Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

nooit meer slapen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

nooit meer slapen

Ik hoorde dat het vanacht zou opklaren, dus voor de grap gezegd: ik sta om 3 uur op.
    Als je met de huidige weersomstandigheden je hobby wilt uitoefenen, moet je elke gelegenheid pakken. Dus nooit meer slapen, al bedoelde WF Hermans in zijn boek iets anders dan de wanhoopsoptie van de amateurastronoom.

Klokslag 3 uur werd ik wakker, maar dat was me toch te joker.
    Half 5 even door de gordijnen naar buiten kijken. Hardstikke helder! Tussen de wolken door dan.
    De spullen in de tuin gezet, en twee bakken koffie en dito peukjes genomen om de zaak af te laten koelen.

Jupiter stond hoog aan de hemel te schijnen, er waren maar 3 maantjes te zien. Soms heb je het idee dat je er met een zonnebril naar moet kijken, wat komt daar een licht vanaf. In de loop van de ochtend ben ik er steeds naar teruggegaan. Je moet je oog op een bepaalde manier inzetten, dan verschijnen veel details. Als je dat punt hebt gevonden is het erg genieten. Ik zie de twee donkere banden en links/onderaan daarvan nog een smallere band. Allerlei structuren daartussen. Ik kijk met de ES82 11mm bij 110X, de seeing laat meer vergroting niet toe. Ik zie nu dat op dit moment de GRS weer verschijnt, maar ben inmiddels weer in de verwarmde kamer. Erg wennen weer die kou.

Zelfs voor ik M42 ga zien, wil ik nu wel eens M1 zien. Dat is er nooit van gekomen. Nu is het lekker helder en ik kan met de RDF zeta Tau in de zoeker zetten. Een stukje naar buiten en dat is hem. wel een beetje erg faint fuzzy, ik denk dat het donkerder moet zijn om hem echt wat beter te zien. Wel super speciaal dat je naar een supernovarestant zit te kijken. In 1054 kon je dit zelfs overdag nog zien. Ook met ES82 6,7mm bij 180 X niet meer detail te zien dan een - iets groter - pluisje.

Ik had ook uitgevonden hoe je M78 kunt vinden. Als je de sterren van de gordel draait om zeta Ori tegen de klok in totdat je net iets voorbij Betelgeuse wijst, zit je dicht in de buurt. Zo heb ik hem gevonden en voor de eerste keer kunnen bekijken. Het leek nog het meest op een dubbelster in een wolkje. Toch maar mooi 2 messiers aan mijn lijstje Messiers toe kunnen voegen!

M42 is mooi bij elke vergroting vind ik. Met de ES68 24mm bij 50 X, en met de Meade SWA68 16mm bij 75 X, een mooi overzicht, als je het trapezium helemaal onderin zet. Bij hogere vergroting (110 X) krijgen de donkere wolken bij het trapezium een mooie structuur. Tussen M42 en M43 zit een erg fraaie wolkenband. Verder daaronder nu ook duidelijk de Running Man gezien.

Gut achter me staat de grote beer, helemaal op zijn kop. M51 zit zowat achter het dak, is dan ook zeer slecht te zien (de buren stoken zeker ook 's nachts...), maar M81 en M82 kan ik heel goed bekijken! In de RDF verleng ik de lijn tussen Phad en Dubhe (gamma en alfa UMa) eenmaal, dan zit ik goed in de buurt. Even zoeken en dan staan ze alletwee mooi helder in het 11mm oculair. Ik kijk wat beter naar M82 bij 180 X. Er lijken hier en daar hapjes uit de sigaar te zijn genomen.
    Suf dat ik M109 bij Phad niet heb bekeken bedenk ik me nu. Althans geprobeerd, bij 9,8 mag. een uitdaging vanuit de tuin.

In de tweeling het 'voetbalcluster' M35 bekeken. die vult bij 110 X een groot deel van de driekwart graden van de hemel die ik door het 82gr. oculair zie.

Daar staat de leeuw!
    Het Leo triplet snel gevonden. Maar die verdomde NGC3628 zie ik niet. Moet toch een keer gaan lukken! Je bekijkt het stelsel wel vanaf de zijkant en 9,5 mag. is niet heel helder, maar het moet volgens mij kunnen in de 20cm newton. M65 met 9,3 mag. is geen probleem. Op Stellarium nog eens heel precies lokaliseren.
    Voorbij de snuit van de leeuw moet ik NGC2903 kunnen vinden. Met de RDF mu en epsilon Leo verlengen, dacht ik uit mijn hoofd. Niet gevonden. Nu weet ik dat ik verder en noordelijker moet kijken, beter zoeken zuidelijk vanaf gamma Leo. Voor een volgende keer.

