Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Eerste waarnemingen met 8 inch en Firstscope

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Eerste waarnemingen met 8 inch en Firstscope

Sinds een week heb de Skywachter dob 8 inch in huis en sinds enkele dagen de Celestron firstscope.

De eerste waarnemingen zitten er op. De allereerste stond vooral in het teken van het afstellen van de zoeker. Nieuw voor mij dat moet focussen met het objectief - ja, ik was er al een tijdje uit - en het uittesten van de oculairen. Bij de dob heb ik er vier 25,17,10 en 6,5. Plossls. Wonder boven wonder deed de 4 mm van de Firstscope (SR-oculair) het ook goed! Brandpuntsafstand is 1200mm. Jupiter bekeken. Voor de eerste keer zag ik de wolkenbanen life! Zaterdag stonden de vier maantjes aan kant. Verder rustig van start. Dubbelster in Aries (die makkelijke), ja was simpel. Met de 11,5 cm in het geheugen is de 20 cm een hele sprong vooruit. Ik ben zelfs verrast. Ik wilde eigenlijk een 25 cm, maar die kon ik tweedehands niet vinden, dus de komende paar jaar deze 8 inch.

De Celestron firstscope is echt een leuk ding. Niet te vergelijken natuurlijk met de 20 cm, maar toch. De 15x geeft een lekker groot beeldveld zodat ik alvast kan verkennen voor latere waarnemingen. Pleiaden zijn al heel mooi in dit kijkertje. En bij 70x zie je de vier maantjes van Jupiter al.
    Dubbelster-"astronoom" met een klassieke inslag | o.a. Skylux 70/700

De FirstScope met een 20mm plossl geeft inderdaad een mooi overzichtplaatje!

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: StarLog_screenshot-2012-10-11_16-21[1].JPG views: 1 grootte: 207,2 KB id: 1055872
    Last bewerkt door Bas van Krieken; 11-10-12, 15:23.
    Alles is circumkollasum...

Commentaar

Origineel geplaatst door Soloman Bekijk bericht
      Sinds een week heb de Skywachter dob 8 inch in huis en sinds enkele dagen de Celestron firstscope.

De eerste waarnemingen zitten er op. De allereerste stond vooral in het teken van het afstellen van de zoeker. Nieuw voor mij dat moet focussen met het objectief - ja, ik was er al een tijdje uit - en het uittesten van de oculairen. Bij de dob heb ik er vier 25,17,10 en 6,5. Plossls. Wonder boven wonder deed de 4 mm van de Firstscope (SR-oculair) het ook goed! Brandpuntsafstand is 1200mm. Jupiter bekeken. Voor de eerste keer zag ik de wolkenbanen life! Zaterdag stonden de vier maantjes aan kant. Verder rustig van start. Dubbelster in Aries (die makkelijke), ja was simpel. Met de 11,5 cm in het geheugen is de 20 cm een hele sprong vooruit. Ik ben zelfs verrast. Ik wilde eigenlijk een 25 cm, maar die kon ik tweedehands niet vinden, dus de komende paar jaar deze 8 inch.

De Celestron firstscope is echt een leuk ding. Niet te vergelijken natuurlijk met de 20 cm, maar toch. De 15x geeft een lekker groot beeldveld zodat ik alvast kan verkennen voor latere waarnemingen. Pleiaden zijn al heel mooi in dit kijkertje. En bij 70x zie je de vier maantjes van Jupiter al.
      http://www.vvscapella.be/hubert-hautecler/

Commentaar

@Bas, helaas zul je met een firstscope niet de neveltjes op deze wijze kunnen zien rond de pleiaden. Ook het aantal sterren zal (fors) minder zijn.
        Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Ik ben het eens met Bert Bogchelman. Het plaatje geeft een heel optimistische kijk op de Pleiaden wat de nevels en zwakke sterretjes betreft in de Benelux met een 76mm.
          Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.

Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op NEQ6, C8 op NEQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door John Baars Bekijk bericht
            Ik ben het eens met Bert Bogchelman. Het plaatje geeft een heel optimistische kijk op de Pleiaden wat de nevels en zwakke sterretjes betreft in de Benelux met een 76mm.
            Klopt. Deze schets is meer realistisch. Gemaakt met een 80mm.
            http://www.vvscapella.be/hubert-hautecler/

Commentaar

Ik heb de nevels inderdaad ook niet gezien.
              Ook niet in de 8 inch.
              Maar mijn ogen waren nog niet gewend en ik vind die nevels een moeilijk object
              Dubbelster-"astronoom" met een klassieke inslag | o.a. Skylux 70/700

Commentaar

Tempel ontdekte in 1859 de reflectienevel rond Merope met een 10 cm refractor en omschreef het als "adem op een spiegel". http://www.geochief.org/Multi-Class/...ope_Nebula.pdf
                In principe moet het dus mogelijk zijn met de 11cm maar onder gemiddelde Nederlandse omstandigheden waarschijnlijk niet.

@Soloman
                niet relevant en off topic en maar ik ben even benieuwd:
                Kun je misschien zeggen hoe groot de vangspiegel is van de 11,5cm firstscope?
                Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

Werken...
                X