Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarnemingen van Paalco [Cor]

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarnemingen van Paalco [Cor]

Gisterenavond heb ik 4 open sterhopen gezocht en gevonden.
    M35, M36, M37 en M38.
    Is trouwens wel even zoeken want met de richtkijker zag ik er geen een.
    Dus de dobson een beetje in de goede richting gezet en dan maar baantjes scannen. (werkt eigenlijk best goed)
    Vooral M35 de moeite waard.
    Nog even naar de Orionnevel gekeken, prachtig.
    Toen kwam de zoektocht naar M1.
    Dat was geen succes. Ik denk dat ik weet waar dat kreng moet zitten maar kwam niet verder dan een heel vaag vlekje.

Is dit normaal of heb ik hem gewoon niet gezien?
    De ring nevel zie bv wel goed en is toch ook niet zo best zichtbaar.
    It is nice to be important, but it is more important to be nice.
    Skywatcher Dobson 8"

Ik heb 2 weken geleden ook M1 gezien door mijn 8" Dobson. Ik had toen geen last van de maan. Het was duidelijk zichtbare vlek. Structuur zie je volgens mij niet met een 8" newton. Misschien moet je het eens proberen als de maan niet op is.
    Verrekijker 10x50
    Dobson 8"

Commentaar

Meer dan een vlekje is het ook niet.
      Besef je alleen wel wat dit vlekje voorstelt:

De Krabnevel ziet eruit als een klein, zwak vlekje in een kleine sterrenkijker. Niet echt bijzonder zou je zeggen, maar het is wel een heel bijzonder object. Het is namelijk een gaswolk die ontstaan is doordat in het jaar 1023 een ster explodeerde in een supernova. Die supernova was toen drie weken lang zelfs overdag te zien. De gaswolk die we nu zien wordt alsmaar groter. Hij verplaatst zich naar buiten toe met een snelheid van 1800 km per seconde! De ster binnenin de gaswolk heet nu een neutronenster, is slechts enkele tientallen km groot en draait 30 maal per seconde om zijn as!
      Om details in de Krabnevel te zien is minstens een 30 cm sterrenkijker nodig.

als je moeite hebt objecten te vinden kun je misschien een gedetaileerdere sterrenkaart gebruiken. meer hierover op

http://www.sterrenkunde.nl/deepsky/hulpmiddelen-al.htm
      30 cm F5 Skywatcher Dobson, 68mm F14.7 en 10cm F5 refractors

Commentaar

Origineel geplaatst door Jeffrey Bout

Als je moeite hebt objecten te vinden kun je misschien een gedetaileerdere sterrenkaart gebruiken. meer hierover op

http://www.sterrenkunde.nl/deepsky/hulpmiddelen-al.htm
        Ik heb gisteren de mag 7 star charts gedownload en vandaag laten afdrukken, plastificeren en inbinden met zo'n ringband.
        Nu heb ik een mooi boekje wat ook mee naar buiten kan.
        Bedankt voor de tip.
        It is nice to be important, but it is more important to be nice.
        Skywatcher Dobson 8"

Commentaar

Werken...
        X