Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Bolhoopje in M31

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Bolhoopje in M31

Eens zelf 1 van de vele bolhoopjes in M31 vinden. ('t Was TomC die al in augustus de uitdaging losweekte.) Natuurlijk pak je dan de helderste van allemaal, en deze zou G280 moeten zijn, zie nog eens het kaartje hier:
    Brightest_Globulars_M31
    Zelfs dan nog slechts mag 14,2!
    En vanavond was het helder, met Andromeda zeer hoog. Ideaal moment om er eindelijk 'ns voor te gaan. Het kaartje hielp enorm om te zoeken, tot je tussen twee sterren het bewuste sterretje (want meer is het niet) probeert te zien. Meerdere keren perifeer om zeker te zijn ... maar hij kwam er door hoor, net net net te zien. Okeee! Bolhoopje in M31.
    Lukt het jou ook?
    Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Knap hoor!

Mv14.2? Nee dat red ik niet met mijn scopie.
    Het nare van zo'n object is uiteraard bovendien dat de achtergrond niet mooi diepdonker is, maar grijzig door M31 zelf. Het contrast met de achtergrond is lang niet zo hoog als je zou willen. Petje af.
    Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.

Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op NEQ6, C8 op NEQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Hé, mooi zeg! Probeer ook eens Mayal II / G001; die is wat helderder, maar het starhopavontuur is wat uitdagender. Link: klik. Download de kaarten via de link in het midden van de tekst; die helpen je goed.

Commentaar

Leuk! Ik heb er vorig jaar in november 5 waargenomen, dank zij de zoekkaarten van Skyheerlen.
        Dit jaar eens kijken of er nog meer te vangen zijn.
        Die G 1 is trouwens wel wazig, je ziet dat het geen sterretje is. de anderen blijven wel sterretjes.
        Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Origineel geplaatst door coldfieldboundary Bekijk bericht
          Eens zelf 1 van de vele bolhoopjes in M31 vinden. ('t Was TomC die al in augustus de uitdaging losweekte.) Natuurlijk pak je dan de helderste van allemaal, en deze zou G280 moeten zijn, zie nog eens het kaartje hier:
          Brightest_Globulars_M31
          Zelfs dan nog slechts mag 14,2!
          En vanavond was het helder, met Andromeda zeer hoog. Ideaal moment om er eindelijk 'ns voor te gaan. Het kaartje hielp enorm om te zoeken, tot je tussen twee sterren het bewuste sterretje (want meer is het niet) probeert te zien. Meerdere keren perifeer om zeker te zijn ... maar hij kwam er door hoor, net net net te zien. Okeee! Bolhoopje in M31.
          Lukt het jou ook?
          Met welk instrument?
          http://www.vvscapella.be/hubert-hautecler/

Commentaar

30cm en met 120x
            Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

Ok, daarmee zijn er nog veel meer te zien.

Commentaar

Mooie waarneming!

Ik ga binnenkort ook eens proberen hoever ik met mijn 8 inch kom.
                200 mm Meade LX 200 ACF, Takahashi TSA 102, Lunt Ls60tha, Imaging Source DMK21, Canon eos 1000D

Commentaar

Met een 8" en dan met de niet zwarte achtergrond (van M31 zelf) is een grote uitdaging; veel succes daarmee!
                  8" Skywatcher Dobsonian. 127mm Skywatcher maksutov. 8x40mm capilux. 15x80 Binoculair

Commentaar

Werken...
                  X