Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

16/17-10-2012 - Herfstobjecten tussen de wolken door.

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

16/17-10-2012 - Herfstobjecten tussen de wolken door.

Datum en tijd: 16/17-10-2012, 22.00-2.45
    Telescoop: Skywatcher 130 mm f/5, EQ2
    Bino: Plastimo 7*50
    NELM: 6.4, Seeing: 3/5.

De voorspelde opklaring kwam toch uit. Na een wat hectische dag kwam ik halfnegen thuis van het werk. Ik zette de telescoop gelijk buiten zodat ie al kon afkoelen. Zelf checkte ik nog even mijn waarnemeemlijstje, trok warme kleren aan, at en dronk nog wat, en ging toen ook naar buiten. Ik was van plan eerst in het weiland te gaan staan zodat ik geen last had van verlichting uit het huis. Later als iedereen in bed lag kon ik dan weer teruggaan.

Zo gedacht, zo gedaan. Half tien was ik klaar om te gaan waarnemen, maar er kwam net een groot wolkenveld voorbij. Dan maar wachten en ondertussen m’n ogen aan het donker laten wennen. Terwijl ik met een vriendin aan het bellen was keek ik nog naar de Dubbelcluster tussen door een gat tussen de wolken. Rond 10 uur trok het weer open en kon ik beginnen.

Het doel voor deze nacht was: verdergaan met de H400, Cassiopeia uitpluizen, de schets van M33 afmaken, en nog wat andere dingen bekijken. Ik wist van te voren dat er flinke uitdagingen om mijn lijstje stonden, waarvan ik nog niet wist of ik die überhaubt kon zien.
    Even later kwam ik erachter dat ik mijn objectenlijstje nog binnen had liggen! Omdat ik geen zin had om mijn nachtzicht weer te verpesten moest ik het maar met mijn geheugen doen (wat overigens prima ging). De Helix nevel die ook op mijn lijstje stond liet ik maar schieten in verband met laag hangende bewolking. Dus dan maar galaxies in Pegasus.

22.00 - Galaxies in Pegasus

Het begon gelijk slecht. NGC 7814 en NGC 7479 kon ik beide niet zien. De transparantie was wat slechter en ik ben ook niet tot het uiterste gegaan. Eerst maar eens wat meer inlezen over deze objecten en de volgende sessie ga ik ze natuurlijk wel zien!

NGC 7217 was wel gemakkelijk te zien. Met de 5mm Hyperion (130x, 0.5 graden). Helder, staat in een sterrijk beeldveld. Rond met een wat langwerpige kern.
    NGC 7331 ook duidelijk te zien. Langgerekt stelsel, ovaal. Perifeer worden de stofbanden veel helderder. De kern staat op de zelfde as als de galaxy. Hij lijkt op M31, maar dan een pak kleiner en zwakker.

De wind liet de kijker af en toe flink heen en weer schudden. En toen er opeens ook nog een schijnwerper vanaf een huis driehonderd meter verder aanging die recht op mij scheen was de maat vol. Ik verkaste naar de achtertuin. De buurman had nog wel zijn tuinverlichting aan staan, maar de ervaring leert dat die ook rond twaalf uur uitgeschakeld worden.

Mijn nachtzicht kon weer overnieuw beginnen. Daarom begon ik met het bekijken van het object van de maand: M2. Een heldere bolhoop met een grote heldere kern. M15 die een eindje naar boven stond leek op het eerste gezicht minder spectaculair, maar na langer kijken werd er een groot, zwak buitengebied zichtbaar die opgelost werd in een zee van sterretjes. Ik geef toch de voorkeur aan M15.
    Ook bekeek ik nog NGC 404: Mirachs Ghost. In tegenstelling tot mijn verwachting was deze ook makkelijk te zien. Helder, klein, en rond.

