Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Vrijdag 12 oktober 2012: is er leven na La Guindaine?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Vrijdag 12 oktober 2012: is er leven na La Guindaine?

Na een week waarnemen in La Guindaine (september 2012), kan een als ‘goed’ bekend staande plaats als Am Grünen Kloster alleen maar tegenvallen. Maar aangezien er geen alternatief is en het niet altijd feest kan zijn, moet het toch maar. De avond van vrijdag 12 oktober zou bewolkt zijn, en zaterdag 13 oktober overdag ook, met een gebied van opklaringen in de loop van de nacht er tussen in, ongeveer vanaf 23hr. Genoeg om een poging te wagen? Ja!
    .
    Rond 19:30hr thuis wegrijdende was de lucht strakblauw (dat belooft nog wat!), maar dikke wolkenpakketten werden zichtbaar in het westen toen ik over de (hooggelegen) N281, net voorbij het Rodastadion richting Aken reed. En zowaar: de Baraque Michel oprijdende, begon het uit deze wolken te regenen! Rekening houdende met het feit dat het al een aantal dagen achter elkaar geregend had en ik geen zin had om de auto uit te graven, besloot ik niet in de blubberweide te gaan staan te Am Grünen Kloster, maar op de landweg zelf. Nadelig voor strooilicht door sporadisch voorbijrijdende auto’s, maar een alternatief was er niet. Sourbrodt? Nee, ik wilde een aantal zeer zuidelijke waarnemingen uit Guindaine overdoen, om te zien wat het verschil zou zijn.
    En zo zit ik dan rond 20:45hr, vlak na het begin van de Astronomische Schemering, in de auto op de landweg, te wachten tot de regen voorbij was. Dat is na een kwartiertje zo, dus zet ik de Pentax K10D met Sigma 4.5mm F2.8 Circular Fisheye op om de hele nacht door opnamen te maken, 120 seconden belicht op F3.5, ISO800 met ruisonderdrukking, om de hemelkwaliteit te vergelijken met opnamen gemaakt in de nacht van 14 op 15 september in Guindaine, met dezelfde instellingen. Er is wel al redelijk wat te zien van de sterrenhemel, maar zoals Guindaine? Nee, dat toch niet.
    .
    21:04hr, eerste fisheye-opname, tussen de twee wolkenvelden door. De regen is voorbij, maar wat komt er nog meer? Pentax K10D met Sigma 4.5mm F2.8 Circular Fisheye, 120 seconden op F3.5, ISO800 met ruisonderdrukking.
    .
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 1. 21.04hr, eerste opname.JPG views: 1 grootte: 190,8 KB id: 1099257
    .
    Maar opbouwen van de CGE1400/WO80FD: kan het wel, kan het niet? Er komt een nieuwe lading wolken aan, en die ziet er duister uit, alsof het ieder moment kan gaan regenen, dus ik wacht af.
    .
    21:45hr, wolkenbanden op de IR-satellieopnamet zijn zichtbaar boven het oosten van België. Reden tot zorg?
    .
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 2. IR Sat.jpg views: 1 grootte: 49,4 KB id: 1099258
    .
    Aan het werk!
    21:43hr, grote wolkenbanden zijn zichtbaar, ook op Internet (via de iPhone). De montering van de CGE1400/WO80FD staat al op, maar ik durf niet verder te gaan. Als het gaat regenen, moet alles immers snel in de auto verdwijnen kunnen.
    21:50hr, er vallen wat druppels uit de lucht, dus snel de montering afgedekt.
    21:58hr, SQM20.51, slecht voor Am Grünen Kloster, maar met de bewolking nog steeds aanwezig, kan het nauwelijks anders. Met name het zuiden en zuidwesten zitten nog dicht.
    22:25hr, SQM20.95. De sterrenhemel is weer zichtbaar, met Melkweg, maar niet ver tot in het zuiden. Het oosten is open, M31 is met het blote oog te zien. Ik besluit de CGE1400/WO80FD op te gaan bouwen.