Toen nog een poos naar Jupiter gekeken, in de hoop het vierde maantje tevoorschijn te zien komen. Maar om half zeven had ik het koud en heb ik opgeruimd.
    In Stellarium zie ik dat Europa rond 7 uur tevoorschijn kwam... jammer maar helaas, een warme bak koffie is ook een feest.

Leuk dat ik, hoewel totaal onvoorbereid, toch 2 nieuwe messiers heb gezien, op deze ochtend met hoog Bambi-gehalte.
    Sumerian Optics Alkaid 30cm f/4; Swift Kestrel Audubon 10X50 HR/5; Helios Stellar 20X80 FMC

Mooi verhaal ! Een echte die-hard. Jammer voor jou is het morgen al weer een uur eerder licht

Commentaar

Goeie actie, je zag het gisternacht al aankomen dat het helder zou worden.

M78 is een mooie meenemer, en lid 3 van het Leo-triplet is heel goed te doen met 20 cm als je op een donkere plek bent. Anderzijds, in de stad zijn 65 en 66 al een enorme opgave.
      What where the skies like when you were young?

Commentaar

Heerlijk verslag. De koude en schoonheid van de vroege ochtendsfeer kun je bijna proeven. W.F. Hermans zou het niet beter hebben gedaan.
        Schiedam
        Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
        Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
        Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Leuk waarneemverslag, met plezier gelezen.
          Mooie objectenlijst ook, zeker waard om de kou voor te trotseren.
          Skywatcher EXPLORER 254mm f/4.7 | TS 102ED f/7 Photoline | NEQ6 PRO
          'Outer space exists because it's afraid to be on the same planet with Chuck Norris'

Commentaar

ben gewoon jaloers !!! Bij mij regende en hagelde het voortdurend ! de hele nacht door...
            nu ziet het er in Oostende zo uit...WIT !
            Voeg bestanden toe
            Ga de weg die jou het beste lijkt.

Commentaar

Leuk verslag en veel gezien zo in deze koude ochtend. Wel mis ik het gezoem van de muggen een beetje...
              12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
              7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.

Commentaar

Inderdaad, petje af! Zoiets lukt mij maar moeilijk.

Ik snap dat je van iedere gelegenheid gebruik moet maken. Ook ik voel die druk. Als ik 's avonds naar buiten kijk en ik zie de eerste sterren door de wolken komen, dan denk ik: ik moet kijken. Ik heb daar afscheid van genomen, want het moet wel leuk blijven. Per slot van rekening is het een hobby en heb ik ook nog mijn werk, studie en vrouw (belangrijkheid in omgekeerde volgorde:lol

Wat mij ook erg helpt is de aankoop van een Firstscope. Als ik geen zin heb om 8 inch in stelling te brengen (daar moet je echt voor gaan zitten), zet ik de firstscope op het bureau voor een vluggertje. Balkondeur open en even kijken.
                Bevalt prima.
                Dubbelster-"astronoom" met een klassieke inslag | o.a. Skylux 70/700

Commentaar

Leuk verslag hoor! En knap dat je je bed ervoor uitkomt! Ik blijf dan meestal gewoon de hele tijd op tot ik wil waarnemen want ik kom me bed niet meer uit als ik eenmaal lig

@JP, stinkend jaloers!!! Ik hou zo van witte straten ookal is het geen echte sneeuw! Krijg er zo'n heerlijk winter gevoel van.

Casper
                  Ik tuur graag naar obscuur.

Commentaar

Mooi verslag, het loont altijd erg de moeite om 's nachts op te staan. Een stuk na middernacht is half Nederland wel naar bed en dan zijn er een stuk minder huishoudens die hun kamerlichten aan hebben. Dat scheelt toch weer in de lichtvervuiling. Bovendien ben je dan ook aardig uitgerust. Om 1 uur zag ik wel de vierde maan van Jupiter. Twee stonden samen ver van de planeet en twee samen dicht bij Jupiter. Nog even gechekt op internet en om 0:58UT (2:58 MEZT dus) trad Europa Jupiters schaduw binnen. http://www.skyandtelescope.com/obser...script/jupiter
                    Last bewerkt door EdwardB; 27-10-12, 12:06.
                    Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

mooi verslag, echt de "reis" meegemaakt bedankt.
                      NGC 2903 moet een keer lukken!
                      8" Skywatcher Dobsonian. 127mm Skywatcher maksutov. 8x40mm capilux. 15x80 Binoculair

Commentaar

Werken...
                      X