23.00 - Open clusters Cassiopeia

Hierna ging ik een ander hemelgebied binnen; Cassiopeia. Dit deel van de Melkweg stikt van de open clusters. Eerst verkende ik dat gedeelte met de bino. Talloze vlekjes en nog meer sterren waren te zien.
    Met de telescoop was mijn uitganspunt Ruchbah. M103 staat daar vlakbij. Een driehoek van sterren met op de hoeken drie helder sterren met aflopende helderheid. Daartussen sterren van gelijke helderheid.
    Daarnaast NGC 654 met 8mm Hyperion (81x, 0.82 graden) Het ideale oculair voor deze objecten. NGC 654 is klein en zwak. Perifeer sprint ie er wel duidelijk uit. Gelijke helderheid.
    NGC 663: grote OC. Heldere sterren maar ook wat zwakkere. Groepjes van sterren. Diverse patroontjes. Totaalvorm onregelmatig rond.
    De derde die er ook dichtbij staat is NGC 659: Weer veel kleiner. Valt niet erg op. In het midden staan drie sterretjes vlak naast elkaar. Het tiental leden is zwak.

Wat verder staat NGC 381. Groot met zwakke sterren. Lijkt op een steelpan. In de pan staan de zwakke sterren. De steel loopt naar beneden. Naast de steel ook nog een gedeelte met zwakke sterren.
    NGC 225, Sailboat cluster. Zelfde helderheid. Groot. Lijkt op een halve maan met aan de ronde zijde twee ‘uitstekels’: twee sterren. De sterren lopen ook in boogjes.
    NGC 129 tussen Caph, Shedir en gamma Cas in. Staat naast een heldere ster. Geen gelijke helderheid. De vorm lijkt op een schaats. De hoogste concentratie bevindt zich in de neus van de schaats.

Toen kwam ik opeens wel een heel leuke open cluster tegen! NGC 457. Toen ik hem in beeld zette viel me gelijk de treffende overeenkomt met een uil op. Twee heldere ogen die je aanstaarden, daaronder een lang lichaam en twee vleugels. Erg leuk object! Daarom heb ik er een schets van gemaakt, maar jammer genoeg krijg je het niet op papier zoals je het door de telescoop ziet. Daarom raad ik iedereen om deze open cluster eens te bekijken!

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_0742.JPG views: 1 grootte: 31,0 KB id: 1099251

0.45 - Herfststelsels

Hierna een wat ander object: M76. Twee heldere lobben met daartussen een donkere inkeping te zien met 5mm Hyperion + 28 mm ring op 185x.

Terwijl ik even rond keek viel me opeens de vreemde vorm van het sterrenbeeld Zwaan op. Links naast de hals zag ik een heldere ster die aan en uit ging. Verbaasd richtte ik de bino er op en zag ook een ster langzaam helder worden en daarna weer uitdoven, waarna hij weer helderder werd. Dat ging maar door totdat hij opeens helemaal verdween. Ik denk dat het een roterende satelliet geweest is.

Ook wilde ik M74 nog eens beter bekijken. Wat is dit eigenlijk een monstertje qua oppervlaktehelderheid! Maar toch was deze galaxy ook snel te zien, alhoewel de transparantie wat midner was dan vorige maand. Dus meer detail kon ik er niet uithalen. Deze krijgt dus nog een beurt

Hierna heb ik de schets van M33 afgemaakt. (Zie: http://www.astroforum.nl/showthread.php/143408-M33)

De vermoeidheid sloeg toe. Waarnemen ging erg lastig. Daarom liep ik een rondje en ging even lekker naar boven kijken voordat ik weer verder ging. Daarna heb ik er geen last meer van gehad.

Ik bekeek nog NGC 772 een galaxy in de Ram: 5mm Hyperion, ovaal stelsel, niet heel helder maar toch duidelijk zichtbaar. Zonder helder kern. Weinig voorgrondsterren.

Terwijl ik tussendoor even omhoog keek zag ik opeens een heldere oranjerode meteoor door de Ram naar Perseus schieten met een mooi nalichten spoor erachter. Ik schatte hem ongeveer op de magnitude 0. Hij had een erg vreemde kleur. Zo iets heb ik nog nooit gezien!

Er kwamen voortduren wolkenplukken voorbij waardoor ik moest wachten tot ik weer verder kon met waarnemen. Zo ook met NGC 185, een satelliet van M31. Als je ziet hoe groot de afstand tussen M31 en dit stelsel is kun je je wel voorstellen wat voor een immense afstand het lichtjaren moet zijn. NGC 185 is te zien als een ellipsvormig stelsel zonder verdere details.

IC 342 groot sterrenstelsel. Maar jammer genoeg staat hij achter de Melkweg waardoor een deel van het licht geblokkeerd wordt. Met de 25mm plossl (26x, 2 graden) zag ik een zwakke waas achter een groepje voorgrondsterren. Maar ik durf niet met zekerheid te zeggen of het ook inderdaad IC 342 geweest is. Nader onderzoek is dus noodzakelijk.

