Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Noordwijk 10 oktober, deepsky en planeten.

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Noordwijk 10 oktober, deepsky en planeten.

Het was 10 graden en een prachtige heldere nacht in Noordwijk bij windstil weer, met wel veel vocht in de lucht, maar wel een prachtige melkweg en een zeer transparante hemel.
    Waargenomen is van half negen tot half drie uur met de 14.5’ Starsplitter dobson en de 127ed triplet apo, de meest gebruikte oculairen waren in de dobson Pentax XW 14 (135x), XW 10 (190x) en XW14 plus 2x TV barlow (270x), en in de apo de Nagler 17 (56x), XW 14 (68x), XW 10 (95x) en XW14 plus 2x TV barlow (136x). Verder nog de binoviewer voor Jupiter.
    De komeet 168P/Hergenrother was weer fraai in de dob,met een mooi wijd uitwaaierend staartje. Bij 190x was de boeggolf rond de kern opvallend.
    Ook in de apo was hij goed zichtbaar.
    Waarnemingen met de dobson:
    Psi Draconis is een mooie dubbelster, en staat vlak bij NGC 6503, een mooi edge on stelsel, homogeen.
    Stephans quintet: Afgelopen weekend gooiden de wolken roet in het eten, maar nu is het gelukt, onder deze omstandigheden was het een eitje! NGC 7320 was het eerst te zien, maar die staat dan ook veel dichterbij, 38 mln lj. Een ovaal stelsel. Eronder op rij NGC 7319, de “tweeling” NGC 7318A en B, gescheiden bij 270x, en NGC 7317, een klein vlekje. Deze staan ca 280 mln lj ver.
    Dan naar NGC 891, wederom prachtig, met bulge, en stofband, en een lange dunne halo.
    M 33 is spectaculair, bij 111x zijn twee grote spiralen zichtbaar en het HII gebied NGC 604 is zeer opvallend, een langwerpige vlek.
    In Triangulum heb ik twee zwakke stelsels opgezocht: NGC 777, een klein ovaal vlekje, lijkt een heldere kern te hebben.
    In Cepheus heb ik NGC 6946 opgezocht, die recht boven mijn hoofd staat en bij 135x met deepskyfilter spiralen laat zien, zeer indrukwekkend. Er vlak bij staat de zeer rijke cluster NGC 6939, die een ware weelde aan sterretjes laat zien, heldere in een soort haakvorm en heel veel zwakke.
    M 31 toont weer zijn stofbanden.
    Waarnemingen met de apo:
    M 31; ook hier zijn met deepskyfilter de stofbanden zichtbaar.
    NGC 6997 (Cyg) bij 95x een mooie T-vormige cluster van ca 60 a 70 sterren die het hele beeldveld in beslag nam (40’).
    NGC 188, vlak bij Polaris, is een grote cluster van ca 15 vrij heldere en een zeer groot aantal heel zwakke sterretjes.
    NGC 7419 is een kleine (ca 2’) cluster van ca 8 sterren met een achtergrondwaas waar af en toe wat sterretjes uit oplichten (136x).
    NGC 7762 is een mooie 10’ diam cluster van ca 40 sterren , ernaast staat een heldere ster, en eronder ook.
    NGC 752 in And telt bij 56x ca 100 sterren.
    NGC 1245 is een kleine cluster van ca 8’ diam. En telt ca 20 sterren waarvan een deel perifeer zichtbaar is.
    NGC 1342 is een rechthoek van ca 15’ , ca 30 sterren.
    NGC 1582: een boog van sterren , ca 25 stuks, met een lengte van ca 20’.
    NGC 1664 is een klein clustertje in de vorm van een vlieger met een lange staart. De vlieger telt ca 15 sterren, en de staart ook ca 15 sterren. Een heel leuk ding!
    NGC 1907 is een ver wegstaand clusterje vlak bij M 38. ik zie bij 135x ca 15 sterretjes.
    M 38, 36 en 37 zijn oude bekenden.
    Om 2 uur is Orion al opgekomen en ik kijk een poosje naar de Orionnevel, ook laagstaand erg mooi met het kometenfilter.
    Een lange blik op jupiter, die nu behoorlijk hoog staat, zowle met de apo als met de dob, beide met de binoviewer. Onder deze omstandigheden, geen beste seeing, geeft de apo toch het mooiste beeld, bij 190x met de maantjes als mooie schijfjes, en een maantje dat net achter de planeet vandaan komt.
    De dob geeft bij 300x af en toe toch ook wel een mooi beeld, en dat is dan ook beduidend groter en helderder als dat in de apo.
    Ook Uranus geeft een mooi groenig schijfje in de apo.