    22:48hr, SQM20.80, 4°C en het waait (en voelt dus zeer koud aan). De CGE1400/WO80FD staat op en het lijkt er op dat het helder gaat worden. De Melkweg is in het zenith goed zichtbaar, maar Guindaine? Nee, geen partij dus.
    23:25hr, bezig met Two Star Alignment, met wolken in het zuiden en westen. Ik wilde beginnen met Barnard’s Galaxy, om te vergelijken met wat ik kon zien in Guindaine, maar daarvoor is het nu al te laat.
    .
    Cassiopeia en Cepheus
    23:35hr, SQM20.86; omgevingstemperatuur 4.8°C, correctortemperatuur 5.9°C en relatieve vochtigheid ‘high’. Planetaire nevel NGC40 in Cepheus op kaart 8 van de Uranometria 2000.0 is het doel van de eerste starhop van deze avond. Ik start bij κ Cas, een heldere ster ten noorden van de W-vorm van de hoofdvorm van het sterrenbeeld.
    23:41hr met κ Cas in beeld. Net noordelijk van deze ster staan een paar open sterrenhopen: King 14, NGC133 en NGC146, alle drie binnen twee graden van de ster. Het groepje past in de CGE1400 met XW40 (98x, 43’). Net oostelijk van κ Cas staat een ster van magn. 7, een klein eindje naar het noordwesten een ster van magn. 8 en vrijwel in lijn daarvan op dezelfde afstand, staat open sterrenhoop NGC146, allemaal binnen een halve graad. Doordat deze in het verlengde van dat rijtje staat, valt deze als eerste op in de CGE1400 met XW40. NGC146 is een zesde beeldveld groot, een beetje langgerekt in oost-west richting en bestaat uit vijf wat helderdere sterren in de vorm van een schaaltje, waarin zeven of acht zwakkere sterren liggen. Deze open sterrenhoop is niet de meest opvallende van de drie, maar valt op doordat deze in lijn van de twee sterren staat.
    SQM20.89. Met κ Cas aan de rand van het beeldveld in de CGE1400 met XW40 (98x, 43’) zijn alle drie de open sterrenhopen in één keer te zien; de open sterrenhopen staan in een gelijkzijdige driehoek met zijden van een kwart beeldveld. King 14 staat iets dichter bij κ Cas en bestaat uit acht wat helderdere sterren en is iets kleiner dan NGC146, misschien wat minder opvallend. NGC133 bestaat uit een λ-vormig geheel van zes sterren, waarvan één aan de rand wat zwakker is, en één ster die wat helderder is precies in het midden; dat is de ster die op de kaart individueel aangegeven wordt.
    De WO80FD met N17T4 (33x, 2°31’) laat de drie open sterrenhopen zien. King 14 is het minst opvallende. Van NGC133 is de λ-vorm te zien en deze open sterrenhoop valt daardoor als zodanig op. NGC146 is te zien als zodanig. Heel opvallend zijn ze allemaal niet, maar ze zijn wel direct te herkennen als open sterrenhopen tussen de sterren in de omgeving.
    .
    Van hieruit naar NGC40 is een hop over tien graden naar het noorden, met behulp van de WO80FD met N17T4 (33x, 2°31’), en gaat na twee graden langs twee sterren die noord-zuid staan, daarna langs het duo 16 en 13 Cas op een halve graad van elkaar (waarbij het sterretje net ten zuiden van 16 Cas heel opvallend is) en dan langs een driehoek van sterren met zijden van een halve graad op een graad noordelijk van het duo 16 en 13 Cas. Er verschijnt nog een driehoek in beeld met een wat helderdere ster er naast, en daarna via een aantal wat helderdere sterren nog wat verder naar het noorden tot bij open sterrenhoop NGC110, binnen een boog van drie sterren. Deze open sterrenhoop is in de WO80FD met N17T4 niet te zien. Met de CGE1400 met XW40 (98x, 43’) vanuit de ster net ten noorden van NGC110 naar het zuiden bewegende kom ik terecht op een plek waar de concentratie van sterren wat groter is, met zo’n tien sterren in beeld in een gebied van 1/3e beeldveld groot, min of meer rond, maar niet heel opvallend. Dit wetende kijk ik nog eens in de WO80FD met N17T4 (33x, 2°31’) en nu zie ik ‘m daarin ook, als een kleine verhoging van de sterconcentratie.