2.30 - Afsluiters

Het was tamelijk vochtig. De losse vellen papier waren helemaal nat, en ook de dauwkap was zacht. Maar oculairs, en andere optiek bleven keurig droog door de verwarming en ventilator. De hoofdspiegel was wel bedauwd toen ik binnen keek, maar dat kan ook gekomen zijn door de plotselinge verplaatsing van koude naar warme lucht. Hoe dan ook, tijdens het waarnemen zie je er toch niets van.
    Met de bino bekeek ik de Melkweg door Cassiopeia en Perseus. De heldere sterren in Perseus waren ook weer prachtig te zien, evenals de Hyaden en de Pleiaden. En natuurlijk de Dubbelcluster, M31, M33 en M34.

Jupiter die ik gedurende de nacht steeds hoger zag klimmen kwam als laatste aan bod. Ik zag nog net dat een zwart schaduw stipje zich losmaakte van de Jupiterschijf. Een mazzeltje!

Hierna liep ik nog weer naar het weiland om de stand van zaken op de horizon te bekijken. De Grote Beer stond op z’n staart, Tweelingen was al weer een eind geklommen, Regules kwam net boven de bomen uit, en Orion was in zijn volle glorie te zien. Ook Sirius was tevoorschijn gekomen. Zwaan stond op zijn kop en vloog naar beneden. De Melkweg was schitterend vanuit de Zwaan door het zenit tot onderin Tweelingen te volgen.

Toen draaide ik de sterrenhemel de rug toe en verdween in een zee van licht…
    Last bewerkt door Titan2; 17-10-12, 15:25.
    Zelfbouw 130 mm f/5 reisdobson - EQ2 - 250 mm f/4.68 zelfbouw dobson

Mooi verslag, jij bent wel een volhouder! En NELM 6,4 , daar kunnen we hier niet aan tippen.
    Hier vlak bij de kust waren teveel wolken om nog aan waarnemen te beginnen.
    Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Kijk - dit is het beste voorbeeld van de juiste keuze telescoop: eentje die je vaak en intensief gebruikt.
      Extreem goed bezig en indrukwekkend welke objecten je uit die kijker haaft, menig forummer kan jaloers zijn (en tel mij daar maar bij).
      -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Leuk en vooral op het eind sfeervol verslag. Een verslag waar de lol van het observeren vanaf schittert. Maakt niet uit met wat voor scopie..

NGC457 wordt ook wel ET-cluster genoemd, je snapt gelijk waarom als je hem ziet. Hij is ook bekend onder de naam Owl-cluster, te herkennen als je hem omdraait. Heel lollig clustertje.
        Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.

Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op NEQ6, C8 op NEQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Bedankt voor het mooie verslag!

Erg knap wat je allemaal presteert met een 130 mm kijker!
          200 mm Meade LX 200 ACF, Takahashi TSA 102, Lunt Ls60tha, Imaging Source DMK21, Canon eos 1000D

Commentaar

leuk verslag! veel gezien weer
            Skywatcher Newton 200DPS - TS Quadruplet 480/80 - NEQ6 - Lacerta MGEN
            Nikon D7000 - http://dslr-astrophotography.com

Commentaar

Super leuk verslag! Veel gezien en prima schets!

Casper
              Ik tuur graag naar obscuur.

Commentaar

Geweldig verslag en doorzetten nadat je 's avonds pas om 20,30 thuis bent van het werk!
                wat hierboven al gemeld is: kom in het westen maar eens om een NELM van 6,4!!!!!!!! hier mag 4......wat is het hier toch een lichtzee: 's nachts zijn overtrekkende wolken vanonderen gewoon wit/geel verlicht; bij waarnemen geen rode zaklamp nodig om bijv. oculairs te verwisselen.
                Mooi veel objecten gezien met 130mm kijker, bedankt!
                8" Skywatcher Dobsonian. 127mm Skywatcher maksutov. 8x40mm capilux. 15x80 Binoculair

Commentaar

Bedankt voor de leuke reacties!