Dan slaat de vermoeidheid toch wel toe, en om half drie ruim ik de boel op.

PS nog even interessant om te vermelden dat ik de vangspiegel van de dob 3x moest fohnen, en de apo de hele nacht niet besloeg!
    Last bewerkt door skyfan; 11-10-12, 13:45.
    Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Mooi lijstje weer! Ik wilde ook gaan waarnemen, maar om twaalf uur was het nog steeds bewolkt. En met de maan die snel zou opkomen vond ik het niet meer de moeite waard. S morgens was het trouwens wel weer erg helder. Je moet maar geluk hebben.
    Zelfbouw 130 mm f/5 reisdobson - EQ2 - 250 mm f/4.68 zelfbouw dobson

Commentaar

Het was inderdaad goed helder gister, en ook frisjes. helaas deden de lampen van het sportveld het ook erg goed.
      What where the skies like when you were young?

Commentaar

Die NGC1664 ziet er inderdaad als een vlieger uit, ook wel een beetje als een mantarog
        Het Mantarog cluster, klinkt wel mooi!

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: StarLog_screenshot-2012-10-11_16-24[1].JPG views: 1 grootte: 252,3 KB id: 1055873
        Alles is circumkollasum...

Commentaar

Half 3, respect! Vanmorgen om 8 uur weer aan het werk?

Als ik het lijstje zo zie heb je daar een prachtige locatie!
          HTTP 599
          Service Permanently Unavailable

The server you are trying to contact has crossed the event horizon of a black hole.

Commentaar

Origineel geplaatst door skyfan Bekijk bericht
            PS nog even interessant om te vermelden dat ik de vangspiegel van de dob 3x moest fohnen, en de apo de hele nacht niet besloeg!
            Ik heb dat in het verleden ook dikwijls opgemerkt. Als mijn fotometrie liep met de C8 deed ik ernaast waarnemingen met mijn dobson. Die besloeg ook dikwijls maar de C8 had nooit problemen. Er stond wel een dauwkap op de C8.
            http://www.vvscapella.be/hubert-hautecler/

Commentaar

Origineel geplaatst door Hiro Bekijk bericht
              Half 3, respect! Vanmorgen om 8 uur weer aan het werk?

Als ik het lijstje zo zie heb je daar een prachtige locatie!
              Tja, ouwe L*l he :smile:.
              Maar met de locatie is niks mis.

@Bas van Krieken: Mantarogcluster is inderdaad ook heel toepasselijk.
              Dat is trouwens het leuke van clusters, ze zijn allemaal anders!
              Last bewerkt door skyfan; 11-10-12, 18:29.

Commentaar

Jaloers dat het bij jullie wel helder was. Hoewel het vanochtend wel was opgeklaard maar wel met erg slechte seeing.
                Knap van de boeggolf van de komeet: afgelopen zondag zagen we daar niets van op Papenslagweg, of stel ik me er teveel van voor?
                Die N188 valt me op: met de grote dobson vond ik de sterretjes nog vrij zwak, je ziet er 15 heldere.

Commentaar

Zo groot is die boeggolf niet, maar wel zichtbaar.
                  En wat NGC 188 betreft: ik heb de heldere sterren die om de zwakke heen staan opgevat als tot de cluster behorend. Ik zie dat nu in de Night Sky observers Guide, daar staat een foto in (deel 1, fig 11-29) waar je die sterren rond de cluster ziet. In de beschrijving staat voor 8/10 inch scopes: a dozen 12-13 mag stars embedded in background haze. En bij 12/14' scopes bij 100x; three dozen pinpoint stars resolved in a rich background glow. De guide is typisch voor dobsons en onderschat volgens mij het oplossend vermogen van een apo, want ik zag bij wat meer vergroten een heleboel zwakke sterretjes.

Commentaar

Werken...
                  X