    De posities van open sterrenhoop NGC110 en planetaire nevel NGC40 passen in één beeld van de WO80FD met N17T4. Er staat twee sterren ruim een graad noordelijk van NGC110 die richting NGC40 wijzen, maar NGC40 zelf is niet te zien in deze telescoop. In de CGE1400 met XW40 (98x, 43’) zie ik NGC40 als een ronde nevel die tussen een aantal helderdere sterren staat; samen vormt dit geheel een ‘platte Cassiopeia’. De diameter van NGC40 is een fractie van het beeldveld, met een heel opvallende centrale ster. Wetende waar dit object staat, zie ik ‘m in de WO80FD met N17T4 (33x, 2°31’) ook.
    0:05hr, SQM20.80; met de CGE1400 met XW20 (196x, 22’) is op minder dan een diameter van NGC40 een wat zwakkere ster te zien. Perifeer kijkende is op dezelfde afstand verder een nog wat zwakkere ster te zien. Interessant is het beeld in dit oculair te vergelijken met dat in de nieuwe BGO18, een oculair dat een grotere transmissie zou moeten hebben dan de XW20. De CGE1400 met BGO18 (217x, 12’) laat de twee sterren heel duidelijk zien, en aan de andere kant van NGC40 is direct kijkende een derde ster te zien, die ik in de XW20 helemaal niet gezien heb. Over naar de CGE1400 met XW14 (279x, 15’): het derde sterretje is hiermee ook te zien; het gemak waarmee dat gaat, is te vergelijken met het gemak waarmee het met de BGO18 gegaan is. Terug naar de CGE1400 met XW20 (196x, 22’): wetende waar dat derde sterretje staat, zie ik ‘m als ik perifeer kijk; direct kijkende kan ik ‘m niet vasthouden. Met de CGE1400 met BGO9 (434x, 6’) zie ik af en toe details in de planetaire nevel: concentrische donkere zones, maar het zit tegen de rand van het waarneembare aan. Dit oculair laat de derde ster zonder problemen zien.
    .
    0:16hr, tegenvallende transparantie: het kan een stuk beter in Am Grünen Kloster, maar niet vanavond dus. Pentax K10D met Sigma 4.5mm F2.8 Circular Fisheye, 120 seconden op F3.5, ISO800 met ruisonderdrukking.
    .
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 3. 0.16hr. Niet heel helder.JPG views: 1 grootte: 196,4 KB id: 1099259
    .
    De transparantie is niet heel goed: zuidelijk van Altair, beneden zo’n 25 graden hoogte, is er geen Melkweg meer te zien; de Great Rift is te zien, maar niet heel opvallend. Ook in Cassiopeia en verder door naar Auriga is de Melkweg wat fletsjes. Jupiter, boven de oostelijke horizon, is heel opvallend.
    .
    Verder naar het zuiden
    NGC157, H400-galaxy in Cetus op kaart 121, is het volgende object. Vanuit Deneb Kaitos (β Cet) naar het noordwesten staat de ster ι Cet, die met de RDF in beeld gezet wordt. Vanuit deze ster met de WO80FD met N17T4 (33x, 2°31’) anderhalve graad naar het oosten, staan twee sterren noordwest-zuidoost; nog eens twee graden verder staat een vierhoek waarbinnen galaxy NGC157 staat. De vierhoek is zeer opvallend; er staat een vijfde ster bij die er een stoelvorm van maakt. NGC157 is niet te zien in de WO80FD, totdat ik de kijker lichtjes beweeg en meende NGC157 toch te zien door de beweging van de kijker. Wat brengt de BGO18 (31x, 1°24’) in de WO80FD op dit object? De BGO18 laat NGC157 direct kijkende met wat moeite zien; perifeer is het geen enkel probleem: heel opvallend. Duidelijk is dat het verschil in transmissie tussen de N17T4 en de BGO18 groot is.
