Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

11 Graden genieten met de verrekijker

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

11 Graden genieten met de verrekijker

Vanavond, ondanks de maan even vanaf mijn vakantieadresje nabij Bergen op Zoom een uurtje met verrekijkers staan genieten van de sterrenhemel boven me. Door de Maan, de verlichting van de vakantiehuisjes en de omringende bomen bleef het waar te nemen hemelgebied beperkt tot hoog in het Oosten. Ik maakte gebruik van een 7X50 veteraan ( merk: Garton) uit de vorige eeuw, met een beeldveld van 11 graden en een moderne 20X80 Swift op statief. Voor de in-and-outs van de Garton, lees de link.

Die 11 graden bleken heel erg gemakkelijk om als padvinder te dienen voor de grotere Swift, die een veel kleiner beeldveld heeft. De grote sterrenhoop in Perseus, rond de ster Mirphak, is in de oude kijker adembenemend. Met de Swift mis je veel van de rand van zo'n grote hoop. De dubbele hoop in Perseus evenals Stock 2 waren uiteraard in de Swift weer indrukwekkender te zien. De Garton wees ook perfect de weg naar M33, het stelsel zelf uiteraard weer niet, dat als een spookachtig schijnsel in de 20X80 opdoemde. M31 was in de Swift fraaier, maar viel in de Garton niet tegen.

Kembles Cascade paste met gemak in zijn geheel in de Garton, hoewel de allerzwakste sterretjes daarvan niet getoond werden. De 11 graden senior kwam tot magnitude 7.7. Alleen het trappetje heldere sterren daarboven werd zichtbaar, evenals de helderste leden van open sterrenhoop NGC1502, onderaan. Grappig gezicht: geen wonder dat NGC1502 onderaan ligt... als er een paar "treden" ontbreken.....:smile: De 20X80 laat dan zien dat er een enorme streng van wel 14 sterretjes van magnitude 8-9 de gaten tussen de ontbrekende ( grote) treden opvult. Of is die streng soms de eigenlijke "cascade?" NGC1502 lijkt dan plotseling ook een leuk dubbelsterretje van rond magnitude 7 elk te bevatten.

Het sterrenbeeld Lier paste in zijn geheel in het beeldveld, geen probleem, evenals de driehoek Deneb, Sadr en Delta Cygni van de zwaan ( Ja, toch even gekeken met de maan in mijn ooghoeken schijnend.) Opvallend in de Garton is de randonscherpte en de gevoeligheid voor zijlicht van Maan / lantaarnpaaltjes. Maar dat is redelijk af te schermen met de monnikskap op mijn Amerikaanse waarneemvest. Bij het genieten van het grote beeldveld als geheel vallen die ongemakken niet zo heftig op.

Oh, ja, en de Maan. Oeps...vergeten...

Edit: Uit nazoeken blijkt dat met de cascade ( trap van water, reeks kleine watervalletjes, stroomversnelling) de streng kleine sterretjes wordt bedoeld. De grotere trap daarboven van 5 sterren is met een standaard verrekijker uiteraard veel gemakkelijker te vinden en een mooie "gids".
    Last bewerkt door John Baars; 22-10-12, 23:31. Reden: Edit
    Schiedam
    Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
    Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
    Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Goed en herkenbaar verslag van de ervaringen van een verrekijker waarnemer!
    Bedankt ook voor de tip van Kembles Cascade. Bij mijn laatste sessie viel me ook die lijn met sterren op. Ik ga er de volgende keer wat meer aandacht aan besteden.

Ik dacht trouwens eerst dat je met de 11 in de titel, de temperatuur bedoelde...
    Zelfbouw 130 mm f/5 reisdobson - EQ2 - 250 mm f/4.68 zelfbouw dobson

Commentaar

@John.
      Heerlijk om af en toe weer eens de verrekijker(s) te pakken en te genieten van het grote beeldveld t.o.v. de grotere kijkers!
      Bedankt voor je verslag, dat je gewoon even "meeneemt" naar "boven".
      8" Skywatcher Dobsonian. 127mm Skywatcher maksutov. 8x40mm capilux. 15x80 Binoculair

Commentaar

Lekker verslagje John.
        Kembles Cascade en de NGC1502 heb ik vorige week met de Dob bekeken. Vooral het sterrenhoopje vond ik een pareltje. Die kon trouwens best wat vergroting hebben. Dan toonde hij zich nog fraaier.
        Equinox 120/900; Vixen 102/1500; Mizar 68/1000; Vixen 60/900
        Dobson OO-300/F5.3; OO-200/F6

Commentaar

Werken...
        X