Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

10-10; Even lekker zappen op de Knardijk.

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

10-10; Even lekker zappen op de Knardijk.

Sinds de prachtige Alpennachten die ik in La Guindaine had meegemaakt, afgelopen september, was ik niet meer onder de sterren geweest. Hoog tijd dus om weer te gaan wennen aan de Nederlandse sterrenhemel. Woensdag 10 oktober was het weer zover en hadden HP57 en ik afgesproken op de Knardijk. Ik kwam aan rond half acht, de zon was net onder en gaf de noordwestelijke horizoneen mooie rood/roze kleur. Over de zuidoostelijke hemel hing echter nog een dikke grijze wolk, die naarmate het donkerder werd, op sommige plekken oranje werd aangestraald; lichtvervuiling van de omliggende steden.

Ondanks de bewolking ben ik toch de 12” Lightbridge gaan opbouwen en tegen de tijd dat ik klaar was prikte de eerste sterren door de oplossende bewolking. Even later kwam Hans aan en nadat hij zijn 8”dob hadneergezet stonden we onder een volledig heldere hemel met Melkweg van Perseus tot aan het boogje van Aquila (bij M11) waar hij zich voorzichtig splitste. Niet slecht dus, maar ja natuurlijk geen Guindaine hemel. Daarvoor miste er veel te veel kleine sterretje. Het vierkant van Pegasus was zielig leeg…

Het eerste doel van de avond was het opzoeken van het komeetje 168P, Hergenrother. Volgens de zoekkaartjes moest ie vlakbij de hoofdster van Pegasus staan (Alpheratz Peg)en moest hij dus makkelijk te vinden zijn. Ik had de positie in de PSA ingetekend en binnen no-time stond hij in het oculair (13mm ethos, dus 115x vergroting) Wat een grappig ding zeg. Een heldere kop met een uitwaaiende staart in een V-vorm. Rond de heldere pit is nog een grijze rand te zien (de boeggolf?) In een van de poten van de V lijkt een kleine verheldering te zitten, maar later blijkt dit een klein achtergrond sterretje te zijn. Samen met nog zo’n kleine ster, iets hiernaast, is dit een mooi ijkpunt om de beweging van de komeet te zien in de loop van de avond. Wat gaat ie snel zeg! Mijn tweede komeet! Whoehoe!

Zoals gebruikelijk heb ik geen lijstje bij me, en mocht ik dus lekker vrij in het rond zappen. Aangezien M2 het object van deze maand is besloot ik die te gaan bekijken. Een mooie ronde bolhoop in Waterman. In de 30cm lost hij op tot in de kern waar kleine prikjes van sterren tegen een achtergrondwaas naar voren komen. Een erg fijne bolhoop met een mooie structuur dus. Daarna door naar M15, die een stukje hoger staat in Pegasus. Deze vind ik aanzienlijk minder mooi dan M2. De helderheid van de sterren is onregelmatiger, en ook is het cluster niet zo mooi rond. Wel leuk om ze zo te vergelijken.

Een ander vergelijk wilde ik maken met wat objecten die ik in La Guindaine gezien had. NGC 5907, het splinter stelsel, en NGC 5866, de missende Messier M102, allebei in de Draak. En ja hoor. Dat is dus het verschil met een echt donkere hemel. NGC 5907 liet voornamelijk alleen de heldere veeg van de uitgesmeerde kern zien, geen mooie dunne uitlopers. Ook M102 was lang niet zo afgetekend. In Guindaine was het een knalheldere kern doorsnede door een even heldere streep van het stelsel. Hier was deze opvallende vorm nog steeds te zien, maar veel minder duidelijk. Tja, wat doe je er aan he? Reizen dus…

Een zwiep met de dob bracht me in heel ander deel van de hemel en ik kwam terecht bij onze buren M31/M32/M110. Ook hier was het verschil met La Guindaine pijnlijk duidelijk. Slechts een hint van stofbanden, M32 was weer de deur gewezen en stond buiten M31, en M110 was weer gereduceerd tot een vage veeg, terwijl ik nu weet hoe mooi dat stelseltje kan zijn met zijn subtiele kern en mooie halo. Nu ik toch naar de buren aan het gluren was besloot ik ook nog even te gaan kijk bij NGC 185 en 147. De kern van 185 was duidelijk te zien, maar ik vond 147 wat lastiger. Geen details zichtbaar.