    0:33hr; SQM20.99; het wordt wat beter. De CGE1400 met XW40 (98x, 43’) laat een langgerekt geheel zien waar een ster vlak naast staat, tussen twee sterren van de vierhoek, waarbij één van die twee sterren dubbel is. De CGE1400 met XW14 (279x, 15’) laat de twee sterren beeldvullend zien en de galaxy als een langgerekt geheel, eigenlijk te sterk vergroot om veel details te zien. Eén ster er naast, een tweede ster ernaast, nog een derde ster die zwakker is.
    .
    0:48hr, SQM20.85; de omstandigheden zijn niet heel goed, maar ik wil galaxy NGC613 toch in beeld zetten, door middel van hop vanuit Deneb Kaitos (β Cet) op kaart 158 van de Uranometria 2000.0. Met de WO80FD met N17T4 (33x, 2°31’) hop ik helemaal naar het zuiden, van declinatie δ-8° naar δ-29°. ‘Onderweg’ kom ik The Silver Coin Galaxy (NGC253) tegen, die in de WO80FD direct te zien is. Ik zie een langgerekt stelsel, dicht tegen twee sterren aan. In de XW40 (98x, 43’) is de hemelachtergrond te licht; de CGE1400 met XW30 (130x, 32’) laat een zeer lang doorlopende band zien, met een helderder gedeelte, bijna een heel beeldveld lang. Ik zie diverse helderdere gedeelten in de galaxy; ik zie er één een beetje schuin op de lange as van het stelsel, een tweede op 1/3e beeldveld verder.
    Bolhoop NGC288 zoek ik door middel van een hop via een paar sterren net noordelijk van NGC253. NGC288 verschijnt als een lichtere vlek in een te lichte omgeving in de WO80FD met N17T4 (33x, 2°31’) in beeld. De CGE1400 met XW30 (130x, 32’) laat een vlek zien, ź beeldveld, waarin een aantal sterren opgelost te zien zijn, tegen een korrelige nevel aan. In de CGE1400 met XW10 (391x, 11’) zie ik een groot object, bijna een half beeldveld, waarin een groot aantal sterren op te lossen zijn, verspreid over het oppervlak. De kern is helderder, maar er zijn geen sterren in op te lossen. Dit object staat laag; de kijkerbuis staat weliswaar nog niet horizontaal, maar het gaat wel die kant op.
    Vanuit NGC288 naar het zuidzuidoosten, kom ik terecht bij α Scl; een ster van magn. 4 op dezelfde declinatie als NGC613, helemaal aan de zuidrand van kaart 158. Op kaart 176 zijn sterren te zien net zuidelijk van NGC613, dus de hop gaat over deze kaart. Naar het oosten bewegende staat komt een groepje van sterren rond τ Scl in beeld, waar galaxy NGC613 net noordelijk van staat.
    1:02hr, SQM20.89. Ongeveer 40’ noordelijk van τ Scl staan twee oost-west staande sterretjes 2/3e beeldveld uit elkaar; van daaruit in westelijke richting bewegende verschijnt galaxy NGC613 in beeld van de CGE1400 met XW40 (98x, 43’). Ik zie een vaagje dat dicht bij een ster staat, op 1/10e beeldveld. Een langgerekt object, maar niet veel verdere details zijn zichtbaar; het verbaast me toch dat er iets te zien is, gezien de omstandigheden en het feit dat de kijkerbuis bijna horizontaal staat. NGC613 in de CGE1400 met XW20 (196x, 22’) is langgerekt, zonder veel meer details. De langgerektheid staat schuin op de Rechte Klimming, zoals inderdaad ook kaart 176 weergegeven is.
    Intussen glijdt de Uranometria van mijn schoot in de modder, uiteraard met de zijde tegenover de rug omlaag. Modder dus op alle bladzijden …
