op zulke mooie omstandigheden voor Jupiter gerekend. Volgende keer dus wel: beter mee verlegen dan om verlegen.

Kortom onverwacht een heel geslaagd avondje. Wel al flink koud, de winter lijkt al onderweg!
    Equinox 120/900; Vixen 102/1500; Mizar 68/1000; Vixen 60/900
    Dobson OO-300/F5.3; OO-200/F6

Ja, het was inderdaad een mooie avond. Met die transparante lucht waren sterhopen toch erg leuk in de refractor ondanks de felle maan.
    Ik heb wel met mijn binoviewer naar maan en jupiter gekeken, en dat was zeer de moeite waard.
    We hoeven duidelijk niet thuis te blijven bij volle maan!
    Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Leuk verslag van mooie waarnemingen!

Bij dergelijke omstandigheden is er inderdaad nog zat moois te bekijken, dat blijkt maar weer!
      200 mm Meade LX 200 ACF, Takahashi TSA 102, Lunt Ls60tha, Imaging Source DMK21, Canon eos 1000D

Commentaar

Het lijkt erop dat de vochtige lucht niet overal was. Mooi.
        What where the skies like when you were young?

Commentaar

Bedankt voor jullie reacties.

Commentaar

Mooi verslag.
            Jupiter stond er toen inderdaad heel fraai bij. Ik heb toen ook gekeken en bleef rondom dezelfde vergrotingswaarden hangen. Hoe laat was dat?
            Schiedam
            Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
            Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
            Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Dat zal zo rond een uur of 12 tot half 1 geweest zijn.

Commentaar

Werken...
              X