Origineel geplaatst door John Baars Bekijk bericht
                  NGC457 wordt ook wel ET-cluster genoemd, je snapt gelijk waarom als je hem ziet. Hij is ook bekend onder de naam Owl-cluster, te herkennen als je hem omdraait. Heel lollig clustertje.
                  Tijdens het voorbereiden kwam ik de naam Owl-cluster al tegen, alleen wist ik niet meer precies welke NGC het was. Maar toen ik em in beeld zette zag ik het gelijk! Die twee ogen bovenaan… De ET zie ik overigens niet. Moet je hem dan omdraaien? Zoals ie nu staat is het een uil.

Origineel geplaatst door Veenmol Bekijk bericht
                  wat hierboven al gemeld is: kom in het westen maar eens om een NELM van 6,4!!!!!!!! hier mag 4......wat is het hier toch een lichtzee: 's nachts zijn overtrekkende wolken vanonderen gewoon wit/geel verlicht; bij waarnemen geen rode zaklamp nodig om bijv. oculairs te verwisselen.
                  Hier zijn de wolken aan de horizon ook oranje In het zenit zijn ze vaal wit/grijs. Jammer genoeg nog wel duidelijk zichtbaar. Vooral als de sterren ineens allemaal uitgaan als je door de telescoop kijkt.
                  Oculairs wisselen kan ik ook met m’n ogen dicht. Voor de atlas heb ik wel echt een lampje nodig.

Commentaar

Origineel geplaatst door Titan2 Bekijk bericht
                    Terwijl ik tussendoor even omhoog keek zag ik opeens een heldere oranjerode meteoor door de Ram naar Perseus schieten met een mooi nalichten spoor erachter. Ik schatte hem ongeveer op de magnitude 0. Hij had een erg vreemde kleur. Zo iets heb ik nog nooit gezien!
                    Eind oktober / begin november heb je de Tauriden. Als ik je beschrijving "van ram naar perseus" een klein beetje draai, zou dat kunnen.
                    Het leuke aan de Tauriden is
                    - langzaam. Daardoor is het, in tegenstelling tot veel andere meteoren, mogelijk dat iemand "kijk daar" roept, en dat de ander er dan ook nog wat van ziet
                    - veelal oranje/rood, en met een nalichtend spoor.
                    - veel vuurbollen. ZHR is niet zo hoog, maar omdat ze bijna allemaal Mag2 of helderder zijn (en langzaam, dus) zie je er relatief veel.
                    - breed maximum. De piek ligt rond 7 nov, maar 3 weken eerder en 3 weken later is geen uitzondering.

Leuk, dat je deze ook opneemt in je verslag, en niet alleen door je telescoop getuurd hebt!
                    Robtics 80mm f/7 ED Doublet Refractor, carbon | WO reducer/flattener III | Canon 450D, gemodificeerd | HEQ5 met OAG.

Commentaar

Bij NGC 457 zie je die twee heldere sterren, en ook wat rijtjes sterren. Twee naar beneden, dat zijn de benen van ET. En twee naar de zijkanten, dat zijn z'n lange armen.
                      What where the skies like when you were young?

Commentaar

Je schaal is wel aardig gelukt:
                        Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: StarLog_screenshot-2012-10-19_12-55[1].JPG views: 1 grootte: 265,1 KB id: 1055966

Maar sommige van de sterren kan ik niet helemaal matchen...
                        Alles is circumkollasum...

Commentaar

Origineel geplaatst door petelaa Bekijk bericht
                          Eind oktober / begin november heb je de Tauriden. Als ik je beschrijving "van ram naar perseus" een klein beetje draai, zou dat kunnen.
                          Het leuke aan de Tauriden is
                          - langzaam. Daardoor is het, in tegenstelling tot veel andere meteoren, mogelijk dat iemand "kijk daar" roept, en dat de ander er dan ook nog wat van ziet
                          - veelal oranje/rood, en met een nalichtend spoor.
                          - veel vuurbollen. ZHR is niet zo hoog, maar omdat ze bijna allemaal Mag2 of helderder zijn (en langzaam, dus) zie je er relatief veel.
                          - breed maximum. De piek ligt rond 7 nov, maar 3 weken eerder en 3 weken later is geen uitzondering.

Leuk, dat je deze ook opneemt in je verslag, en niet alleen door je telescoop getuurd hebt!
                          Oh sorry! Het moet niet zijn: "van Ram naar Perseus", maar: "van Ram naar Pegasus"! Dus het kan heel goed een Tauride zijn geweest.

Commentaar

Werken...
                          X