Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Verslag 7 t/m 11 oktober en Wateren 12 oktober 2012

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Verslag 7 t/m 11 oktober en Wateren 12 oktober 2012

Alle waarnemingen zijn met een 40 cm dobson telescoop.
    Enyter
    Zondagavond 7 oktober Papenslagweg
    Na een regenachtige week kwam er nu eindelijk goed weer. Het was een mooie zonnige herfstdag en ’s avonds was het ook redelijk, hoewel er in het westen wat sluier hing. Om iets over acht gearriveerd. Roel en Steem waren er ook. De mais was net weg en de tractoren hadden een modderige bende achtergelaten. Eerst wat bijgepraat over de waarneemvakanties in Frankrijk. Daarna begonnen we de kijkers op te stellen en op zoek te gaan naar de komeet Hergenrother. Roel had hem gevonden, eenvoudig, bij een vrij helder sterretje binnen het herfstvierkant. Het was een mooi beeld met een staartje dat beslist helderder was dan de meeste sterrenstelsels. Omdat het niet supertransparant was concentreer ik me op open sterrenhopen. In Lacerta staat er nog een aantal niet gelogde. Allereerst toevallig NGC 7296 gevonden, op zoek naar IC 1434. Het is een opvallend clustertje met drie sterren op een rij. Hierna alsnog IC 1434. Dat is een groot cluster met een aantal opvallende strrenstrepen. NGC7245 is de laatste van de avond, want hierna weer verder gekeuveld over kijkerbouw. De emoties lopen af en toe hoog als we het over het uiterlijk van de kijker hebben, uiteindelijk blijkt maar weer dat over smaak niet te twisten valt.
    Enter
    Dinsdag 9 oktober, locatie: achtertuin Lochem
    Nog steeds helder weer, hoewel de transparantie eerst nog slecht is door ijle wolken. ’s Avonds de kijker opgesteld en om 21 uur begonnen. Op een enkel cluster in Vulpecula na, concentreer ik me geheel op kleine planetaire nevels, met de ”blinking”techniek. In Sagitta de IC4997 bekeken. Een heldergroen speldeknopje bij 300x. Hierna dus de open hoop NGC 6830 in Vul. Het is een mooi groepje met een ruit vorm en opvallende symmetrische sterren eromheen. Daarna een groepje van drie kleine planetairen in Aquila bekeken. Het zijn de beide Minkowski’s 73 en 74, samen met de PK52-2.2 of He-2-441. Mi 73 was het duidelijkst en in eerste instantie redelijk te onderscheiden van een ster. Met alleen de blink-techniek was het niet gelukt om ze te vinden, wel met een gedetailleerd zoekkaartje. Dan is een computer bij de hand onmisbaar. Ook in Aquila de kleine NGC6807 gezien. In Cygnus de zoektocht naar mini planetaire nevels voortgezet. Het is al half elf geweest en het sterrenbeeld is al door het zuiden. NGC6884 is goed te zien als een gaal rond schijfje, deze is nog wel meer dan 5” groot. Nog een Minkowski in de buurt van M39, nummer 79 is nog weer iets groter dan 6884. Tijd om te stoppen. Morgenochtend nog Jupiter kijken. Helaas waren er ’s ochtends bij Jupiter toch wolkenvelden en was de seeing niet supergoed. 180x was het maximum.

Donderdagochtend 11 oktober, achtertuin
    Op de satelliet is duidelijk te zien dat er hardnekkige wolkenvelden boven Noord- en Oost-Nederland hangen. Jammer want het was een mooie heldere avond kunnen zijn, we zagen de zon nog prachtig rood door een gat ondergaan. Toch maar de kijker neergezet, mocht het opklaren en anders voor Jupiter. Dat laatste werd het en om half zes ’s ochtends de kijker op de reuzenplaneet gericht. Helaas viel de seeing weer tegen, er waren wel wat details te zien, maar het kan veel beter. Misschien kwam de slechte seeing wel vanwege de aanstaande weersomslag. Omdat Jupiter tegenviel en het nog donker was, besloot ik de kijker te richten op het zuiden waar ik nog een aantal H400 objecten te doen heb. Dat was wel leuk, in Monoceros de sterrenhoop NGC2353 geschetst, een mooi groepje met eromheen nog wat andere interessante objecten. De schemering maakte er echter weer snel een eind aan.
    Enter