    Iets oostelijk van τ Scl staat het galaxy-duo NGC642/NGC639. Met de CGE1400 met XW20 (196x, 22’) meen ik wat hiervan te zien; de CGE1400 met BGO18 (217x, 12’) laat een kleine vlek zien, maar het is niet heel opvallend. Verdere details zijn niet te zien. Noot: zoekende op Deepskylog.be, is duidelijk dat NGC642, een balkspiraal, veel helderdere is dan NGC639, dus heb ik de eerste wel en de tweede niet gezien.
    .
    Nog verder naar het zuiden
    1:28hr, SQM20.91. De transparantie is iets beter, gezien het feit dat sterren wat lager boven de horizon iets beter te zien zijn dan eerder op de avond. In La Guindaine heb ik bolhopen in Fornax Dwarf waargenomen; kan dat in Am Grünen Kloster ook? NGC1049 is de helderste van het spul, dus dat wordt het eerste doel.
    Vanuit NGC642/NGC639 richting oost verschijnt het trio sterren waaronder ν en π For vanzelf in beeld in de WO80FD met N17T4 (33x, 2°31’). Verder op kaart 175, richting zuidoosten via de ster μ For verschijnt uiteindelijk het drietal ο, λ1 en λ2 For in beeld, met meteen oostelijk Fornax Dwarf, die uiteraard niet zichtbaar is. Het drietal van sterren is zeer duidelijk waarneembaar, ondanks de zeer geringe hoogte boven de horizon.
    1:37hr. De CGE1400 met XW40 (98x, 43’) laat het vervormde wybertje waarvan λ2 deel uitmaakt, zien, maar niet heel duidelijk. Van daaruit richting oost is het drietal ‘Pointer Stars’, net ten noordoosten, te vinden, op ongeveer een beeldveld afstand, en tussen deze Pointer Stars en het wybertje staat de ster van magn. 8.3. NGC1049 zou dan in de buurt moeten staan. Maar wat ik ook doe: ik krijg ‘m niet te zien. De kijker staat vrijwel horizontaal, de omstandigheden zijn niet optimaal, dus het lukt nu niet. Maar ik kan me voorstellen dat onder een wat betere hemel te Am Grünen Kloster, het wel mogelijk moet zijn. Volgende keer dan maar!
    .
    1:48hr, SQM21.01, omgevingstemperatuur 2.4°C, correctortemperatuur 4.0°C en relatieve vochtigheid ‘high’. De corrector is nog steeds dauwvrij (met een nieuw dauwlint rond de secundaire) en ik heb het koud. Even springen om het weer wat warmer te krijgen.
    Kaart 140, midden in Cetus, laat een aantal H400s zien. De hop naar NGC246 begint bij Deneb Kaitos, op declinatie δ-18° en gaat naar δ-11°, op vrijwel gelijke rechte klimming, een hop met de WO80FD met N17T4. Na een graad kom ik langs twee noord-zuid gerichte sterren, daarna verder langs ster 18 Cet, met een ster zuidoostelijk. Ik kom langs een boog van sterren, met de opening richting west, en een stukje verder noord moet ik NGC246 tegenkomen.
    Maar: er komt weer bewolking aan, en dat baart me zorgen. Het ziet er allemaal wat onheilspellend uit, en ik vrees dat het weer gaat regenen. Uiteindelijk kies ik er dan toch voor om op te ruimen.
    .
    2:40hr, bewolking! Pentax K10D met Sigma 4.5mm F2.8 Circular Fisheye, 120 seconden op F3.5, ISO800 met ruisonderdrukking.
    .
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 4. 2.40hr - bewolkt.JPG views: 1 grootte: 183,9 KB id: 1099260
    .
    Tenslotte
    Is er leven na Guindaine? Hmmm … het viel wel wat tegen, maar inderdaad: de omstandigheden waren duidelijk slechter dan ‘gebruikelijk’ te Am Grünen Kloster.
    .
    The Morning After: dat het zo’n modderbad geweest was, viel me eigenlijk de volgende ochtend pas op.
    .
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 5. Day after.JPG views: 1 grootte: 115,0 KB id: 1099261
    Last bewerkt door Skyheerlen; 19-10-12, 07:38.