Een tikje omhoog met de telescoop naar een object wat dichter bij huis; NGC 7789. Een favoriet: “Caroline’s Rose” Een groot open cluster met spiralen van sterren afgewisseld met donkere gebieden. Bijna beeldvullend in de Ethos. Erg mooi!

Terug naar Pegasus, en na weer een bezoek aan de komeet die rustig zijn baan door de hemel vervolgde, opzoek gegaan naar de stelsels rondom de hoeksterren van het paard. Begonnen bij NGC 7331 een helder langwerpig stelsel dat zijn stofband slechts bij vlagen liet zien. De overige stelsels NGC 7457, 7332 en 7448 zijn allemaal veel kleiner en vager, maar komen wel tevoorschijn. Een leuke verrassing, maar nog een tikkie vager, was het paar NGC 7626/7619, die beide te zien waren in een beeldveld. Ik had ze dichter bij elkaar verwacht aan de hand van de afbeelding in de PSA, en hoopte op een Arp achtig samenspel maar daarvoor stonden ze te ver uit elkaar

De Driehoek, onder Andromeda, was ondertussen ook leuk omhoog aan het komen, dus liet ik mezelf ook nog even kijken naar M33. In de zoeker te zien als heel klein vlekje, en door het oculair voornamelijk als helderheidverschil tegen de hemel achtergrond. Erg groot! Ook nog even door naar M74. Wat een etterbak is dat zeg. Hij kwam tevoorschijn maar slechts als een vage vlek met een zeer lage helderheid.

Als afsluiter van de avond nog even bij Kemble’s Cascade langs gegaan die weer erg leuk was door de zoeker, en met een lief klein open clustertje aan het einde van de waterval, NGC 1502, door het oculair. Leuk. Ook was de Voerman net boven de horizon waarin ik nog even langs hopte bij M38, 36 en M37.

En omdat de telescoop toch al bijna horizontaal stond ook nog even stiekem langs bij Jupiter. Hij stond eigenlijk nog veel te laag en was nog niet echt boven de slechte horizon seeing uitgekomen. Toch was het weer een mooi plaatje met een van de maantje die voor (of achter?) de planeet kroop. Ik vermoet dat ie voor de planeet langs ging want ik meende een schaduw op de planeet te kunnen ontwaren. Een donkere stip in een van de banden die te donker was voor de grote rode storm. De andere band leek zich soms horizontaal te splitsen in een dikker en een dunner deel. Jammer dat ie nog zo laag stond en dat ik ermee moest ophouden. Het was inmiddels tegen half twaalf en de volgende dag moest er gewoon weer gewerkt worden dus werd het tijd om af te breken.

Al met al toch weer een lekkere avond onder onze Nederlandse sterren hemel. Ook gezellig om HP57 en Surya weer even te spreken en wat dingen te laten zien. Op naar de volgende sessie!

Heldere Hemel voor Allen!
    BB
    Last bewerkt door BoertjeB; 12-10-12, 11:51.
    12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
    7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.

Ziet er weer heerlijk uit, jammer dat ik er niet bij kon zijn.
    Zo'n vergelijking met La Guidaine is natuurlijk niet helemaal eerlijk, als je daaraan gaat beginnen ben je nooit meer happy onder NL hemels :S

Overigens is je post onleesbaar tegen standaard-zwarte achtergrond. Kan je de lettertype-zut weghalen?
    Robtics 80mm f/7 ED Doublet Refractor, carbon | WO reducer/flattener III | Canon 450D, gemodificeerd | HEQ5 met OAG.

Commentaar

Thx. Aangepast.

De vergelijking met Frankrijk is natuurlijk ook niet eerlijk, maar komt automatisch bij de eerste keer onder de Nederlandse hemel.
      Uiteindelijk viel het me alleszins mee. Je moet alleen de verwachtingen iets bijstellen.
      12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
      7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.

Commentaar

Mooi dat je goed op weg bent met de verwerking van de terugkeer uit La Guindaine :-)
        Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Leuk verslag, je hebt toch heel wat mooie objecten gezien!