Vrijdag 12 oktober, starparty Wateren
    Wat een slecht weer deze dag, regen en nog meer regen. Zelfs ’s avonds onderweg naar Wateren nog matige regen. Aangekomen is het echter droog en begint het zoals aangekondigd op te klaren. Dus de kijker snel opgezet in het veld dat werkelijk een modderpoel is. Tussen half tien en half een evenwel toch nog verdienstelijk een aantal objecten waargenomen. Het was toch weer heel donker daar in Wateren. We hadden door de doorstaande wind de eerste uren ook geen last van dauw. Waar begin je dan? In La Guindaine toch al een heleboel objecten gezien, dus maar eens NGC7331 in beeld gezet, laat ook mooi de kwaliteit van de hemel zien. Er is een stofband te zien en van de nabijgelegen satellietjes zie ik er drie. Alleen 7336 mis ik, maar dat is me nog nooit eerder gelukt zonder er actief naar te zoeken. Die blijft nog even staan voor de volgende keer.
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: NGC7331_121012kopie af.jpg views: 1 grootte: 48,7 KB id: 1099234
    Hierna een moeilijker object geprobeerd, Hickson 88 in Aqr. Was erg lastig, op een gegeven moment meende ik de twee helderste leden te zien, maar achteraf kan ik de schets niet plaatsen met foto’s dus de waarneming is discutabel. Hetzelfde geldt helaas ook voor bolhoop NGC7492, een hele zwakke, vrij laag in Aquarius. Ook deze kon ik achteraf niet identificeren. Extra motivatie om het nog eens te proberen. Hierna gaan de waarnemingen beter. Nog in Aquarius NGC7585 en -7576 opgetekend. De eerste was een vrij helder ovaal stelsel. Daarna door in Pegasus de groep van NGC7771 en 7769 bekeken. 7771 heeft een satellietje vlakbij staan, wat wel leuk is. Niet ver ervandaan staat NGC7741, een balkspiraal met een grote halo, waarin de noordelijke arm mooi te zien is. NGC7814 was de volgende, maar hier ben ik vergeten op de stofband te letten die mogelijk te zien zou moeten zijn met een 40 cm. Nog steeds in Pegasus NGC1 en -2 bekeken, de eerste twee van de NGC-lijst, net na 0 uur rechte klimming. Het zijn twee niet eens zo heel obscure stelsels. Een drietal sterren staat eromheen. Het is middernacht en af en toe zien we het weerlicht van de buienwolken boven zee flitsen.
    Enter
    De bewolking in het westen nadert ook, maar we kunnen nog even. Vissen staat nu bijna in het zuiden. De NGC128 groep opgezocht, een leuk gezicht: een langwerpig stelsel met twee kleine begeleiders, die perifeer te zien zijn. Nabijgelegen NGC 193 groep, is een aaneenschakeling van drie ovale tamelijk diffuse stelsels. Nog weer wat oostelijker, of verder bladerend in de Night Sky Obs. Guide, kom ik bij NGC315 een stelsel tegen dat ook in de PSA staat. Het is inderdaad een helder stelsel met kern. Als laatste object de magistrale Pisces Cloud in beeld gezet en bij 180x zag ik een hele mooie rij van zeker vijf stelseltjes en nog een aantal zwakkere. Helaas bedauwde de vangspiegel tijdens deze waarneming en deed de verwarming het ook niet.
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Pisces cloud 121012 af.jpg views: 1 grootte: 41,9 KB id: 1099232
    Op zich niet erg, want er waren ook wolkenvelden die verder kijken sowieso onmogelijk maakten. Toen ik dus maar een rondje liep op het waarneemveld werd het nog erger, want het begon gewoon te regenen, eerst nog wat gemiezer, maar later nog wel wat meer. En de kijker staat nog buiten! Gelukkig stopte het al snel weer. Omdat er misschien toch nog opklaringen zouden komen en de kijker toch al nat was geworden, besloot ik nog even te wachten met opruimen. Maar toen begon het weer te regenen en nog harder. Dikke druppels zaten op de spiegelbak en het shroud boog al door onder het gewicht van het water. Toch maar snel opruimen dan. Alles snel in de auto gegooid en het einde van de sessie aanvaard. Nog even binnen gezeten en gaan slapen. Als ik om vijf uur even wakker ben, zie ik wel dat het opgeklaard is. Grr, maar met regendreiging zou het idioot zijn om verder te waarnemen. Het was eigenlijk een wonder dat we überhaupt nog wat hebben kunnen zien. De tweede nacht van zaterdag op zondag was ook slecht en de derde naar maandag kon ik niet bij zijn. De starparty was mede door de opklaringen een geslaagde happening en lof weer voor de organisatie.
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DSE_6795 bew af.jpg views: 1 grootte: 60,3 KB id: 1099233
    Enige opklaring zaterdag:sad:

Mooie schetsen en knappe waarneming van de stofband in 7331!
    200 mm Meade LX 200 ACF, Takahashi TSA 102, Lunt Ls60tha, Imaging Source DMK21, Canon eos 1000D

Commentaar

Het was duidelijk beter in het oosten de afgelopen weken. Leuke schets van die Pisces cluster.
      What where the skies like when you were young?

Commentaar

Mooie schetsen van 7331 en de Vissengroep. Vooral die groep lijkt mij intrigerend. Ook op deepskyfoto's is het nogal druk daar. Gaaf!
        Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.
        Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Flink rijtje objecten weer! Mooie waarnemingen en schetsen.
          Hoe groot is die cirkel van je schetsvel?
          Zelfbouw 130 mm f/5 reisdobson - EQ2 - 250 mm f/4.68 zelfbouw dobson

Commentaar

Dank jullie wel voor de reacties.
            Het schetsrondje meet 115 mm. Er passen er twee op een A4-tje en links ervan (ik schrijf links) kan nog wat toelichting.

Commentaar

Maak je die zelf of heb je er een link van?
              Zelfbouw 130 mm f/5 reisdobson - EQ2 - 250 mm f/4.68 zelfbouw dobson

Commentaar

*Jaloers*
                Je bent alweer goed actief bezig, ik kan moeilijk de motivatie opbrengen na La Guindaine...
                Knappe schets van die galaxy cluster, moet een mooi zicht zijn. Staat ook op mijn lijstje nu aangestipt!
                -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Werken...
                X