Am Grünen Kloster vs. La Guindaine ...

Hoeveel slechter was de hemel in Am Grünen Kloster dan de hemel in La Guindaine? Kijk zelf maar; deze opnamen zijn gemaakt op ongeveer dezelfde Local Sideral Time, met dezelfde camera-instellingen. Nou was het wel zo dat de omstandigheden in Am Grünen Kloster deze keer slechter waren dan gebruikelijk, maar toch ... frustrerend.
    .
    Am Grünen Kloster, 12 oktober 2012, 23:22hr. Pentax K10D met Sigma 4.5mm F2.8 Circular Fisheye, 120 seconden op F3.5, ISO800 met ruisonderdrukking.
    .
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 61. AGK 12.10, 23.22hr.JPG views: 1 grootte: 197,2 KB id: 1055941
    .
    La Guindaine, 15 september 2012, 1:19hr, Pentax K10D met Sigma 4.5mm F2.8 Circular Fisheye, 120 seconden op F3.5, ISO800 met ruisonderdrukking.
    .
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 62. Guindaine 15.9, 1.19hr.JPG views: 1 grootte: 185,8 KB id: 1055942
    .
    Duidelijk dus!
    Last bewerkt door Skyheerlen; 19-10-12, 21:25.

Commentaar

Zo! Die foto's geven wel heel pijnlijk aan hoe de Alpen hemel van de onze verschilt. WoW!
      12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
      7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.

Commentaar

Toch nog een hoop gezien ondanks de (in verhouding) mindere omstandigheden. Jammer van je Uranometria, is die nog bruikbaar?

Het verschil op de foto's is fors. Maar dat zal ook zeker door die wolken komen.
        What where the skies like when you were young?

Commentaar

Jammer dat het wat minder was ditmaal, maar je hebt gelukkig toch wel heel wat gezien. Veel meer dan mijn achtertuin liet zien zonder bewolking en regen in elk geval.
          .
          Maar je verslag is wel even boeiend als altijd, net een documentaire :smile:
          .
          Je ziet de verschillen ook mooi terug op Blue Marble:
          AGK met de lichtkoepels van Monschau aan de ene kant en Bütgenbach/Malmedy aan de andere kant
          Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: bm_agk.jpg views: 1 grootte: 161,6 KB id: 1055945
          .
          La Guindaine met nog net een stukje lichtvervuiling uit La Grave en Villar d'Arčne
          Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: bm_guindaine.jpg views: 1 grootte: 113,7 KB id: 1055946
          .
          Het zwarte stukje ten oosten van AGK langs de N658 tussen Rocherath en Wahlerscheid grensovergang blijft me echter intrigeren, volgende keer wil ik daar eens kijken voor een geschikte plek. Als het niets is ben ik in 20 minuten weer terug bij AGK/Sourbrodt. Jammer dat ik geen SQM meter bezit.

Commentaar

Weer een prachtig verslag uit Heerlen! Ga ik morgen eens rustig natrekken met de atlas erbij.
            Jammer van de uranometria. Ik heb mijn atlas altijd op een stevige muziekstandaard liggen. Die kun je makkelijk naast je zetten, en neemt weinig ruimte en gewicht in beslag.
            Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Diep respect dat je die lage objecten nog probeert te zoeken vanuit onze Lage Landen, ik had er daar gewoon een serie van laten liggen voor een volgende astroreis.
              Veel van die gaalxies in Cetus, Fornax etc zijn balkspiralen, dus best lastig met lage oppervlaktehelderheid. Jammer dat je er niet meer detail uit halt, het zijn juweeltjes!
              Ook interessant om te lezen hoe die BGO's het doen in vgl met de XW's, ben ik blij dat ik me onlangs een BGO heb gekocht!
              -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Origineel geplaatst door svdwal Bekijk bericht
                Toch nog een hoop gezien ondanks de (in verhouding) mindere omstandigheden. Jammer van je Uranometria, is die nog bruikbaar?
                Zie je het al voor je?
                .
                Plétsch, daar viel de Uranometria 2000.0 deel 2 in een diepe modderpoel. In het donker stak ik mijn hand in de poel, voelde onder het oppervlak, en daar greep ik een paar bladzijden vast. Ik trok, maar helemaal doorweekt konden deze mijn getrek niet aan, en werden losgescheurd van de rest van de atlas. Ik voelde verder onder het oppervlak, en daar had ik de kaft te pakken. Voorzichtig trok ik het restant van de atlas uit de pratsch, tegen de zuigende werking van de modder in. Uiteindelijk lag hij op het droge, maar ja, wat had ik er nog aan, zo doorweekt? Ik heb 'm dan maar laten liggen, blootgesteld aan de elementen. Hij zal nu wel opgelost zijn in het water
                Nou, zo is het dus niet gegaan; na wat boenwerk (voor zover mogelijk) ziet het er als volgt uit:
                .
                Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: foto.JPG views: 1 grootte: 113,3 KB id: 1055961
                .
                .
                .