En ja, La Guindaine is niet de beste vergelijking, maar die moet je toch eens gedaan hebben
          10" SW Flextube dobson

Commentaar

Lekker verslag! Toch flink wat objecten.
            De Knardijk is voor Midden-Nederlandse begrippen echt een prima plek (vergeleken met Kollase of La Guidaine niet, maar ach...).

Volgende Knar hoop ik er weer bij te zijn!
            "The chicken is a dinosaur. I mean, it really is. You can't argue with it, because we're the classifiers and we've classified it that way.” - Jack Horner

Commentaar

Leuk verslag, ach zo slecht is het hier nu ook weer niet (als het helder is...). Ik heb me die avond tenminste ook zeer geamuseerd.
              De schaduw van Io (die voor jupiter langs ging) ging er om 23.40 af. Ik dacht ook al dat ik wat zag door de apo toen ie nog laag stond om half twaalf), en Io zelf om 0.40u. Die heb ik later nog mooi vlak naast Jupiter zien staan.
              Hier kun je het opzoeken: http://www.skyandtelescope.com/obser...script/jupiter#

Mooi trouwens dat ik niet de enige ben die de boeggolf van de komeet heeft gezien.
              Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Leuk verslag Matthijs. Toch best wel leuke dingen gezien.
                Dat verwerken van La Guindaine zal best nog wel even tijd kosten. Ik heb helaas zelf de beste nachten daar gemist doordat ik eerder terug moest, maar de nacht voor vertrek was al beter dan de beste nacht die ik ooit in Kollase heb meegemaakt en daar is het toch ook verre van verkeerd. Het geeft wel te denken. Als je dat soort buitenlandse ervaringen hebt gehad, zitten er maar een paar dingen op als je weer op NL bent aangewezen: je verwachtingen zwaar bijstellen, het als een uitdaging gaan zien om onder een slechtere hemel toch zo veel mogelijk details te zien, overgaan op een grotere aperture, meer smalbandig fotograferen, meer ATMen, tussen je buitenlandse reizen door je meer 'bezinnen' op de hobby, vooral voor de gezelligheid starparties bezoeken, lezingen geven, je inzetten voor verspreiding van de hobby e.d.
                Als je zo lang mogelijk echt wilt kunnen genieten van visueel waarnemen onder de lichtvervuilde NL-sky, ga dan vooral niet naar exotische waarneem oorden.
                16"-F4.5 tr.dob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | APO130-F7 | APO80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Commentaar

Lekker bezig geweest, Matthijs. Mooi dat je de begeleiders van 7331 hebt kunnen zien, dat kreeg ik in Frankrijk niet voor elkaar.

En laten we elkaar vooral niet de put inpraten met hoe goed het in Guindaine was en hoe slecht hier. So what? In Nederland kan je ook niet skieen, maar dat weerhoudt helemaal niemand ervan om naar de Alpen te gaan en daar wel te gaan skieen.
                  What where the skies like when you were young?

Commentaar

Die rondom 7331 waren niet de begeleiders hoor. die heb ik op de knardijk nog niet geprobeerd. Het zijn stelsels bij de hoeksterren van het vierkant van Pegasus.

Commentaar

voortaan toch maar weer de PSA erbij houden.
                      What where the skies like when you were young?

Commentaar

Fijn verslag Matthijs!
                        Van de dingen die ik je me hebt laten zien vond ik de komeet geweldig (mijn eerste), vooral toen je mijn kijker er ook op wilde richten.
                        Het mooiste vond ik echt die roos, wat een juweel!
                        Die ga ik snel zelf opzoeken.

Als beginner zie ik wel voordelen in de niet-optimale toestand van de Nederlandse hemel.
                        Het klinkt anders als iemand zegt: 'hé ik kan alle 7 sterren van de kleine beer zien', dan: hé ik kan alle 93 sterren van de kleine beer zien!
                        Als het erg helder is heb ik wel eens moeite sommige sterrenbeelden te herkennen.
                        Sumerian Optics Alkaid 30cm f/4; Swift Kestrel Audubon 10X50 HR/5; Helios Stellar 20X80 FMC

Commentaar

Werken...
                        X