Origineel geplaatst door svdwal Bekijk bericht
                Het verschil op de foto's is fors. Maar dat zal ook zeker door die wolken komen.
                Inderdaad, de omstandigheden waren niet zoals gebruikelijk. Over het algemeen ligt de SQM tussen de 21.2 en 21.45; daarnaast was de transparantie ook nog een slecht. Aan de andere kant: de situatie van 12 oktober is niet ontypisch voor de wat donkerdere waarneemplek in NL, dus het geeft toch een goede indruk.
                .
                .
                .
                Origineel geplaatst door TomC Bekijk bericht
                Veel van die gaalxies in Cetus, Fornax etc zijn balkspiralen, dus best lastig met lage oppervlaktehelderheid. Jammer dat je er niet meer detail uit halt, het zijn juweeltjes!
                Ik weet het, maar het is ook een kwestie van 'tijd besteden aan'. Volgende keer beter.
                Last bewerkt door Skyheerlen; 19-10-12, 06:39.

Commentaar

Leuk verslag maar vooral leuk om het verschil met La Guindaine te zien, of nou 'leuk' is misschien niet het goed woord

Casper
                  Ik tuur graag naar obscuur.

Commentaar

Vervelend zeg, jammer dat zo'n atlas niet van datzelfde watervaste materiaal wordt gemaakt als jouw Beobachteratlas... die hoef je maar af te spoelen.

Commentaar

Ja; ik ken geen enkel ander astroboek dat zo gemaakt is, helaas.
                      .
                      .

Origineel geplaatst door dreistein Bekijk bericht
                      Het zwarte stukje ten oosten van AGK langs de N658 tussen Rocherath en Wahlerscheid grensovergang blijft me echter intrigeren, volgende keer wil ik daar eens kijken voor een geschikte plek. Als het niets is ben ik in 20 minuten weer terug bij AGK/Sourbrodt. Jammer dat ik geen SQM meter bezit.
                      Zeer, zeer boeiend! Ik ben benieuwd.
                      Last bewerkt door Skyheerlen; 19-10-12, 08:59.

Commentaar

Dat valt gelukkig erg mee.

Er is een variant van de PSA die speciaal geimpregneerd is tegen vocht. Maar dat helpt niet als je er een kleverige vloeistof overheen mikt, dan komt de afdruk gewoon los.

Ze zouden sterrenkaarten moeten maken van dat spul waar de ANWB waterkaarten van maakt. Een soort dun plastic, ideaal in natte omstandigheden, en ook nog eens scheurvast.
                        What where the skies like when you were young?

Commentaar

Vreemd dat het de laatste keren zo tegenvalt in het Kloster. Zou de lichtvervuiling dan toch opkruipen of zijn de omstandigheden gewoon matig geweest?

Ik denk dat de plek van Dreistein ook wel iets beter is. Heb hier zelf Google maps al es doorgespeurd, maar het is ook weer langer rijden, maar zeker het proberen waard. Nieuwe stekjes zijn altijd interessant.

Commentaar

Het was deze keer inderdaad opvallend slecht, maar ik denk dat dat meer door de bewolking/sluier dan door strooilicht kwam. Ik heb sowieso de indruk dat de hoogste SQMs in de lente gehaald worden en niet in de herfst. Ik zal vanavond de SQM-kaart bekijken; dat geeft een goede indicatie (en de laatste metingen, ook van Guindaine, invoeren).

Commentaar

Luchtvochtigheid is ook een belangrijke factor in lichtvervuiling. En laat daar de Ardennen nu juist daar berucht voor zijn ... bij het minste pufje nevel of heiigheid ver-x-voudigt de reflectie van strooilicht en kan je een donkere hemel schudden.
                              -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Werken...
                              X